حساب کاربری

در نشست خبری جشنواره یار سردار مطرح شد؛

شهدای شاخص و مغفول را از سایه بیرون بیاوریم

تعداد بازدید : 146
تاریخ و ساعت انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 07:56
دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره یار سردار با محوریت شخصیت شهید حسین پورجعفری، ضمن بیان جزئیات این‌رویداد بر خارج‌کردن شهدای شاخصی چون پورجعفری از سایه غفلت و بی‌توجهی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری و همفکری جشنواره «یار سردار» ویژه گرامیداشت شهید حاج حسین پورجعفری، با حضور محمدعلی پورجعفری فرزند شهید پورجعفری و رئیس جشنواره، حسین قرایی دبیر جشنواره، گلعلی بابایی عضو شورای سیاست‌گذاری، علی فریدونی عضو شورای سیاست‌گذاری و رئیس بخش عکس و گرافیک و احمد ناطقی یکی از داوران بخش عکس این‌رویداد در خبرگزاری مهر برگزار شد.

در ابتدای این‌نشست، قرایی در پاسخ به این‌سوال که فکر برگزاری این‌جشنواره چگونه تولید شد، گفت: پیش از پاسخ این‌سوال باید بگویم ما خیلی از برکات زندگی امروزمان را از سال‌های دفاع مقدس داریم. نمونه نمادین آن‌دوران هم آقای گلعلی بابایی هستند که یک‌روز با من تماس گرفتند و گفتند چرا برای شهید پورجعفری کاری نمی‌کنی؟ می‌خواهند برای این‌شهید جشنواره‌ای برگزار کنند و تو باید کمک کنی. من هم با محمدعلی پورجعفری فرزند شهید تماس گرفتم و گفتم در خدمت هستم.

وی افزود: به این‌ترتیب نشستیم و همفکری کردیم و زحمت طراحی پوستر جشنواره را هم به بچه‌های خانه طراحان دادیم. در این‌مسیر به هرکسی گفتم می‌خواهیم برای شهید پورجعفری کار کنیم، رویم را زمین نینداخت و در خدمت، گوی سبقت را ربود. در نتیجه این‌رویکرد همه دوستان و علاقه‌شان به شهید پورجعفری، یک‌شورای سیاست‌گذاری برای جشنواره یار سردار تشکیل شد و تصمیم این‌شورا بر این‌مبنا شد فراخوان جشنواره در چندحوزه منتشر شود. فراخوان جشنواره ۲۲ بهمن منتشر و مهلت ارسال اثرش آغاز شد که تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ ادامه دارد.

دبیر جشنواره یار سردار در ادامه درباره محورهای این‌جشنواره گفت: شعر، داستان، دلنوشته، عکاسی و نقاشی‌وگرافیک عناوین پنج‌بخشی هستند که جشنواره با آن‌ها تشکیل می‌شود. مسئولان بخش شعر، آقایان محمدمهدی سیار و میلاد عرفان‌پور هستند. مسئولان بخش داستان آقایان گلعلی بابایی و رحیم مخدومی، مسئول بخش دلنوشته آقای محمود اکرامی‌فر، مسئولان بخش عکاسی، علی فریدونی و احمد ناطقی و مسئول بخش نقاشی و گرافیک هم محمد صمدی و دیگر دوستان هستند.

قرایی گفت: تا به حال ۲۰ اثر در اینستاگرام و واتس‌آپ ارسال شده‌اند و به‌نظرم با انتشار اخبار این‌جشنواره، استقبال بیشتر خواهد شد. چون شهید پورجعفری از شهدایی است که اطلاعات کمی از آن‌ها وجود دارد، مصاحبه‌هایی با همسر و فرزند این شهید انجام داده‌ایم که برای نویسنده‌های مختلف ارسال می‌شوند تا جای کار و مانور بیشتری در جشنواره داشته باشند. بحث دیگر هم مستندنگاری و خاطره‌نویسی است. چون شهید پورجعفری کم‌حرف و بسیار بی‌حاشیه بوده، باید رفت و از افراد مختلف و شاهدان عینی درباره‌اش پرسید. مثلاً چندروز پیش، محمدمهدی همت فرزند شهید همت برای ما خاطره‌ای از او گفت. این‌که حاج قاسم سلیمانی روزی گفته بود به بهانه خوردن کله‌پاچه دور هم جمع شوند اما هنگام صرف غذا، شهید پورجعفری نیامد و وقتی محمدمهدی همت ماجرا را پیگیری کرده بود، متوجه شده بود شهید پورجعفری با وجود هم‌نشینی بیست‌ساله‌اش با حاج‌قاسم، هرگز یک‌وعده صبحانه یا غذا با او نخورده است.

وی در ادامه گفت: به‌نظرم خاطرات مطهر زیادی از شهید پورجعفری به جا مانده که باید استخراج شوند و عکس هم حوزه مهمی درباره زندگی این‌شهید است. ما حتی یک‌نمایشگاه خوب از این‌شهید نداریم. بنابراین به‌نظرم رسید می‌شود یک‌نمایشگاه عکس خوب از شهید پورجعفری در اختتامیه جشنواره برپا کرد.

قرایی درباره بودجه و حمایت‌های لازم از جشنواره یار سردار گفت: در ابتدای کار وقتی من را از برگزاری این‌جشنواره مطلع کردم، فرزند شهید پورجعفری گفت خانواده ما گفته‌اند کاری به دولت و حمایت نداریم و مبلغی را برای هدیه به هنرمندانی که درباره این‌شهید تولید اثر کنند، در نظر گرفته‌ایم. یعنی می‌خواستند هزینه ۱۰ سفر مشهد را اهدا کنند. خود محمدعلی پورجعفری هم یک پوستر طراحی کرده بود. من گفتم این‌طور نمی‌شود آن‌هزینه را برای چاپ کتاب جشنواره در نظر بگیریم و کار را به‌گونه دیگری پیش ببریم. به‌همین‌دلیل از حوزه هنری و سازمان رسانه‌ای اوج به‌خاطر حمایتی که بنا شد از این‌جشنواره داشته باشند، تشکر می‌کنم.

در بخش بعدی این‌نشست محمدعلی پورجعفری خاطره آخرین سفر پدرش با حاج‌قاسم سلیمانی و شهادت‌شان را تعریف کرد.

سپس بابایی درباره قدم ابتدایی و شروع به‌کار جشنواره یار سردار گفت: اول کار، محمد صمدی به من زنگ زد و گفت چنین‌برنامه‌ای در کار است. خب متأسفانه در مملکت ما چنین‌شرایطی از قدیم وجود داشته است. مثلاً در واقعه هفتم تیر، ۷۲ نفر شهید شدند اما فقط شهید بهشتی درشت‌نمایی شد در حالی‌که خیلی از شهدایی که با او بودند، متشخص و بزرگ بودند. در زمینه شهادت شهیدان رجایی و باهنر هم شاهد بودیم که باهنر زیر سایه رجایی قرار گرفت. یا در مساله شهادت حاج احمد کاظمی، خیلی از افرادی که با او بودند، فرماندهان بزرگ و شاخصی بودند که متأسفانه دیده نشدند.

وی افزود: در ماجرای شهادت حاج‌قاسم سلیمانی هم همین‌اتفاق دوباره افتاد و شهید بزرگی مثل پورجعفری در سایه قرار گرفت و دیده نشد. این‌شهید همان‌طور که در زمان حیات حاج‌قاسم در حاشیه بود و دیده نشد، در زمان شهادتش هم چنین‌شرایطی داشت. یعنی شرایط، طوری شد که فرزند این‌شهید احساس تکلیف کرد و به این‌نتیجه رسید که خود باید کاری کند. این‌که خانواده شهید پورجعفری خودش می‌خواهد پول وسط بگذارد تا جشنواره و رویدادی برای شهیدش برگزار شود، به‌خاطر همان نقص بزرگ در مملکت ماست.

این‌نویسنده دفاع مقدس درباره چاپ آثار مکتوب و داستانی جشنواره گفت: کتابی که بناست چاپ شود، از آثار مورد تائید داوران تشکیل می‌شود و به‌نظرم چاپش در فروردین‌ماه پیش‌رو که می‌خواهند اختتامیه را برگزار کنند، مقدور نیست. به‌نظرم این‌طور کار عجله‌ای می‌شود. چون فروردین، ماهِ مرده است و پیش از آن‌هم عید نوروز و عجله‌های اسفند را داریم. اواخر بهار هم که انتخابات ریاست‌جمهوری را داریم. بنابراین بهتر است با حوصله بیشتری کار را پیش ببریم.

بابایی در پایان گفت: در حال حاضر تحقیقات و پژوهش‌هایی درباره شهید پورجعفری در حال انجام است و بناست محمدعلی قربانی زندگینامه شهید را بنویسد. اگر این‌زندگینامه به اختتامیه جشنواره برسد، در مراسم پایانی رونمایی می‌شود.

در بخش بعدی این‌نشست، فریدونی گفت: همیشه آرزو داشتم چنین‌جشنواره‌هایی باشند و در طول سال ادامه پیدا کنند. حرف‌های آقای بابایی، دغدغه فکری ما بوده و به‌همین‌دلیل حرکتی که برای جشنواره یار سردار شده، ارزشمند است. امیدوارم این‌کار در حق شهدای دیگر هم انجام شود و جشنواره هم در قد و قواره آبرومندی که در سطح شهید پورجعفری باشد، برگزار شود تا خانواده‌اش آرامش پیدا کنند چون گلایه همیشگی این‌خانواده‌ها این بوده که چرا شهدای ما باید در سایه بمانند!

ناطقی هم در بخش پایانی این‌نشست گفت: من با آقای بابایی موافقم که کار با عجله به نتیجه نمی‌رسد. بنابراین فرصت بیشتری نیاز است تا عکس‌های مناسب و کارآمدی از شهید پورجعفری گردآوری شود. اما در زمینه نادیده‌گرفتن و در سایه‌بودن برخی از شهدا، به فرمایش قرآن کریم فکر کردم که طبق آن، شهدایی که دیده نمی‌شوند و خدمات‌شان را در خفا و پنهانی ارائه می‌دهند، سهم و اجر بیشتری دارند. اما به‌خاطر نگرانی و فکر خانواده‌های شهدا که شهید خود را مظلوم و مغفول می‌بینند، باید حتماً چنین‌برنامه‌هایی را برگزار کرد. ولی در مجموع یادمان باشد کسانی که دیده نمی‌شوند، سهم محفوظی پیش خدا دارند.

وی افزود: درباره بخش عکس جشنواره به‌نظرم باید خیلی جزئی و دقیق کار کرد. یعنی به‌نظرم با فراخوان نمی‌توان کاری از پیش برد بلکه باید به تماس‌های مستقیم تلفنی متوسل شد. به‌نظرم بهتر است یک‌کتاب از زندگی و خاطرات شهید منتشر شود و به همین‌ترتیب، یک‌مجموعه‌عکس هم منتشر کرد. عکس را هم تنها رزمنده‌هایی که همراه این‌شهید بوده‌اند، می‌توانند به جشنواره بفرستند چون دیگران عکسی از او ندارند.

فریدونی هم در تکمیل سخنان ناطقی گفت: باید عملیات‌های دفاع مقدس را که شهید پورجعفری در آن‌ها شرکت داشته، فهرست کنیم و عکس‌های عملیات‌ها را پیدا کنیم تا ببینیم تصویری از او در آن‌سال‌ها پیدا می‌شود یا خیر.

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها