حساب کاربری

زنگ صنعت: آشنایی با صنعت چاپ

تعداد بازدید : 301
تاریخ و ساعت انتشار : چهار شنبه 16 مهر 1399 12:16
گردآورنده: پریسا علیزاده

 

تا به حال به این فکر کرده‌­­­­­اید که اگر دانش چاپ­ کردن وجود نداشت علوم گذشتگان چگونه به ما انتقال می­‌یافت؟ کتاب‌ها­ و کارت‌­های شناسایی ­به چه شکل درمی­‌آمدند؟ شاید پول هنوزهم مثل گذشته به شکل سکه­‌های طلا و نقره بود و باید در کیسه­ با خود این­ طرف و آن طرف می‌بردیم! چون اسکناسی وجود نداشت.

بیایید باهم ببینیم گذشتگان ما چه مسیری را طی کرده­‌اند تا ما بتوانیم اکنون به راحتی هر چیزی را که خواستیم چاپ کنیم:

چاپ­‌های اولیه به صورت نقش‌­دار کردن لوح‌­های گلی با مُهرهای استوانه‌­ای بود که 3000 سال قبل از میلاد مسیح ساکنان بین­‌النهرین* از آن استفاده می­‌کردند. در ایران نیز باستان­‌شناسان مُهرهایی از دوره هخامنشیان پیدا کرده­‌اند که به عنوان مُهرهای سلطنتی استفاده می‌­شده است.

نوع دیگری از چاپ، استفاده از هنر "چوب­‌تراشی" بود، بدین صورت که طرح مورد نظر را ابتدا روی چوب می‌­تراشیدند، سپس مُهر تراشیده شده را در جوهر فرو کرده و روی سطح مورد نظر قرار می­‌دادند تا طرح روی آن نقش ببندد.

بعد از آن قلم ابداع شد. وسیله‌­ای با نوک تیز، که با آن تصاویری روی صفحات مسی حک می‌­شد.

در قرن 15، فردی آلمانی به نام "یوهانس گوتنبرگ" – پدر علم چاپ در دنیا- حروف قابل انتقال و نخستین دستگاه چاپ را اختراع کرد. او برای هر یک از حروف الفبا یک حرف جداگانه به کار برده بود. رفته‌رفته این دستگاه ساده پیشرفت کرد تا به دستگاه‌های امروزی رسید. قبل از آن کتاب‌ها به صورت دستی تکثیر می‌­شدند. یعنی افرادی بودند که از روی کتاب‌ها رونویسی می­‌کردند. به همین دلیل قیمت کتاب خیلی زیاد بود و افراد کمی می­‌توانستند کتاب بخرند.

کاغذهایی که امروزه از آنها به راحتی استفاده می­‌کنیم، دو هزارسال پیش توسط چینی‌­ها اختراع شده است. این اختراع خیلی زود به ایران هم رسید، به طوری که برای سالیان زیادی شهر "سمرقند" یکی از بزرگترین مراکز تولید و خرید و فروش کاغذ شناخته می‌­شد. تا قبل از این، ابتدا از پاپیروس و بعد از پوست حیوانات بعنوان سطحی برای نوشتن استفاده می­‌شده است.

در سال 1232ه.ق، میرزا زین­‌العابدین تبریزی ملقب به "پدر صنعت چاپ ایران" نخستین ماشین چاپ را از کشور روسیه وارد تبریز کرد. به این ترتیب اولین چاپخانه ایران در دوران صفویان تاسیس شد.

امروزه بسیاری از کارهای ما الکترونیکی شده است. به راحتی و بدون نیاز به چاپ­‌کردن می­‌توانیم فایل نوشته­‌ها، کتاب‌ها و عکس‌­ها را به تعداد نامحدود برای دیگران ارسال کنیم. ولی هنوز هم صنعت چاپ در خیلی از موارد به کمک­مان می­‌آید. انواع کارت ویزیت، بروشور، بنر، بسته­‌بندی کالاها، طرح‌های زیبا روی پارچه، اسناد مهم و خیلی موارد دیگر تنها گوشه‌­ای از این صنعت بزرگ است.

انواع چاپ دو دسته است: یا دستی است و یا صنعتی. در نوع دستی نتیجه کار یک اثر هنری خواهد بود.

نتیجه چاپ صنعتی نیز تکثیر یکنواخت و مشابه نوشته­‌ها و تصاویر است.

امروزه برای هر سطح و محصولی از رو‌‌شهای چاپی متفاوتی استفاده می­شود. هر نوع چاپ دستگاه مخصوص به خود را دارد. موادی که با آنها چاپ انجام می­شود در دستگاه­های مختلف با هم متفاوت است.

با توجه به گستردگی صنعت چاپ و محصولات آن و نقش آن در زندگی ما، در سال 1382 روز 11 شهریور به عنوان روز ملی صنعت چاپ نام‌گذاری شد و به مناسبت­‌های تقویم سالانه اضافه شد. این روز برای اهالی صنعت چاپ اهمیت بسیاری دارد. روزی است که باید از تلاش­ کارگران، صنعت­‌گران و هنرمندان این صنعت تجلیل کنیم و به یاد داشته باشیم که دنیای ما بدون این صنعت مهم، دنیایی پُر زحمت بود.

صنعت چاپ سرشار از هنر، خلاقیت و زیبایی­‌ست. کار چاپ چه در صنعت و چه در هنر یکی از مشاغل پُرتقاضا می­‌باشد.

در ادامه شما را با نوعی چاپ خانگی آشنا می­‌کنیم تا طرح دلخواهتان را چاپ کرده و لذت ببرید.

مواد لازم : صفحه لینو – مُغار - رنگ

1-در ابتدا باید از فروشگاه‌های لوازم هنری، ماکت‌­سازی یا لوازم ساختمانی، نوعی کف­پوش به نام لینو خریداری کنید.

2- سپس طرح دلخواهتان را با خودکار روی آن طراحی کنید یا طرح مورد نظر را با کاربُن بر روی لینو منتقل کنید. 

3- با استفاده از وسیله­‌ای به نام مُغار باید طرحتان را حک کنید تا به صورت نقش­‌ برجسته روی مُهر ظاهر شود. (مواظب دست خود باشید. نوک مغار تیز است.)

4- بعد از اتمام کنده­‌کاری مُهر شما برای چاپ آماده است. کافیست تا قسمت­‌های برجسته را آغشته به رنگ آکریلیک کرده و روی سطح مورد نظر قرار داده و فشار دهید.

 

 

* بین‌­النهرین یا میان­رودان یا میان‌­دورود، منطقه­‌ای جغرافیایی است که در میان دو رود دجله و فرات جای گرفته است و بیشتر محدوده­‌ی این منطقه در کشور عراق امروزی است.

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها