حساب کاربری

بیوگرافی چند شهید مدافع حرم

تعداد بازدید : 544
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 13:33
گردآوری: محمدرضا کریمی

 

شهید عباس دانشگر فرزند مومن در تاریخ هیجدهم اردیبهشت 1372 در شهرستان سمنان و در خانواده‌ای متدین به دنیا آمد .عباس سبکی ساده در زندگی داشت و در همان کودکی و در سن 9 سالگیاعتکاف را آغاز کرد. در پنجم مهر 1390 وارد دانشگاه امام حسین شد و شغل پاسداری را برگزید. او که 23 بهمن 1394 دخترعمویش را به همسری برگزیده بود بلافاصله برای دفاع از حرم بی بی زینب(س) عازم سوریه شد و سرانجام در تاریخ 20/03/1395 به درجه رفیع شهادت نائل و پیکر پاکش در گلزار شهدای امامزاده علی ابن اشرف(ع) شهرستان سمنان آرام گرفت.

شهید محمدتقی سالخورده در تاريخ دوم دى ماه سال 1365 در روستای زیبای شهاب الدین شهرستان شهید پرور نکا، در خانواده‌ای با ایمان و دوستدار اهل بیت علیه ‌السلام به دنيا آمد. پدرش غلامرضا و مادرش فرخ اسماعیلی نام داشت. محمدتقی سالخورده فرزند ششم خانواده بود كه در سايه محبت هاى پدر و مادر پاکدامن و مهربانش دوران کودکى را پشت سر گذاشت و بعد وارد مدرسه شد و به فراگیری تحصیل پرداخت، محمد تقی در فروردین 1385 وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و تحصیلاتش را در مقطع لیسانس نظامی از دانشگاه امام حسین با موفقیت پایان رسانید. شهید بزرگوار در مهر ماه سال 1390 با سیده نرجيس قاسمی ازدواج نمود و حاصل اين ازدواج دخترى به نام زينب مى‌باشد. محمدتقی سالخورده عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و در یگان ویژه صابرین در لشکر25کربلا به اسلام خدمت می کرد، ایشان براى دفاع از حريم اهل بيت (ع) در تاریخ 19 مهر ماه 1394 به کشور سوریه اعزام شد و به مدت 56 روز در ماموریت بود. شهيد محمدتقى در تاريخ 14 فروردين 1395 برای دومین بار به کشور سوریه اعزام شد و سرانجام در تاريخ 21 فروردين 1395 در شهرک خان‌طومان استان حلب شهد شیرین شهادت نوشید و در جوار رحمت الهی جای گرفت. مزار مطهر اين شهيد بزرگوار در گلزار شهداى روستاى شهاب الدين واقع مى باشد. این شهید بزرگوار دومین شهید مدافع حرم شهرستان نکا مى باشد.

شهید بابک نوری هریس بسیجی جوان گیلانی متولد 21 مهرماه  1371 است که هم‌زمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) به شهادت رسید، بیست و دومین شهید مدافع حرم گیلان است. شهید بابک نوری هریس دانشجوی غیور بسیجی، داوطلبانه برای دفاع از حرم بانوی مقاومت حضرت زینب کبری سلام الله علیها به صفوف رزمندگان مدافع حرم در سوریه ملحق شده بود که در عملیات آزاد سازی منطقه البوکمال به تاریخ 28 آبان 96  بال در بال ملائک گشود و دعوت حق را لبیک گفت و به تاریخ یکم آذرماه 96، در رشت تشییع و تدفین شد.

شهید مدافع حرم، محمدرضا عاشور، متولد 26 فروردین ماه سال 1374 دراستان تهران دیده به جهان گشود. محمدرضا از نسل چهارم از فرزندان حضرت روح­الله (ره) بود که برای دفاع از حرم هجرت کرده و به شهادت رسید. محمدرضا دانش‌­آموخته‌­ی دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام صادق (ع) و دانشجوی سال سوم فقه و حقوق اسلامی در مدرسه عالی شهید مطهری بود. از صفات بارز اخلاقی محمدرضا می‌­توان به خوش­‌خلقی و خلوص نیت در انجام وظایف دینی و امور خیر اشاره کرد. با عنوان بسیجی تکاور راهی سوریه شد و 23 مهرماه 94 در نبرد با تروریست­‌های تکفیری در حومه حلب طی عملیات محرم خلعت شهادت پوشید و در امام­زاده علی اکبر (ع) چیذر به خاک سپرده شد.

تخریب­‌چی شهید حسین هریری، متولد مشهد به سال ۶۸ بود و کارشناسی حقوق را از دانشگاه قوه قضاییه دریافت کرد و در قطار شهری مشهد مشغول به کار بود؛ از کودکی در پایگاه بسیج مسجد هجرت حوزه یک عمار حضور و فعالیت داشت و در برپایی تمامی برنامه‌های قرآنی، نماز جماعت، نماز جمعه پیش­‌قدم می‌شد.

پیش از آنکه شهید هریری به سوریه عزام شود پیامی را به دوستان خود ارسال می‌کند و در آن می‌گوید، «می‌روم تا انتقام سیلی مادرم را بگیرم».

شهید هریری در تاریخ 22 آبان 95 در سوریه به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

شهید مدافع حرم «حامد جوانی» در تاریخ 26 آبان 1369 در شهر تبریز چشم به جهان گشود. ایشان اواخر سال ۱۳۹۳ برای اولین بار عازم سوریه شده و بعد از حدود ۵۰ روز به کشور بازگشت. شهید حامد جوانی براساس رنج و مشکلاتی که در زندگی مردم سوریه دیده بود، این بار خیلی مصمم بود برای  رفتن به سوریه که فروردین سال ۹۴ دوباره عازم سوریه شد و در ۲۳ اردیبهشت ۹۴ بر اثر اصابت موشک کرنت از هر دو ناحیه چشم و دو دست به درجه جانبازی نائل گردید. شهید حامد جوانی بعد از تحمل این درد و رنج و به کما رفتن، در ۴ تیر ۹۴ به فیض شهادت نائل گردید. از این شهید جوان در سوریه و ایران با عنوان شهید ابولفضلیِ مدافع حرم یاد می‌کنند.

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها