حساب کاربری

هزینه‌های سمپاد از کجا تامین می‌شود؟

تعداد بازدید : 202
تاریخ و ساعت انتشار : چهار شنبه 15 بهمن 1399 13:22
رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان گفت: مدارس سمپاد هیچ کمکی از آموزش و پرورش دریافت نمی‌کند، کمک آموزش و پرورش فقط منحصر به ساختمان و بخشی از نیروی آموزشی و معلم که آموزش و پرورش خود هزینه‌های این بخش را متحول می‌شود.

الهام یاوری، رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان در گفتگو با میزان در خصوص میزان شهریه مدارس سمپاد گفت: شهریه مدارس سمپاد طبق مصوبات از مرکز به این مدارس ابلاغ می‌شود و کمک آموزش و پرورش فقط منحصر به ساختمان و بخشی از نیروی آموزشی و معلم که آموزش و پرورش خود هزینه‌های این بخش را متحول می‌شود. ولی بقیه هزینه‌ها حقوق معلمان، تهیه وسایل آموزشی و دیگر هزینه‌های جانبی را خود خانواده‌ها پرداخت می‌کنند.
وی ادامه داد: در واقع ساعت‌های اضافی خارج از ساعت‌های تعیین شده آموزش و پرورش را هم خود خانواده‌ها متحول می‌شوند؛ و میزان شهریه و حق و ثبت پرداختی این مدارس نصف مدارس غیر انتفاعی هر منطقه تصویب شده است و براساس مناطق حق و ثبت هر منطقه از طرف خانواده‌ها پرداخت می‌شود. حق و ثبت مدارس سمپاد مقدار مناسبی را که تعیین شده است برای همه دانش آموزان این مقدار هم یکسان نیست.
یاوری افزود: در واقع مدیران مدارس مجازند و تشویق می‌شوند که از دانش آموزانی که به هر دلیلی توانایی پرداخت شهریه را ندارند مبالغ کمتری را دریافت کنند و یا حتی در مواردی دانش آموزانی هستند که بدون پرداخت شهریه در مدارس سمپاد به تحصیل پرداخته اند. باید برای مدارس سمپاد برنامه ریزی کرد که در موارد مشاهده دانش آموز با استعدادی که توانایی پرداخت شهریه را ندارد بدون دغدغه با بالاترین امکانات به تحصیل در این مدارس ادامه دهد.
یاوری مطرح کرد: مدارس سمپاد به دنبال جذب دانش آموزان است بدون دغدغه مالی به دنبال کسب علم و شکوفایی استعداد‌های این دانش آموزان و کاهش هزینه‌های مالی را به اسانی حل کنیم. در حال حاضر هم شهریه مدارس سمپاد نسبت به مدارس غیر دولتی بسیار کمتر است.
رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان با اشاره به جوان بودنِ سازمان متبوعش، گفت: یکی از طرح‌ها عمومی کردن مفاد درسی است که باید بازبینی شود و در اختیار تمام دانش آموزان قرار گیرد. مهارت علمی، برنامه‌های آموزشی و تربیتی و محتوا‌های مهارتی را در حوزه نرم افزار و هنر بصورت بسته‌های آموزشی در اختیار همه مدارس قرار دهیم. بخش دیگر از برنامه‌های مدارس سمپاد، تربیت نیروی انسانی است که بصورت متوازن و فراگیر صورت گیرد و رشته‌های متعددی نظیر هنر و ادبیات و سبک زندگی را در بر می‌گیرد. ما قصد داریم توازن در این حوزه‌ها را ارتقا ببخشیم.
کارسوق لیزر و کوانتوم در مدارس استعداد درخشان
یاوری در خصوص افزوده شدن رشته‌های خاصی قبیل لیزر و کوانتوم توضیح داد: مواردی که در سال ۹۹ به برنامه‌های سمپاد اضافه شده است، در خصوص کارسوق «فناوری لیزر و کوانتوم» طراحی و شیوه‌نامه آن طی جلسات کارشناسی سه‌جانبه تدوین و نهایی گردید. لیزر و کوانتوم؛ اپتیک کوانتومی یک ابزار ضروری در کاوش و توسعه تکنولوژی‌هایی است که بر اساس فیزیک کوانتومی بناشده‌اند که به همکاری سازمان انرژی اتمی در حال اجرا است و برنامه‌های متعدد دیگری هم برای بالا بردن کیفیت آموزشی مدارس در حال اجرا و برخی در حال بررسی است.
وی شناسایی، جهت‌دهی و تقویت رویکرد پژوهش محور در مدارس استعداد‌های درخشان را ضروری دانست و افزود: بهره‌مندی از توانمندی و ظرفیت‌های فوق‌العاده این دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف فناوری و اجرای برنامه‌های آموزشی مبتنی بر پروژه از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه فناوری لیزر و کاربرد آن در سطح کشور و در مقیاس جهانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها