حساب کاربری

شگفتی‌های خلقت: کشتی بیابان

تعداد بازدید : 335
تاریخ و ساعت انتشار : چهار شنبه 16 مهر 1399 11:42
گردآورنده: سپیده یحیوی تصویرگر: نسترن اکبرزاده

 

( أَفَلَا یَنظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ )

آیا به شُتر نمی‏‌نگرند که چگونه آفریده شده؟ سوره غاشیه/آیه 17

در میان حیوانات بعضی برای حمل و سواری، بعضی برای گوشت و بعضی برای شیر مورد استفاده قرار می‏‌گیرند، ولی بیشتر قسمت­‌های بدن شتر قابل استفاده است.

از پوست آن برای ساختن کفش، کمربند، صندلی و لباس؛ و از پشم شتر در ساختن خیمه‌ها، پتو، فرش، لباس‌ها و فرش استفاده می‌کنند. شیر و گوشتش بسیار مفید هستند.

شتر حیوان بسیار مقاومی است؛ یعنی می­‌تواند در شرایط سخت زنده بماند.

پلک‌‏هایش در برابر باد و خاک بیابان مقاوم است، در کوهان خود آب و غذا را ذخیره می­‌کند و می­‌تواند گرسنگی را چند روز تا چند ماه تحمل کند. داخل گوش­‌هایش موهایی دارد که مانع ورود شن و گرد و غبار -حتی در هنگام طوفان- می‌­شود. بدنش نیز از مویی پوشیده شده که می‌­تواند روزهای گرم و شب­‌های خیلی سرد بیابان را تحمل کند.

گردن دراز شتر به او کمک می­‌کند تا بتواند گیاهان دشت و صحرا -که خشک و خاردار هستند- را بخورد، و از درخت‌­هاى بلند استفاده کند و همچنین درازی گردن شتر در هنگام بلند شدن از زمین به عنوان تکیه­‌گاه عمل می‌­کند و به او کمک می­‌کند..

راه بیابان را می­‌شناسد، کف ­پای او برای ریگ‌­زار آفریده شده و به قول عرب‌ها، کشتی بیابان‌ها است. شترها بین ۲۵ تا ۴۰ سال عمر می‌کنند و نگهداری آن‌ها بسیار کم‌هزینه است.

به طور خلاصه می­‌توان گفت که قوی‏‌ترین، کم‌­خرج‏‌ترین، پُرفایده‏‌ترین و آرام‏‌ترین و صبورترین حیوان، شتر است.

امام علی(ع) می‌فرماید: «خیر و برکت را در پاهای شتر بجویید آنگاه که می‌رود و آنگاه که باز می‌گردد».

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها