حساب کاربری

مصاحبه با ورزشکار جوان، خانم شیرین هادی‌زاده

تعداد بازدید : 907
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 12:57
مصاحبه‌کننده: پریسا علیزاده

گفت و گو با «شیرین هادی زاده» بازیکن اسبق تیم ملی ووشوی بانوان کشور

تلاش هر در بسته­‌ای را باز می­کند

شیرین هاد‌‌ی‌­زاده: به اعتقاد من دختران جوانی که می‌­خواهند در هر رشته ورزشی موفق شوند، با دوری کردن از حواشی و تلاش شبانه‌­روزی و زندگی حرفه­‌ایی ورزشی، می­‌توانند به قله­‌های موفقیت دست پیدا کنند.

***

«شیرین هاد‌ی‌­زاده» بانویی که  در یکی از دشوارترین رشته­‌های ورزشی ( ووشو) که غالباً تصور می‌­شود که ورزشی خشن و مردانه است، مقام­‌های بسیاری کسب کرده و اکنون به کار مربی­گری دختران ووشو کار استان اردبیل مشغول است.

شیرین هادی‌­زاده، متولد آبان 1376، بنا به گفته خودش «ووشو» را از سنین 13_14 سالگی آغاز کرد. او با یادآوری دوران نوجوانی می­‌گوید: گمان می­‌کنم حدود 12-13 سالگی­‌ام بود که یکی از دوستان هم مدرسه‌­ای­ ام به من پیشنهاد کرد که برویم در باشگاه ثبت نام کنیم. من هم قبول کردم و رفتیم. یادم هست که وقتی وارد باشگاه شدم اصلا نمی‌­دانستم قرار است چه ورزشی را انتخاب کنم! یعنی برایم فرقی هم نمی­‌کرد. دوستم برگشت و به من گفت بیا برویم تکواندو، من هم به نظرم جذاب آمد و قبول کردم. خلاصه زمانی که رفتیم برای تکواندو ثبت نام کنیم مسئول باشگاه گفت که مربی تکواندو امروز نیامده و وقتی تردید ما را دید پیشنهاد کرد به جای تکواندو بیاییم و در کلاس­‌های «ووشو» ثبت نام کنیم. ما هم قبول کردیم و این‌طور شد که ووشو را شروع کردم. یعنی کاملا تصادفی!!.

راستش را بخواهید آن زمان اصلاً نمی­‌دانستم ووشو چگونه ورزشی است، اما جلسه اول کلاس همه چیز را برایم تغییر داد. بعد از اینکه جلسه اولم تمام شد مربی آمد پیش من و پرسید قبلاً کجا تمرین می­‌کردم. من هم گفتم که اصلاً این ورزش را انجام نداده‌­ام. خیلی تعجب کرد و گفت که استعداد ذاتی در من دیده و پیشنهاد کرد که حتما به طور جدی آن را ادامه بدهم. خلاصه که از آن روز تا 5 سال روز به روز جدی‌­تر و پرانگیزه‌­تر شدم و تمریناتم را بیشتر و بیشتر کردم و کم­کم تبدیل شدم به یک ووشو کار حرفه­‌ای. همین جا هم باید از کمک­‌های بزرگی که خانم « یلدا حاج­‌قهرمانی» و همین­طور استاد «حسن نژادی» برای پیشرفت من کردند نهایت قدردانی را کنم. اگر کمک­های دوستانه و بی­دریغ خانم حاج­قهرمانی نبود من هرگز به این جایگاه نمی­رسیدم.

وی ادامه داد: آبان ماه سال 1396 به اردوی قهرمانی تیم ملی دعوت شدم، سال 1397 هم برای مسابقات آسیایی انتخاب شدم. سالی که هم در لیگ برتر سپاهان و هم لیگ شبستر تبریز یک سالی بود که کار می­‌کردم. اما متأسفانه در همان زمان آسیب جدی دیدم و از سال 97 تا امروز در حال مربی­‌گری برای بچه‌­های ووشوی استان اردبیل هستم. این را هم بگویم که مدرک داوری درجه 2 ووشو  و یک قهرمانی کشوری «سَبکی» و چند دوره قهرمانی و مدال طلا و همین­ طور مقام دوم و سوم را هم در طی این سال‌­ها بدست آورده‌­ام.

بعد از سه ماه تمرین سخت، وارد تورنومنت انتخابی بین‌­المللی شدم و در اولین مبارزه مقام اول را کسب کردم، بعد همراه خواهران منصوریان به زاهدان رفتیم و در آنجا هم مقام اول را کسب کردم. این دوران را می‌­توانم دوران اوج موفقیت‌­های ورزشی‌­ام بنامم. حریف بعدی‌­ام در مبارزه خانم « شهربانو منصوریان» بودند –لازم به ذکر است که خانم منصوریان به من در تمرینات آمادگی بسیار کمک کرده بودند- که از ایشان شکست خوردم.

این ووشوکار جوان که اکنون در شهر اردبیل به کار مربی­‌گری برای هنرجویان با انگیزه ووشو مشغول است از انگیزه و تلاش خود در فائق آمدن بر مشکلاتی که پیش روی دختران در رشته­‌های ورزشی وجود دارد گفت: به عقیده من مجموع‌ه­ای از محدودیت­ها به خصوص برای خانم­های ورزشکار در رشته­های ورزشی رزمی وجود دارد که نمی­توان آنها را انکار کرد. این محدودیت‌ها  می­توانند در عملکرد شما تاثیر بگذارند اما هرگز در نتیجه تاثیر گذار نیستند.

این ورزشکار و مربی با استعداد در پایان گفت و گو ضمن تشویق دختران جوانی که می­‌خواهند در این رشته ورزشی وارد شوند افزود: آنچه که باید به عنوان یک ووشو کار و یک مربی کنونی ووشو به کسانی که می­خواهند در این ورزش وارد شوند بگویم این است که دو موضوع را سرلوحه همه چیز قرار بدهند. اول: از حاشیه دوری کنند و تنها همّ و غم خودشان را روی انگیز‌‌‌ه‌­ها و علایق قلبی­شان بگذارند؛ و دوم: سخت تمرین کنند. همان طورکه گفتم موفقیت در هیچ چیز یک روزه به دست نمی­‌آید.

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها