حساب کاربری

گفتگو با یک دانشجوی داروسازی فرزند ایثارگر

تعداد بازدید : 527
تاریخ و ساعت انتشار : سه شنبه 29 مهر 1399 10:29
مصاحبه کننده: توحید سیف

اکنون نوبت ایثار برای عبور از بحران‌ها است

 

به مناسبت 5 شهریور روز داروساز به سراغ گفتگو با یک دانشجوی داروسازی فرزند ایثارگر رفته‌ایم. نظرات او را درمورد مسائل مختلف پیرامون ایثار، داروسازی و وضعیت امروز کشورمان در این گفتگو می‌خوانیم.

1.        خودتان را معرفی بفرمایید و بگویید که دانشجوی سال چندم رشته داروسازی هستید؟

میثم سیف بابلانی هستم. متولد 1372 و در حال حاضر سال آخر داروسازی را سپری می‌کنم.

 

2.        شما فرزند ایثارگر هستید و درمواقعی شما را با این عنوان خطاب می‌کنند، درمورد حس‌تان نسبت به این عنوان بفرمایید؟

مسلماً به عنوان فرزند یک رزمنده و جانبازی که حدود 4 سال از دوران جنگ تحمیلی را برای دفاع از وطن و انقلاب اسلامی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته، افتخار می‌کنم و همیشه و در همه حال سعی می‌کنم تا جایی که می‌توانم ادامه دهنده همان مسیر باشم. گاهی در موقعیت‌هایی که با این عنوان خطاب می‌شوم غروری وصف ناپذیر در من ایجاد می‌شود. اما در همان دقایق اول به خودم یادآوری می‌کنم که این عناوین به خاطر فداکاری‌های پدرم بوده و اگر قرار باشد به این مسئله افتخار کنم، باید زمانی باشد که خود من هم به نوبه‌ی خود سهمم را در این مسیر ادا کرده باشم.

 

3.        چرا رشته داروسازی را برای تحصیل انتخاب کردید؟ هدفتان از تحصیل در این رشته چیست؟

چند علت باعث انتخاب این رشته شد. یکی اینکه در دوران دبیرستان به این فکر می‌کردم که به دنبال رشته‌ای ارزشمند و بنیادی بروم تا بتوانم حد اعلای خود را بروز بدهم. دلیل بعدی این بود که بارها مشاهده کرده‌ام به خاطر کمبود یا نبود دارویی خاص، هموطنانم در موقعیت‌های سخت و بحرانی قرار می‌گیرند و همین مسائل باعث بروز اتفاقات بغرنج و آزاردهنده می‌شود. یک دلیل دیگر هم این بود که چون در دوران دبیرستان به شیمی علاقه داشتم و متوجه شدم که یکی از کاربردهای ارزشمند و بنیادین علم شیمی در داروسازی است.

 

4.        در شرایط امروز کشور و دنیا، جایگاهی برای ایثارگری، و دلیلی برای ایثار می‌بینید؟

شرایط فعلی کشورمان که کاملا مشخص است. از همه طرف تحت فشار هستیم و بطور ناجوانمردانه‌ای تحت تحریم‌های مختلف حتی در موضوع دارو قرار داریم. در این شرایط جوانان نخبه کشور از راحتی و آسایش خود برای عبور از بحران‌ها می‌گذرند و به تلاش خود ادامه می‌دهند. این کار حداقل ایثاری است که می‌توانیم انجام دهیم و به نوبه خودم قدم در این راه گذاشته‌ام.

 

5.        پزشکی و داروسازی، مخصوصا در شرایط کرونایی امروز، از اهمیت خاصی برخوردار است، به نظر شما کادر درمان در حال ایثار هستند؟

از ابتدای این همه‌گیری جهانی مشاهده کردیم که در جای جای دنیا و بالاخص کشورمان این عزیزان شیفت‌های سنگینی را در شرایط سخت با امکانات کم سپری کردند اما سنگر را خالی نگذاشتند و حتی تا جایی پیش رفتند که ده‌ها تن در این راه به شهادت رسیدند، این به واقع ایثار است.

 

6.        در شرایط تحریمی کشورمان، و مشکلات ورود بعضی از داروها، جامعه داروسازی و داروسازان کشورمان چه نقشی دارند؟

مسلم است که نقش پررنگ و تاثیرگذاری می‌توانند داشته باشند، متخصصین هر رشته‌ای، به عنوان مثال در این موضوع داروسازان کشورمان، می‌توانند با تکیه بر نبوغ و پشتکار و حمایت‌های دولت، بر مسئله تحریم فائق بیایند و علاوه بر رفع بحران و کمبودها، بار دیگر ثابت کنند که ایرانی همیشه و در همه حال تا آخرین نفس ایستاده و در حال ایثار است. این همان روحیه‌ای است که از الگوهای خود یعنی شهدا و ایثارگران انقلاب و دفاع مقدس دریافته‌اند.

 

7.        دوست دارید بعد از اتمام تحصیلات چه کار خاصی را در رشته تحصیلی خودتان انجام دهید؟

در حال حاضر بر روی پایان‌ نامه خود کار می‌کنم، موضوع خاصی که امکان مطرح کردنش نیست. اما در این مدت که برای پایان نامه فعالیت داشته‌ام، در مواردی نیاز بوده که از اشخاص سالم و بیمار مختلفی نمونه خون دریافت کنم، و بارها شده که بی هیچ منتی همکاری لازم را داشته‌اند. همین مسئله باعث شده تا به مسیر خودم مطمئن شوم و با در نظر گرفتن وظیفه خطیری که بر عهده دارم، سعی کنم در مسیر نوآوری، خلاقیت و ارزش آفرینی در حوزه داروسازی ثابت قدم بمانم.

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها