حساب کاربری

دانستنی: هوش مصنوعی در حوزه پزشکی

تعداد بازدید : 540
تاریخ و ساعت انتشار : چهار شنبه 16 مهر 1399 12:13
نویسنده: پریسا علیزاده

خیلی از مردم با شنیدن "هوش مصنوعی" یاد ربات­‌هایی می­‌افتند که در فیلم‌­های علمی تخیلی دیده‌­اند! آیا شما هم اینطور فکر می­‌کنید؟ پس با ما باشید تا در ادامه بیشتر درباره هوش مصنوعی بدانیم.

اگر تا به حال با رایانه­‌تان شطرنج بازی کرده باشید، در موتورهای جستجوگر اینترنتی عنوانی را جستجو کرده باشید و یا از تکنولوژی تشخیص چهره در تلفن همراهتان استفاده کرده باشید، در این صورت شما تجربه­‌هایی از کار با هوش مصنوعی داشته‌­اید، بدون اینکه پای رباتی در کار باشد.

فرق بین ربات و هوش مصنوعی در این است که ربات­‌ها ماشین­‌هایی هستند که برای انجام یک سری کارها به صورت اتوماتیک برنامه‌­ریزی می­‌شوند. ولی هوش مصنوعی به تولید برنامه‌­هایی می­‌پردازد که اموری که نیاز به هوش انسانی دارد را انجام دهد.

در هنگام بازی شطرنج با کامپیوتر، هوش مصنوعی سعی می­‌کند الگوی بازی را در خود ذخیره کند و از این تجربه در بازی­‌های بعدی استفاده کند. در حالیکه ربات­‌ها قادر به یادگیری نیستند و فقط کارهایی را انجام می­‌دهند که برای آن برنامه‌­ریزی شده­‌اند و قدرت یادگیری و تحلیل و استدلال ندارند. در واقع هوش مصنوعی از هوش انسانی تقلید می­‌کند تا مثل انسان فکر کند، تحلیل کند و یاد بگیرد.

از این تکنولوژی در بسیاری از صنایع استفاده می­‌شود. یکی از مهم­ترین استفاده‌­ها از این تکنولوژی در زمینه  پزشکی و سلامت می­‌باشد. کافیست تا داده­‌های لازم را برای هوش مصنوعی تعریف کنیم و بعد طوری برنامه‌­ریزی شود که ما را برای رسیدن و ماندن در حالت سلامتی کامل یاری کند.

یکی از تکنولوژی­‌های جدید بشر مُچ­‌بندهای دیجیتال هستند. برخی از مُچ­‌بندها فقط علائم حیاتی مانند ضربان قلب و دمای بدن را اندازه‌­گیری می­‌کنند. برخی دیگر با بهره­‌گیری از هوش مصنوعی، تاریخچه فعالیت و علائم حیاتی لحظه‌ ­به ­لحظه‌ی فرد را تحلیل می­‌کنند. در صورت وجود مغایرت با استانداردهای یک فرد سالم بلافاصله هشدار داده و در صورت نیاز در موارد اورژانسی اولین اقدام مفید را انجام می­‌دهد، مانند تماس با اورژانس پزشکی.

با وجود بعضی انتقادها و مخالفت‌ها در حوزه هوش مصنوعی، می‌­توان این تکنولوژی را به صورت مفید و کاربردی در زندگی انسان­‌ها به کارگرفت.

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها