حساب کاربری

گفتگو با کارگردان مسابقه «شهروند و مافیا»:

از بازی در جمع‌های دوستانه تا کارگردانی یک مسابقه

تعداد بازدید : 263
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 12:23
محمد رجایی متولد 1363 هست و از سال 83 به این حرفه روی آورد. ابتدا فعالیت خود را از تدوین شروع کرد و سپس کار تیزر و برنامه‌سازی انجام داد؛ دوره کارگردانی را با شهرام مکری گذراند. کار خود را از شبکه جام‌جم شروع کرد، «همراه ایرانیان» اولین کار کارگردانی وی بود که ایرانیان موفق خارج از کشور در ترکیه و ارمنستان را معرفی می‌کرد. پس از آن به کارهای دیگری مشغول شدند که آخرین آن‌ها مسابقه «شهروند و مافیا» است که از شبکه سلامت در حال پخش می باشد. «شهروند و مافیا» از پربازدیدترین برنامه‌های صدا و سیما به شمار می‌رود؛ به همین بهانه با وی گفتگویی داشتیم که می‌خوانید:

شناخت خودتان از این بازی به چه زمانی برمی‌گردد؟
در زمان گذشته با بچه‌ها و دوستان در دورهمی‌ها مافیا بازی می‌کردیم؛ ولی نه به این شکل مرتب و منظم امروزی و نه به این شکل مرسوم. با رعایت نوبت برداشت شخصی بهتری می‌شود از این بازی داشت. مدل بازی یک مقدار متفاوت بود ولی نسبت به این بازی شناخت کلی داشتم؛ این شناخت تقریبا به 7 یا 8 سال گذشته و در جمع های دوستانه برمی‌گردد.

خودتان چه نقشی را دوست دارید؟
بیشترین نقشی که دوست دارم کارآگاه بازی هست. به طور کلی نقش‌های شهروندی را خیلی بهتر بازی می‌کنم. نقش مافیایی دوست ندارم.

این کار چه تجربه خاصی برای شما داشت؟ چه آورده مثبتی برای خودتان به ارمغان آورد؟
من در این مدت که از نزدیک‌تر درگیر این بازی شدم، چون تقریبا از 6 ماه قبل از تولید فصل اول مشغول بازی بچه‌هایی شدیم که مافیا را بازی می‌کردند که در جمع آن‌ها حضور داشتیم، از نزدیک با آن‌ها برخورد داشتیم و طبیعتا خود بیشتر درگیر این بازی شدم و از آن زمان واقعا نوع نگاهم در زندگی تفاوت پیدا کرده‌است. تمام جزییات زندگیم را براساس منطق و استدلال و تناقضات در می‌آورم، تمام روابطم را به این شکل پیش می‌برم، یعنی این بازی به این شکل در زندگیم، ناخودآگاه پیاده شده‌است؛ نه اینکه بخواهم براساس مافیا زندگی کنم، ولی توجهم روی یکسری از مسائل بیشتر شده و انگار ذهنم براساس آن شکل گرفته‌است. به نظرم این نکته مثبتی است. برای ساخت این برنامه هم با افراد مختلفی ارتباط برقرار کردم و تجارب مختلفی هم کسب کردم؛ خب این بازی خیلی کمک کرد که بتوانیم تعامل‌مان را با آدم‌ها به بهترین شکل ممکن جلو ببریم. میزان نزدیک شدن‌مان به آدم‌ها، اعتماد کردن‌مان بر مبنای یکسری استدلال‌ها و حقایق اتفاق می‌افتد.
_ بازخوردی که نسبت به فصل‌های ابتدایی که برنامه کمتر شناخته شده بود تا فصل‌های انتهایی داشتید چطور بوده‌است؟
فصل پنجم‌مان که شروع به پخش شد، یک موج جدیدی از مخاطب برای این برنامه شکل گرفت؛ هر چند فصل 2، 3 و 4 هم به نسبت برنامه، خیلی خوب دیده شد؛ اما از فصل 5 به بعد این جذب مخاطب به اوج خود رسید، با وجود اینکه تبلیغات خاصی هم برای برنامه نداشتیم ولی این تبلیغ سینه به سینه پیش رفته‌بود. پیام‌هایی در فضای مجازی داشتیم که مخاطب می‌گفت: «دائما دارم تبلیغ شما را می‌کنم، کسانی را درگیر این برنامه کردم یا حتی افراد با خانواده‌های خود به تماشای این برنامه می‌نشینند.»
این مخاطبان از سنین مختلف بوده که برایمان جذاب هست. برای مثال مخاطب 7-8 سال تا 60-70 هم داشتیم که پیغام دادند و تشکر کردند و اگر انتقادی هم داشته‌باشند با ما در میان می‌گذارند. در ابتدای کار تصور می‌کردیم طیف مخاطبی که خواهیم داشت از جوان‌ها باشد، اما در حال حاضر همه سنین این برنامه را دوست دارند.

محدوده سنی که می‌توانند در مسابقه «شهروند و مافیا» شرکت کنند از چند سال هست؟
متولدین سال 83 به بالا، یعنی حداقل سن 16 هست. ما بازیکن 70 ساله هم داشتیم که در مسابقه شرکت کردند.

ناگفته‌ای هست که بخواهید عنوان کنید؟
چیزی که برایمان جذاب بود، این بود که زمانی که طرح این برنامه را به شبکه سلامت دادیم این برنامه حتی نمونه خارجی هم نداشت؛ یعنی طرح کاملا جدیدی را به صورت حرفه‌ای در یک شبکه تلویزیونی رقم زدیم، برای اولین بار در جهان. در همان ابتدا برای همه سوال بود که جمع شدن 10 نفر دور هم و صحبت آن‌ها اتفاق جذابی خواهد شد؟ چون تعریف مسابقه تلوزیونی در جامعه ما موضوع متفاوتی بود، به صورتی که هیجان را یک نفر با شور و حال شخصی صرفا وارد مسابقه کند. هرچند ما مطمئن بودیم این اتفاق، اتفاق خوبی خواهد شد و طراح این اتفاق خوب هم برای اولین بار تیم مسابقه «شهروند و مافیا» بود؛ یعنی بنده و آقای سلطانی به همراه اتاق فکری که تشکیل شده‌بود. این مسابقه بدون هیچ نسخه مشابه خارجی برای اولین بار در تلویزیون به اجرا درآمد.

 

گفتگو از نجمه علی‌نقیان

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها