حساب کاربری

معرفی کتاب بچه‌های کارون، نوشته احمد دهقان

تعداد بازدید : 288
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 20:49
معرفی از: پریسا علیزاده

کتاب "بچه­‌های کارون" نوشته احمد دهقان، کتابی‌­ست در حوزه دفاع مقدس که برای نوجوانان نوشته شده است. داستان درباره گروهی از نوجوانان است که در اوایل دوران دفاع مقدس اتفاق می‌­افتد و باعث می­‌شود که نوجوانان کتاب خیلی زود با چهره جنگ آشنا شوند. داستان در زمان آزادسازی خرمشهر اتفاق می‌­افتد و در نهایت با فتح خرمشهر به پایان می‌­رسد.

بچه­‌های کارون روايت خوبي از تاريخ هشت سال دفاع مقدس است و توصيف­‌های عينی و زیبا نيز از ديگر محاسن اين كتاب است. روایتی متفاوت از اشغال و آزادسازی خرمشهر از نگاه چند نوجوان است که در کنار رود کارون در سنگر نیروهای ایرانی به سر می­‌برند و تجربه منحصر به فردی از جنگ به دست می‌­آورند.

در این رمان به خوبی نشان داده می‌­شود که نوجوان­‌های آن روزگار در جبهه­‌ها کارهایی را انجام دادند که بزرگتر از حد و اندازه و سن آنها بوده است.

نویسنده در یکی از نشست­‌های نقد و بررسی کتاب در دفاع از اثر خود گفته است: «مشکل ادبیات جنگ این است که بسیاری از شخصیت‌های دفاع مقدس را انسان‌های بری از گناه تشکیل داده‎‌اند، در حالی­ که برخی افراد بعد از حضور در جنگ به مقام والای انسانیت و شهادت نائل شدند؛ باید بدانیم که نباید برای جنگ فریاد شادی برآوریم چرا که ما شروع کننده جنگ نبودیم بلکه ما در مقام دفاع بودیم.»

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها