حساب کاربری

مجازات فرار از صحنه تصادف

تعداد بازدید : 250
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 14 مهر 1399 17:14
شیدا مرادماهی

تصادفات رانندگی حوادثی هستند که بسیاری از افراد انواع مختلف آن را تجربه کرده‌اند و متاسفانه همین حوادث به مال و جان افراد جامعه خسارات متعددی را وارد می‌آورد. بعضی از رانندگان پس از تصادف به محض آن که می‌فهمند مقصر هستند از صحنه می‌گریزند. علت فرار از صحنه تصادف می‌تواند ترس و اضطراب یا فرار از جریمه باشد. قانون بین آن دسته از رانندگانی که پا روی وجدان می‌گذارند و از صحنه تصادف فرار می‌کنند با دیگر رانندگان تمایز قائل شده است. در این نوشتار به بررسی فرار از صحنه تصادف و مجازات آن می‌پردازیم.

 

مجازات فرار از صحنه تصادف

در صورتی‌که راننده خودرو با شخص دیگری تصادف کند و موجب کشته شدن او شود، اگر این حادثه عمدی نباشد، چنین قتلی شبه‎ عمد خواهد بود. مهم‌ ترین مجازاتی که برای این جرم در نظر گرفته شده پرداخت دیه است که امروزه شرکت‌های بیمه پرداخت آن را تضمین می‌کنند. قتل در نتیجه تصادف رانندگی به قصاص منتهی نمی‌شود؛ با این وجود، گاهی برخی رانندگان بعد از تصادف با فرار از صحنه تصادف، مجروح را رها کرده تا شاید از مجازات‌های این جرم فرار کنند.

 

طبق قانون اگر بعد از تصادف، مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته باشد و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی از این کار خودداری یا برای فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند برای هر یک از موارد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم خواهد شد. دادگاه نمی‌تواند در این مورد برای محکوم تخفیف قائل شود. قانون ‌گذار همچنین مقرر کرده است: بی ‎احتیاطی یا عدم رعایت مقررات، عدم‎ مهارت راننده که منجر به ایجاد صدمه بدنی به دیگری یا نقص و ضعف دایم یکی از اعضای بدن یا از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم شود، یا برخی از آسیب های دیگر از جمله وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی را باعث شود مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم خواهد شد.

 

مواردی که باعث تشدید مجازات می‌شود

 برخی از اعمال قبل از تصادف هم موجب می‌شود که مجازات مجرم شدیدتر شود که به شرح زیر است:

  • سرعت غیر مجاز
  • نقص فنی خودرو
  •  مست بودن راننده
  • نداشتن گواهینامه
  • رعایت نکردن مقررات عبور و مرور و رعایت نکردن حق تقدم عابران پیاده

 

در تمام این موارد راننده به دو سوم مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

 

منبع : مجله دلتا

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها