حساب کاربری

تاثیر رنگ ها بر اشتها

تعداد بازدید : 364
تاریخ و ساعت انتشار : سه شنبه 15 مهر 1399 14:16
گردآورنده : شیدا مرادماهی

آیا می دانید رنگ ها می توانند تاثیر بسزایی روی اشتها و در نتیجه چاق و لاغر شدن ما داشته باشند؟ رنگ ها حتی می توانند روی طعم غذا یا بویی که حس می کنیم اثر بگذارند. این تاثیرگذاری رنگ روی حواس را در اصطلاح «جا به جایی حسی» می گویند.

 

هرگاه رنگی را می بینیم به یمن وجود حواس بینایی، چشایی و بویایی و حواس دیگرمان نیز تحریک می شوند. به طور کلی هر یک از حواس ما در مسیر خود به سمت مغز، گذرگاه خاص خود را دارند و با هم به طور موازی در حرکت هستند اما بعضی مواقع با هم تداخل پیدا می کنند که احساسی متفاوت را برمی انگیزانند؛ برای مثال رنگ لیمویی ممکن است به شما احساسی از طعم ترش دهد و صورتی دهان تان را شیرین کند.

 

اشتها

 

آبی؛ کاهش اشتها

این رنگ به شدت سرکوب کننده اشتهای فرد است. محققان دریافته اند اتاق های غذاخوری که به رنگ آبی درمی آیند روی اشتهای افراد اثری منفی دارند و باعث می شوند آنها به طور کلی ۳۰ درصد کمتر کالری مصرف کنند.

 

بعضی ها معتقدند از آنجا که خوراکی های آبی رنگ به ندرت در طبیعت پیدا می شوند، انسان قبل از هر چیز با کمک نشانه های بصری تعیین می کند غذایی خوب است یا خیر.

 

رنگ آبی هم گاهی نشان دهنده سمی بودن غذاهاست؛ بنابراین جلوی اشتها را می گیرد. از سویی دیگر، رنگ آبی آرام بخش است و با اثرگذاری روی ضمیر ناخودآگاه ما را به آهسته غذاخوردن تشویق می کند.

 

اگر می خواهید لاغر شوید می توانید دیوارهای اتاق ناهارخوری را آبی کنید و میز و ظروف غذایتان را آبی انتخاب کنید. حتی اگر می توانید داخل یخچال تان نیز از لامپ آبی استفاده کنید تا هر زمان، در یخچال را به قصد برداشتن خوراکی باز می کنید پشیمان شوید. رنگ آبی با ذهن و بدن فرد سر و کار دارد و با آرام کردن او موجب کند شدن سوخت و ساز بدنش می شود.

 

قرمز؛ رنگ اشتها 

این رنگ درست برعکس رنگ آبی عمل می کند، زیرا بسیار قوی و پرانرژی است و می تواند تا اندازه ای فشار خون را بالا برده و همچنین اشتها را تحریک کند. معمولا صاحبان رستوران های فست فود دیوارهای رستوران شان را قرمز می کنند تا علاوه بر بالا بردن اشتهای افراد، آنها را به تندخوردن غذا تشویق و جا را برای افراد دیگر خالی کنند. قرمز از نوع رنگ های گرم است و موجب شادی و هیجان می شود و به این صورت اشتهای فرد تحریک می شود.

 

 

زرد؛ چاق کننده

رنگ زرد چاق کننده است زیرا باعث می شوند بیش از حد نیاز غذا بخورید.

 

قهوه ای؛ غذای سوخته

این رنگ یادآور اعتماد است و قدرت فراوانی دارد اما اگر بیش از حد استفاده شود اثری منفی می گذارد. رنگ قهوه ای ممکن است ذهن فرد را به سوی غذاهای سوخته و یا خیلی پخته ببرد و حتی یادآور آلودگی شود.

 

فیروزه ای؛ چاق کننده

این رنگ از رنگ های اشتهاآور و مناسب افراد کم اشتهاست؛ به خصوص اگر با نارنجی ترکیب شود.

 

سیاه؛ کورکننده مرموز اشتها

سیاه رنگی مرموز است بنابراین مردم نمی توانند به غذاهایی که سیاه رنگ هستند اعتماد کنند. این رنگ اثری بسیار منفی روی فرد می گذارد و اشتها را به شدت کور می کند.

 

صورتی؛ خنثی کننده احساس گرسنگی

صورتی اگرچه از خانواده قرمزهاست اما هرگز به فرد احساس گرسنگی نمی دهد. صورتی بیشتر احساسی ملایم از احساساتی بودن را به فرد تلقین می کند.

 

منبع : نشریه ی اینترنتی نوجوان ها

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها