حساب کاربری

مصاحبه با شاعر نوجوان، خانم زهرا اسلامی

تعداد بازدید : 532
تاریخ و ساعت انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 10:07
مصاحبه کننده: شکیلا تقی‌اوغلی

 

اولین نامی که بعد از شنیدن واژه «شاعر نوجوان» در ذهنم نقش بست، «زهرا اسلامی» بود. سال­ها است که شعر می­‌گوید. اکنون حدود هجده سال سن دارد و بیش از داستان، قلمش شعر می­‌طلبد. وقتی از او خواستم پای سوالاتم بنشیند؛ نه نگفت. 

نتوانستیم یکدیگر را در مکانی چون کتابخانه ببینیم. از طریق صدا و تصویر و از فاصله‌­ی دور به صحبت نشستیم. به واسطه شعرها و مهم­تر داستان­‌هایش، او را می­‌شناختم. در کانون و در هر مسابقه­‌ای نامش به گوش می­‌خورد‌. نخستین سوالم، برایش یاد آور روزهای شیرین کودکی بود. نوشتن برای او با از دست دادن آغاز شده و با عشق به سرودن ادامه یافته بود. از او درباره آغاز مسیر شاعری‌اش پرسیدم.

با ذهنی که به گذشته پر کشیده بود، جواب داد: « از کودکی به شعر علاقه داشتم. مجلات و کتاب­‌های مختلف را ورق می­‌زدم تا به قسمت اشعار برسم و با ذوق شروع به خواندن می­‌کردم. فضای احساسی و وزن شعر حس خوبی را به خواننده منتقل می­‌کند؛ بنابراین سریعا جذب شعر شدم. اولین سروده من به زمانی برمی­‌گردد که یکی از بستگان نزدیکم را از دست دادم. با اینکه آن زمان سن کمی داشتم و از اصول شعری چیز زیادی نمی‌­دانستم اما جرات کردم که بنویسم؛ از واژه­‌ها کمک گرفتم تا احساساتم را نشان بدهم. بعد از سرودن، احساس آرامش و سبکی می­‌کردم. مواقعی که نمی‌­توانستم حرف­ها را به زبان بیاورم، دست به دامن شعر می‌­شدم. کم­کم در کلاس­‌های ادبی شرکت کردم و اولین قدم را به سمت شاعر شدن برداشتم.»

 

خواستم تا کمی در مسیر یاد گرفتن شعر راهنمایی کند. از بایدها و نبایدهای آغاز راه شاعری پرسیدم.

گفت:« خودتان را باور داشته باشید. در هر مرحله­‌ای از نوشتن که هستید، مطالعه کنید و به تکنیک‌­های شعری مسلط شوید. برای نوشتن، همیشه دنبال موضوعات خاص نباشید. برای شروع سرودن اجازه بدهید روحتان آزاد باشد و قوه تخیلتان تا جایی که می­‌تواند پیش برود. منتظر سن خاصی هم نباشید.»

از جوایزی که برای سروده‌­هایش گرفته صحبت کردیم. لوح­‌هایی که او را به شاعر امروز تبدیل کرده‌­اند و نمادی از موفقیت­‌اند. پرسیدم چه چیزی موجب موفقیت یک شاعر نوپا می­‌شود؟

کتاب­‌هایش را ورق زد و گفت: «برای موفقیت، از مطالعه آثار شعرا و یا حتی نویسندگان موفق نباید غافل شد. این آثار کمک می­‌کنند تا بهتر با اصول شعر آشنا شویم و بتوانیم موضوعی ساده را به شعری جذاب تبدیل کنیم. از خوب ننوشتن نترسیم. فرصت مناسب را پیدا کنیم، بارها تمرین کنیم. به خودمان اجازه سرودن و حتی اشتباه سرودن را بدهیم. بعد از نوشتن، شعرمان را  نقد و بررسی کنیم و مشکلات خود را رفع کنیم. از نظرات دبیران ادبیات و افراد متخصص در این زمینه، نهایت استفاده را بکنیم.»

 

افسوس زمان­‌هایی را خوردیم که می­‌توانستیم با آسودگی خیال و بدون نگرانی از انتقال بیماری کرونا راهی  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شویم. هر دو از در دست گرفتن تلفن­‌های همراه خسته شده بودیم. از او پرسیدم چه فکری درباره فضای مجازی و تاثیرش بر گرایش نوجوانان به شعر دارد؟

بین جمله­‌ها مکث می‌­کرد: «به نظر من، یکی از مهم­ترین مواردی که نوجوانان را از مسیر شعر و داستان دور کرده، فضای مجازی است. شعر­ها و داستان­‌ها خلاصه­‌وار و به سادگی در دسترس هستند. شما با خواندن یک پاراگراف متن خلاصه، از داستان یک کتاب پانصد صفحه­‌ای خبردار می شوید.»

قول یک کتاب امضا شده را از او گرفتم، برای آینده‌ای که چندان دور به نظر نمی‌رسد.

 

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها