حساب کاربری

همافران نیروی هوایی مقابل نظام شاهنشاهی ایستادند

تعداد بازدید : 585
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 20 بهمن 1399 08:18
در فاصله بین 12 تا 22 بهمن ماه ۱۳۵۷ اتفاقاتی در ایران رخ داد که منجر به برچیده شدن نظام شاهنشاهی و روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی ایران شد.

به گزارش شاهد جوان؛ مردم می دانستند، بختیار میدانست و حتی خود شاه هم می دانست که آخرین روزهای سلطنت است. مردم زیادی جان خود را فدا کرده بودند تا انقلاب ثمره بگیرد و این امر در شرف وقوع بود. با بازگشت امام همه روحیه مبارزه و فداکاری در برابر ظلم را داشتند و طرفداران پول و قدرت شاه یکی پس از دیگری مانند او پا به فرار می گذاشتند.
روز گذشته که 19 بهمن ماه بود از مهمترین اتفاقات آن زمان می توان به این موارد اشاره کرد:
در این روز بختیار، نخست وزیر حکومت شاهنشاهی سال 57 دستور تیر اندازی به سمت مردم را داد که این امر حکم ضربه ی نهایی برای حکومت ملعون شاهنشاهی را داشت. در نتیجه در بعضی نقاط کشور نیروهای شاهنشاهی به سمت مردم تیر اندازی می کنند.
همچنین عده زیادی از کارکنان نیروی هوایی کشور با لباس های نظامی برای دیدار به اقامتگاه امام (ره) رفتند. در این دیدار امام (ره) با اشاره به کارکنان نیروی هوایی فرمودند: "همانطور که گفتید تا حالا در اطاعت طاغوت بودید، حال به قرآن بپیوستید. قرآن حافظ شماست. امیدوارم با کمک شما بتوانیم در اینجا حکومت اسلامی برقرار کنیم."
در این بین عده دیگری از همافران نیروی هوایی به همراهی طبقات مختلف مردمی و 60 سرباز نیروی زمینی، تظاهراتی به پشتیبانی از امام (ره) برگزار کردند. خبرگزاری پارس شمار راهپیمایان را یک میلیون نفر برآورد کرد.
در این تظاهرات  قطعنامه ای خوانده شد که شامل 7 ماده بود که در آن به ادامه مبارزه تا پیروزی نهایی، تایید انتخاب رهبر انقلاب در مورد مهندس بازرگان به ریاست دولت موقت، اطاعت نیروهای انتظامی ارتش، ژاندارمری و شهربانی از بازرگان و ... اشاره می شد.
شاپور بختیار در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت اگر با بازرگان مصاحبه کنیم، در مورد جمهوری اسلامی نخواهد بود. او با تحقیر مخالفان سلطنت و دولت خود گفت که راهپیمایی و تظاهرات یک نوع تفریح شده است.
با برگزاری تظاهرات در گرگان و در پی تیراندازی نیروهای پلیس بیش از 11 نفر شهید و 35 نفر مجروح شدند.
در ادامه مهم ترین تحولاتی که در روز بیستم بهمن 1357 اتفاق افتاد اشاره می شود: پس از خبر ساعت ۲۰، تصاویری از دوران اقامت امام خمینی در پاریس از شبکه سراسری تلویزیون پخش شد. هم‌زمان با پخش تصویر امام خمینی، همافران نیروی هوایی در پادگان، فریاد «الله‌اکبر» سر دادند. شعار همافران در حمایت از امام خمینی باعث خشم افسران و کارکنان ضد اطلاعات نیروی هوایی شد. اخطار‌های تند آنان به همافران، به درگیری و تیراندازی و ورود گارد شاهنشاهی منجر شد. با بالا گرفتن درگیری، مردم برای کمک به همافران ارتش وارد پادگان شدند، اما لوله مسلسل گارد شاه به سمت مردم چرخید و آن‌ها را هدف گلوله قرار داد. درگیری تا صبح ادامه داشت.
در حقیقت می توان بر این جمله اذعان کرد که همافران نیروی هوایی از جمله تاثیرگذارترین نیروهایی در کنار مردم بودند که توانستند نظام شاهنشاهی را ساقط کنند.

 

 

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها