حساب کاربری

سینمای نوجوان، منطقه پرواز ممنوع

تعداد بازدید : 324
تاریخ و ساعت انتشار : پنج شنبه 17 مهر 1399 16:43
نویسنده: توحید سیف

 

سینمای نوجوان همانند سینمای کودک در کشور ما از رونق کم‌تری برخوردار است. تعداد فیلم‌هایی که هرساله برای این رده سنی ساخته می‌شود چشم گیر نیست، و شاید همین تعداد کم هم فیلم‌های موفقی نباشند. از آن جایی که تولید محتوا برای کودک و نوجوان از اهمیت خاصی برخوردار است، سینمای این رده سنی توجه ویژه‌ای را می‌طلبد. چنان که در دنیا عمده تولیدات سینما برای این رده‌های سنی است و به نظر می‌رسد که سینماگران ما از این امر مهم غافل مانده‌اند.

یکی از فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه سینمای نوجوان مورد توجه قرار گرفته است فیلم ملی و خوش ساخت «منطقه پرواز ممنوع» است. فیلم ماجراجویانه «منطقه پرواز ممنوع» روایتگر داستان سه نوجوان است که در حین آماده شدن برای مسابقه ساخت پهباد، با پیدا شدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگی‌شان، وارد مسائل و درگیری‌های مختلف و مهیجی می‌شوند. فیلم پر از هیجان و تعقیب و گریز است، لوکیشن‌های متعدد و لحظه‌های جذابی دارد که مخاطب را درگیر می‌کند. و در نهایت از وطن پرستی و دفاع از میهن سخن می‌گوید، از نوجوانانی که انقلابی تربیت شده‌اند و نسبت به اتفاقات اطراف خود بی‌تفاوت نیستند.

«منطقه پرواز ممنوع» به نویسندگی و کارگردانی امیر داسارگر و تهیه کنندگی حامد بامروت‌نژاد و با بازی هادی حجازی‌فر، محمد فیلی، متین پاکزاد، متین کرمانی و علیرضا اکبری ساخته شده و محصول دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. در این فیلم نویسنده به سراغ یک موضوع ملی میهنی، با چاشنی فرهنگ مقاومت رفته است. سه نوجوان فیلم، یعنی محمد مهدی، نصیر و روح‌الله سه دوست هستند که برای حضور در یک مسابقه به دنبال ساخت پهپاد هستند، آنها که در جبهه علمی نوجوانان سخت کوشی هستند، در میانه راه متوجه حضور یک گروه جاسوسی در منطقه می‌شوند و نمی‌توانند نسبت به این موضوع بی تفاوت بمانند، آنها به دنبال دفاع از وطن هستند. از طرفی هم پدر محمد مهدی، با بازی هادی حجازی‌فر یک مدافع حرم است که در سوریه و محور مقاومت مشغول دفاع است.

امیر داسارگر در اولین اثر سینمایی خود به سراغ ژانر ویژه‌ای رفته است. او در «منطقه پرواز ممنوع» هم به سراغ سینمای نوجوان، سینمایی که زیاد به آن پرداخته نمی‌شود رفته و هم در سینمای نوجوان یک ژانر ماجراجویانه و پر فراز و نشیب را برای روایت انتخاب کرده است. بازیگران نوجوان او از بین نابازیگران انتخاب شده‌اند و قطعا کار کردن با نابازیگر سختی‌های زیادی را دارد اما آنها توانسته‌اند به خوبی از عهده کار برآیند. تهیه کننده این فیلم می‌گوید که بعد از تست گرفتن از حدود 200 نوجوان در شهرهای مختلف در نهایت به سه بازیگر نوجوان فیلم، یعنی متین پاکزاد، متین کرمانی و علیرضا اکبری رسیده‌اند. آنها دو ماه با بازیگران نوجوان خود، روزی 3 تا 10 ساعت تمرین کرده‌اند و آنها را به سطح مطلوبی از بازیگری رسانده‌اند، تا جایی که در نهایت و در سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان در شهریور 1398 علیرضا اکبری یکی از سه بازیگر اصلی نوجوان این فیلم جایزه پروانه زرین بهترین بازیگری را دریافت کرد.

توجه به سینمای نوجوان یا به صورت ویژه توجه به فیلم «منطقه پرواز ممنوع» دو جنبه اساسی دارد. جنبه اول توجه به استعدادهایی که در امر ساخت و تولید چنین فیلم‌هایی خود را نشان می‌دهند، که در مورد این فیلم مشخص، حضور بازیگران نوجوان در جایگاه شخصیت‌های اصلی فیلم آن هم با بازی‌هایی خوب و به جا قابل ستایش است. جنبه دوم توجه به موضوع نوجوان و طرح مفاهیمی درمورد نوجوانان برای خود آنها است که در فیلم «منطقه پرواز ممنوع» این امر با طرح مفاهیم بسیار مهم و تولید فیلمی برای نوجوانان به خوبی محقق شده است. این فیلم به درستی برای نوجوانان تولید شده‌، نکته‌ای که معمولا مغفول می‌ماند و فیلم‌های تولید شده با عنوان سینمای نوجوان مخاطبی بزرگسال پیدا می‌کنند.

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها