حساب کاربری

زبان برای رنجاندن نیست

تعداد بازدید : 934
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 14:28
گردآورنده: حامد معز

قدرت زبان ما برای رنجاندن نیست بلکه برای به دست آوردن دلی است. یکی از مهم‌ترین نعماتی که خداوند به بندگان خود ارزانی داشته است، قدرت تکلم است. با استفاده از قدرت تکلم و صحبت کردن ما می‌توانیم احساسات، افکار و خواسته‌های خود را بیان کنیم. می‌توانیم پیام فکری خود را به مخاطب انتقال دهیم. شاید برای شما جالب باشد اما لازم است بدانید قدرت زبان و قدرت کلمات بسیار بیشتر از آن چیزی است که حتی در فکر ما بگنجد. کلمات می‌­توانند مانند یک اهرم فشار مخاطب را راضی کنند، کلمات می­‌توانند تاثیرگذاری شخصیت شما را چندین برابر کنند و یا می‌­توانند مانند تیری در قلب کسی فرو بروند و دل او را بشکنند. بنابراین هرگز نباید از قدرت کلمات غافل شویم. همان طور که احساساتی مانند عشق، دوست داشتن و محبت را می­‌توانیم با قدرت کلمات به مخاطب خود انتقال دهیم می‌­توانیم خشم و نفرت و آزردگی را نیز منتقل کنیم. بنابراین همواره باید سنجیده­‌ترین سخن­‌ها را در جایگاه مناسب خود به کار ببریم. در ادامه قصد داریم شما را باقدرت زبان و بهره­گیری از آن بیشتر آشنا کنیم.

 

قدرت زبان و بهره­‌گیری از آن

قدرت زبان یکی از مهم­ترین مهارت‌­های فردی می‌­باشد. مهارت‌­های فردی ما توانایی­‌هایی هستند که باید از آن­ها استفاده کنیم تا انسان بهتری باشیم. ما صحبت می­‌کنیم و از کلمات استفاده می­‌کنیم تا افکار خود را با دیگران در میان بگذاریم. گاه این افکار ممکن است ناراحت­‌ کننده باشند اما آیا باید آن­ها را با بدترین کلمات بیان کنیم؟ بدون شک پاسخ خیر است. هنر آدمی این است که در موقعیت­های مختلف تلاش کند حتی در اوج ناراحتی هم دلی نیازارد. همیشه قبل از آن که بخواهیم افکار خود را به کلمات روی زبان جاری سازیم، دقت کنیم از چه کلماتی استفاده می­‌کنیم. چند ثانیه فکر کنیم و آن جملات را ابتدا به خود بگوییم. دقت کنیم اگر آن جملات خود ما را ناراحت می­‌کند هرگز آن­ها را دیگری نگوییم. مدیریت احساسات بسیار مهم است. این مهارت را باید در سنین پایین یاد بگیریم. تلاش کنیم احساسات خود را به گونه‌­ای بیان کنیم که موجب آزار کسی نشود.

ما وظیفه داریم از نعمت‌­هایی که در اختیار ما قرار گرفته است بهترین استفاده را داشته باشیم و با استفاده از آن­ها شخصیت خود را ارتقا دهیم. ما باید تلاش کنیم مهارت‌­های فردی خود را تقویت کنیم. برای تقویت قدرت زبان سعی کنیم کتاب­‌های مفید را مورد مطالعه قرار دهیم تا دایره‌­ی لغات ما بیشتر شود و با کلمات بیشتری آشنا شویم. این امر سبب می­‌شود بتوانیم احساسات خود را در مودبانه­ترین حالت بیان کنیم تا موجب رنجش کسی نشویم.

 

قدرت جایگزینی کلمات

در شرایط و موقعیت­‌های مختلف می‌توان با دقت در انتخاب کلمات مورد استفاده از یک سوء تفاهم جلوگیری کرد یا فضا و جوّ موجود در یک محل را تغییر داد. به عنوان مثال زمانی که می­‌خواهیم به کسی جمله انرژی­ب‌خشی بگوئیم باید دقت کنیم که کلمات صحیحی انتخاب کنیم. به جای عبارت «خسته نباشید» بگوییم «خداقوت». به جای عبارت «سفر بی ­خطر» بگوییم «سفر سلامت». گاهی می­توان به جای گفتن «به تو ربطی ندارد» بگوییم «اجازه بدهید خودم این مسئله را حل کنم». حتی زمانی که با کسی تماس گرفته‌ایم و می­‌خواهیم از مناسب بودن زمان تماس اطمینان حاصل کنیم به جای «از فلان جا مزاحم شدم» بگوییم «از فلان جا تماس گرفته‌ام و ممنونم که پاسخ دادید».

 

نتیجه گیری

ما به عنوان یک انسان وظیفه داریم مهارت­‌های فردی و نعمت­‌هایی که خداوند در اختیار ما قرار داده است را تقویت کنیم. ما وظیفه داریم از قدرت زبان خود برای رشد شخصیت خود استفاده کنیم و نه برای آزار دیگران. ضرب­‌المثل­های زیادی در رابطه با قدرت زبان در فرهنگ ما وجود دارد مانند:

«تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد»

«کم گوی و گزیده گوی چون دُر / تا ز اندک تو جهان شود پُر»

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها