حساب کاربری

آخرین دستاوردهای صنایع دفاعی کشور

تعداد بازدید : 680
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 14:37
گردآورنده: توحید سیف

 

متخصصین ایرانی همواره به دنبال دستاوردهای بیشتر و پیشرفته‌تر دفاعی هستند تا هیچ دشمنی، حتی به فکر تعرض به خاک ایران هم نیفتد. در این مسیر پیشرفت‌های صنایع دفاعی کشور آنقدر چشم‌گیر بوده است که همه‌ دشمنان را نگران کرده است. مواردی که در ادامه می‌آید چند نمونه از دستاوردهای اخیر صنایع دفاعی ایران است.

 

پهپاد «جهش 700» با قابلیت حمل یک تن مهمات

مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی، 31 مردادماه، با رونمایی از آخرین دستاوردهای دفاعی کشور همراه بود. درمیان محصولات دفاعی موجود در این مراسم، یک محصول با ابعاد کوچک‌تر و ظریف‌تر حرف بیشتری برای گفتن داشت. چرا که می‌توان این محصول، یعنی پهپاد جهش 700 را یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین محصولات دفاعی ساخته شده در دو دهه اخیر کشور به حساب آورد. موتور توربوفن سبک جهش 700 در حقیقت نقطه پرشی است که می‌تواند در تاریخ صنعت هوایی در ایران به عنوان یک اتفاق بزرگ و ماندگار محسوب شود. موتور توربوفن شاه کلید ساخت هواپیماهای پیش رفته است و امروز با این دستاورد علمی، پرنده‌های بدون سرنشین کشورمان می‌توانند به راحتی در سقف پروازی پهپادهای مشهور آمریکا همچون گلوبال هاوک حرکت کرده و امکان حمل یک تن مهمات را نیز داشته باشند.

 

موشک‌های «شهید حاج قاسم» و «شهید ابومهدی»

صنعت دفاعی کشورمان در زمینه موشک‌های زمین به زمین به مرزهای دانش رسیده است و در زمینه موشک‌های کروز بر تمام تحریم‌های دشمنان غلبه کرده است. موشک‌ بالستیک «حاج قاسم» و موشک کروز دریایی «شهید ابومهدی» نیز در ادامه همین پیشرفت‌های دفاعی کشور و در مدت زمان کوتاه و هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از نمونه‌های خارجی به دست متخصصین صنعت دفاعی کشور تولید شده است. موشک «شهید حاج قاسم» موشکی مایل پرتاب و تاکتیکی با برد 1400 کیلومتر است و مبتنی بر فناوری‌های کنترل پروازی و دینامیک پرواز تولید شده است. ویژگی اصلی موشک کروز دریایی «شهید ابومهدی» مثل سایر موشک‌های کروز دریایی ارتفاع پرواز کم و دور زدن پدافند دشمن است، برد این موشک بیشتر از 1000 کیلومتر است که سناریوی عملیاتی نیروهای مسلح را تکمیل می‌کند. این موشک قابلیت شلیک از عمق و پرواز از چند جهت مختلف به سوی هدف را دارد.

 

ماهواره نظامی نور

ماهواره نظامی نور یک ماهواره چند منظوره است که در اردیبهشت ماه سال 1399 توسط سپاه پاسداران و به وسیله ماهواره‌بر قاصد از کویر مرکزی ایران پرتاب و با موفقیت در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت. ماهواره نور اولین ماهواره نظامی ایران است که در مدار قرار گرفته است. نخستین کاربرد ماهواره‌های نظامی، تصویربرداری با کیفیت از سطح زمین است. کاربرد دیگر آنها تهیه نقشه توپوگرافی برای هدایت دقیق موشک‌های بالستیک و کروز بوده و از سوی دیگر رصد تحرکات دشمن، برآورد خسارت واردآمده و ... از جمله قابلیت‌های تصویربرداری فضایی است. بیش از 400 ماهواره نظامی یا با کاربرد دوگانه نظامی – غیرنظامی در مدار زمین قرار دارد که بخش بزرگی از آن‌ها متعلق به آمریکا، روسیه و چین است و تنها حدود 30 کشور چنین ماهواره‌هایی دارند که حالا ایران نیز با این دستاورد مهم نظامی در زمره کشورهای صاحب این تکنولوژی قرار دارد.

 

موشک «دهلاویه» با فیوزهای لیزری

موشک هدایت شونده ضد زره را می‌توان یکی از مهم‌ترین مصادیق رشد و بلوغ صنایع دفاعی ایران در بخش زمینی به شمار آورد. تجارب جنگ تحمیلی باعث شد که از آن دوره تا به امروز سرمایه‌گذاری مناسبی روی بحث سیستم‌های ضد زره در مدل‌های مختلف انجام شود. دو سری از موشک‌های تولید ایران با عنوان‌های طوفان و دهلاویه که براساس موشک‌های تاو آمریکایی و کورنت روسی تولید می‌شوند مهم‌ترین و اصلی‌ترین سلاح‌های هدایت شونده ضد زره حال حاضر نیروهای مسلح کشورمان هستند. اخیرا گونه جدیدی از موشک دهلاویه توسط متخصصین ایرانی طراحی و تولید شده است که نسبت به مدل‌های قبلی یک ارتقا مهم محسوب می‌شود و به نوعی پیشرفته‌ترین موشک ضد زره عملیاتی در ایران است. این موشک که به سنسورهای لیزری مجهز است برد موثر 100 الی 5500 متری دارد، از سیستم هدایتی لیزری نیمه خودکار، فرمان به خط و موج سواری لیزری بهره می‌برد.

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها