حساب کاربری

روایتی از قهرمانان کوچک دفاع مقدس!

تعداد بازدید : 247
تاریخ و ساعت انتشار : شنبه 18 بهمن 1399 11:15
شهادت در دین اسلام به عنوان یک ارزش و فضیلت والا مطرح شده و با جهاد پیوند اساسی دارد و پیر و جوان را درگیر خود می کند، به‌طوری‌که در هر گوشه ای از تاریخ دفاع مقدس در برهه های حساس وسرنوشت‌ساز کشور نوجوانان زیادی را دیدیم که نقش اساسی در پیروزی انقلاب داشتند و به عنوان قهرمانان تاریخ شناخته شدند. در تاریخ دفاع 8 ساله ایران، نام های زیادی ثبت شده است. نام رزمنده های کوچکی که تبدیل به قهرمان های بزرگ تاریخ ایران شدند.

به گزارش خبرنگار شاهد نوجوان، در این گزارش، با چندتن از این بزرگمردان کوچک آشنا می شوید:

شهید امیرعلی حیدری
شهید امیر علی حیدری متولد 10 شهریور ماه 1347 است. پدرش صحبتعلی، نقاش ساختمان بود و مادرش، صغرا نام داشت. تا پایان سوم راهنمایی درس خواند. او از دانش آموزان مدرسه شیخ مفید منطقه 14 تهران بود و تنها 16 سال بیشتر نداشت که داوطلبانه عازم جبهه مقابله با رژیم بعث شد و در 22 اسفند ماه سال 1363 در شهر بوکان طی عملیات بدر به فیض شهادت نائل شد. او با سمت مسئول تبلیغات یگان بر اثر اصابت گلوله شهید شد. مزار او در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرای تهران واقع است.

شهید عبدالمجید رحیمی
شهید «عبدالمجید رحیمی» فرزند محمد علی 10 فروردین ماه 1345 در تهران چشم به جهان گشود. پدرش محمدعلی، کارگر بود و مادرش زهرا نام داشت. تا دوم متوسطه در رشته علوم تجربی درس خواند. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. او در 10 اردیبهشت 1361 وقتی فقط 16 سال سن داشت، در عملیات بیت المقدس(آزادسازی خرمشهر) بر اثر اصابت گلوله به ران و کمر به درجه رفیع شهادت نائل آمد. مزار او در قطعه 26 گلزار شهدای بهشت زهرا واقع است.

شهید علیرضا کریمی
شهید علیرضا کریمی متولد 22 شهریور سال 1345 است که مقارن با ایام ماه مبارک رمضان در محله سیچان اصفهان بدنیا آمد. درسال 1361 در عملیات والفجر 1 واقع در منطقه عملیاتی فکه- تنگه ابوغریب هر دو پای علیرضا مورد هدف تیرهای بعثی قرار می‌گیرد. همین که می‌خواست خودش را به تپه برساند، تانک‌ بعثی‌ها از روی پاهایش رد شد و درحالی که 16 سالش بود به شهادت رسید. 15 سال بعد پیکرش بازگشت. همان روزی که اولین کاروان به طور رسمی به سوی کربلا می‌رفت. و روزی که تشییع شد تاسوعا بود. روز حضرت اباالفضل علیه السلام. در آخرین نامه‌اش نوشته بود: «به امید دیدار در کربلا»؛ عاشق آقا ابوالفضل‌(ع) بود و پیکرش بعد از 16 سال در شب تاسوعا به آغوش مادر بازگشت.


شهید یعقوبعلی داغی
شهید یعقوبعلی داغی در 19 تیرماه 1351 به دنیا آمد.پدرش محمد حنیفه کشاورز بود. دانش آموز سال سوم راهنمایی بود. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. در 25 دی ماه 1365 در شلمچه بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. شهید یعقوبعلی داغی در سن 15 سالگی و در عملیات «کربلای 5» آسمانی شد. پیکر مطهر این شهید نوجوان در گلزار شهدای آق تپه در کبودر آهنگ از توابع استان همدان به خاک سپرده شده است.


شهید حسن محمدرحیمی‌ها
حسن محمدرحیمی‌ها در یکم دی ماه 1347 در شهر قزوین به دنیا آمد. پدرش اسدالله، کارگری می‌کرد و مادرش سکینه نام داشت. دانش‌آموز اول متوسطه در رشته تجربی بود. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. هفتم اسفند ماه سال 1362 در جزیره مجنون عراق وقتی فقط 15 سال داشت، به شهادت رسید. پیکرش مدت‌ها در منطقه برجا ماند و 13 سال بعد از شهادتش، سال 1375 پس از تفحص در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپرده شد
 
 اين بود گوشه ای از سرگذشت قهرمانان نام آور تاریخ انقلاب اسلامی که  در دفاع از آرمان های والای اسلامی ودفاع از ولایت فقیه خون خود را نثار کردند واز جان خود گذشتند و باعث افتخار ملت ایران شدند.

گزارش از سارا صادقی

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها