حساب کاربری

فیلم کمتر دیده شده از مباحثه سردار رحیم صفوی و شهید حسن باقری با فرماندهان در اتاق جنگ

تعداد بازدید : 468
تاریخ و ساعت انتشار : شنبه 18 بهمن 1399 14:06
شهید «غلامحسین افشردی»، مرد بزرگی است که او را «حسن باقری» می‌خوانند و با اقدامات خود گام موثری در پیروزی در عملیات‌ها داشت.

به گزارش شاهد جوان از خبرگزاری تسنیم، سرلشکر شهید «غلامحسین افشردی»، مرد بزرگی که سروها و شقایق‌های دشت خوزستان او را «حسن باقری» می‌خوانند، از استراتژیست‌های نظامی بود که افکار و دست‌نوشته‌هایش، نشان‌دهنده بخشی از حقیقت و عصاره تاریخ جنگ ایران و عراق در 3 سال نخست و نیز تبیین‌گر شالوده اصلی استراتژی جنگ در این دوره است، زیرا در این دوره، ابداعات و روش‌های نو، از تکنیک و تاکتیک گرفته تا شیوه‌های نظامی پیچیده و بلندمدت و راهبردی به ظهور می‌رسد که بخش مهمی از آن مرهون تراوش‌های فکری ژرف‌ این متفکر نظامی است.

هم زمان با حضور سپاه در جنگ و شکل‌گیری هسته‌های اولیه مدیریت دفاعی- انقلابی، شهید باقری که از ویژگی‌های بارزی مانند ژرف‌اندیشی، قدرت تجزیه‌ و تحلیل، دیانت محکم و استوار و تلاش وافر برخوردار بود، فعالیت خود را برای بنیان‌گذاری قلب سازمانی نظامی یعنی-واحد اطلاعات عملیات رزمی- آغاز کرد. سپس به بررسی آرایش دفاعی، استحکامات احداث‌شده و استعداد دشمن در تمامی خطوط و محورهای عملیاتی می‌پرداخت.

قبل از ایجاد این واحد نظامی در جنوب، اطلاعات جسته‌وگریخته‌ای از دشمن به دست فرماندهی می‌رسید، بنابراین نمی‌شد روی این اطلاعات پراکنده و بعضاً مرده حساب باز کرد و یا تصمیمی گرفت. در طرح‌ریزی‌ها همیشه یک پای جنگ می‌لرزید. از سه حمله منظم و بزرگ در جنوب بهره‌ای برده نشد. بخش مهمی از عیوب و نقایص طرح‌ها، در نداشتن اطلاعات درست از زمین و دشمن بود.

شهید باقری با این کار توانست این ضعف را حل کند. یکی از ارکان مهم جنگ (رکن 2) را در سپاه پاسداران و نیروهای بسیج مردمی پایه‌ریزی کند که مثل بازویی پرتوان در خدمت فرماندهان قرار گرفت و سبب شد که امور شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات به‌عنوان یکی از نقاط قوت نیروهای خودی به‌حساب بیاید.

در فیلم زیر تصاویری از سخنان شهید حسن باقری را در اتاق جنگ می‌بینیم که برخی از فرماندهان همانند محسن رضایی، رحیم صفوی، شهید صیادشیرازی و سایر رزمندگان سپاه و ارتش در دفاع مقدس حضور دارند.

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها