حساب کاربری

خواب خوب، حال خوب

تعداد بازدید : 355
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 09:34
گردآورنده: فاطمه اسدی

 

شاید اگر همه‌­ی ما می‌­دانستیم که خواب خوب شب­، چقدر بر فردای ما تاثیر می­‌گذارد یک ثانیه هم دیر به رخت­خواب نمی‌رفتیم .

 همه‌ی ما می‌دانیم که:

خواب، نیاز طبیعی ما برای رشد و بازیابی انرژی جسم و روح است. اما گاهی اوقات بعضی چیزها خواب ما را دچار مشکل  می‌­کند و خواب آرام را از ما می­‌گیرد. اما نگران نباشید، راهکارهای بسیار مفیدی برایتان داریم تا شب­‌ها خواب راحتی داشته باشید.

متخصصان می­‌گویند خواب مفید شب برای کودکان پیش از بلوغ بهتر است 11 ساعت باشد. و برای بزرگسالان 8 ساعت کافیست.

چرا باید 8 ساعت بخوابیم؟

تحقیقات مختلف جهانی نشان می‌­دهد کسانی که کم یا زیاد می‌­خوابند بیشتر در معرض بیماری هستند و طول عمرشان کوتاه­تر است.

کم­‌خواب به کسی گفته می­‌شود که شب­ها کمتر از 6 ساعت بخوابد. و پُر­خواب کسی است که اکثراً بیش از 9 یا 10 ساعت می­‌خوابد.

آیا عوارض کم­‌خوابی را می‌­دانید؟

خواب نامناسب عوارض مختلفی دارد. برای مثال تحقیقات نشان داده است که کم­‌خوابی با دیابت، فشار خون بالا، چاقی، و نارسایی­‌های قلبی-عروقی مرتبط است.

همچنین واکسن روی افرادی که کمتر می­‌خوابند، کمتر اثر می­‌کند.

کم­‌خوابی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می­‌کند و امکان ابتلا به بیماری­‌های عفونی را بالا می­‌برد.

پروفسور "درک یاندیک" از مرکز مطالعات خواب معتقد است بعضی­‌ها در طول هفته کمتر می­‌خوابند و آخر هفته­‌ها جبران می­‌کنند ،در نتیجه میانگین ساعت خوابشان بالا می­‌آید، اما احساس کمبود خوابشان رفع نمی‌­شود.

پس در نتیجه اگر دانش­‌آموزی ساعت 12 شب به رخت­خواب برود و 6 صبح برای رفتن به مدرسه بیدار شود و سعی کند آخر هفته­‌ها کمبود خوابش را جبران کند، باز هم همیشه احساس خستگی و خواب­‌آلودگی خواهد کرد.

پس چگونه خواب مناسب داشته باشیم؟

  1. از چرت زدن زیاد در طول روز خودداری کنید: زیرا خواب شب را تحت تاثیر قرار میدهد.
  2. رژیم غذایی مناسب: عادت­‌های غذایی ما تاثیر مستقیم بر کیفیت خواب و درمان بی­‌خوابی دارد. بهتر است غذای خود را سه ساعت قبل از خواب میل کنید. کم یا زیاد خوردن غذا بر عملکرد طبیعی بدن تاثیر می­‌گذارد و با ایجاد استرس، باعت بدخوابی می­‌شود.
  3. محیط خواب: اتاق­های تاریک هورمون ملاتونین (هورمون ضروری برای خواب) را تحریک می‌­کنند که موجب خواب‌آلودگی می­شود. برای پنجره­‌ها از پرده­‌های سنگین و ضخیم استفاده کنید و تمام دستگاه­‌های نوری را خاموش کنید.
  4.  دمای مناسب را رعایت کنید: دمای اتاق خواب باید متعادل باشد، سرد یا خیلی گرم بودن باعث بدخوابی می­‌شود. دمای مناسب اتاق خواب دمای 18 تا 22 درجه سلسیوس است.
  5. با گوشی موبایل به رخت­خواب نرویم: نور آبی رنگی که از صفحه ی موبایل به چشم ما می‌­رسد تاثیرات مخرب روی مغز ما می­‌گذارد و یادگیری را کاهش می­‌دهد و خواب آرام را از ما می­‌گیرد .

 

چند پیشنهاد کاربردی مهم :

* برنامه­‌ی درسی خود را طوری مدیریت کنید که بتوانید  مابین ساعت 10-11 شب به رخت­خواب بروید .

* برای خواندن درس، شب‌ها تا دیروقت بیدار نمانید. اگر مجبورید، می­‌توانید صبح زود بیدار شوید. بهتر است ساعت 11 شب به رخت­خواب بروید و 4 صبح بیدار شوید. بنابر گفته متخصصان حدود 11 شب تا 4 صبح برخی هورمون­‌هایی که برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند در خواب ترشح می­‌شوند. این ساعت طلایی برای از بین بردن مواد سمی بدن ضروری است.

* برنامه‌ای برای ساعت خوابتان در نظر بگیرید و همیشه در ساعت مقرر به رخت­خواب بروید .

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها