حساب کاربری

یک کارگردان در گفت وگو با شاهد جوان:

«مقاومت نقطه عطفی برای شروع آثارم است»

تعداد بازدید : 391
تاریخ و ساعت انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 07:49
در جشنواره سنگر که چندی پیش برگزار شد نمایش خلیل به کارگردانی میلاد جباری مولانا، تنها اثر برگزیده در همه بخش‌ها شد به همین مناسبت با او گفت وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

ضمن معرفی از فعالیت هایتان در حوزه تئاتر بگویید:
 میلاد جباری مولانا، دانش آموخته کارشناسی ارشد کارگردانی، طراح اولین موزه زنده ایران به روش تئاتر کاربردی و احیاگر موسسه آن هستم. آثار زیادی را در حوزه مقاومت به صحنه بردم در کل هر چیزی که در قالب مقاومت قرار گیرد، نقطه عطفی برای شروع کارم است.

دیدگاه شما از مقاومت چیست:
این مقاومت می‌تواند،  به شکل های مختلف باشد،  در برابر بلاهای طبیعی مثل سیل و زلزله، در مقابل کرونا یا  یک دشمن بیرونی باشد. شخصا  به کلمه مقاوت حساس هستم، مقاومت و همدلی دقیقا نقطه ای ست که  دوست دارم بار ها و بارها برای آن آثاری  بسازم وعمرم را برای شکل گیری چنین آثاری هزینه کنم، یک سرمایه گذاری بلند مدت برای آینده نه چندان دور.

 از آثاری که در حوزه مقاومت کار کردید بگویید:
 تقریبا نزدیک به 18 سال از عمر هنریم در این حوزه می گذرد، اولین اثرم به عنوان مسافر نیمه راه بود که  سال 1386 در فرهنگسرای بهمن به روی صحنه رفت. حدود 15 سال است که به صورت حرفه ای کارگردانی  می کنم. در جشنواره سنگر هم نمایش «خلیل» را کار کردم که برگزیده تمام بخش ها شد.  خوشحالم که این نمایش در این جشنواره دیده شد.

کمی از نمایش  «خلیل» برایمان بگویید:
 «خلیل» از آثاری بود که  با افتخار از آن دفاع می کنم و با سربلندی می توانم این نمایش را به اجرای عموم ببرم و مخاطب را به چالش بازدید از این نمایش دعوت کنم.
در نمایش خلیل  ما از نیروهای نظامی برای بازی در کار  استفاده  کردیم و جالب اینجاست که به عنوان فرم کار، نیروی فرعی، نقش دوم و سوم استفاده نکردیم. آنها هنرمندانی بودند که برای این کار هفت ماه آموزش فشرده دیدند.

اين نمایش چه تفاوتی با آثار دیگر تان داشت:
قصه نمایش یک درام اتوبیوگرافی از زندگی شهید خلیل شیرازی  بود. وجه تمایز این اتفاق  با آثار دیگر این بود که این اثر با خود یگان ویژه به صحنه رفت، برای پیش برد اهداف دراماتیک نمایش از ادوات و تجهیزات خود یگان ویژه استفاده کردیم، اتفاق بعدی که افتاد، همراهی  و همکاری ویژه مجموعه پردیس تئاتر تهران بود که این بستر را مهیا کرد که بچه ها فضای حرفه ای تری را تجربه کنند.   

در پایان نظرتان درباره برگزاری جشنواره ها چیست:
جشنواره باید به خودی خود ساختاری را به جامعه هنری ارائه کند، فکر می کنم جشنواره هایی مانند سنگر در حوزه ی نیروهای مسلح ساختار جدیدی را به تئاتر کشور اضافه می کنند، که ما بتوانیم در فضای تئاتری کشورمان از نیروهای مسلحی که  افراد پویا و فعال هستند استفاده کنیم.

 

گفتگو از سارا صادقی

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها