حساب کاربری

تاثیر توجه به بهداشت و سلامت در کاهش بیماری‌ها

تعداد بازدید : 215
تاریخ و ساعت انتشار : چهار شنبه 18 فروردین 1400 09:12
امروز روز سلامتی یا همان روزجهانی بهداشت است روزی که شاید کمتر کسی در دنیای امروز به آن بی توجه باشد چرا که با وجود بیماری کرونا در جهان علاوه بر رعایت بهداشت فردی و سلامت؛ توجه به این موضوع در جوامع امروزی بیشتر به چشم می آید که توجه به آن موجب کاهش بیماری می شود.

به گزارش خبرنگار شاهد جوان، امروز 18 فروردین روز سلامتی (روز جهانی بهداشت) نام‌گذاری شده است. همه ساله روز 18 فروردین (7 آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود. در چنین روزی در سال 1948 میلادی در نیویورک، نخستین اساسنامه کنفرانس بین‌المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین شد.همچنین در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از 61 کشور جهان تشکیل شد. از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.


سازمان جهانی بهداشت همه ساله به مناسبت روز جهانی بهداشت (7 آوریل مصادف با 18 فروردین) و با هدف افزایش توجه و آگاهی عموم مردم و تمرکز اقدامات و فعالیت‌ها یکی از موضوعات مبتلا به جوامع را انتخاب می‌کند.

هدف این سازمان، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای کلیه انسان‌های روی زمین است، به دنبال این هدف، سازمان ، برنامه‌های زیادی را به مرحله اجرا می‌گذارد تا زمینه مساعدت کشور‌ها را برای تقویت بهداشت عمومی خود فراهم کند.

شیوع کرونا و روز جهانی بهداشت

در سال جاری و با وجود فراگیری ویروسی کشنده در سطح جهان، روز جهانی بهداشت بیشترین تمرکز خود را روی این امر قرار داده است که همه افراد از شرایط زندگی و کار مناسب برای داشتن سلامتی برخوردار باشند همچنین در این روز از رهبران جهانی خواسته می‌شود تا نابرابری‌های بهداشتی را کنترل کرده و اطمینان حاصل کنند که همه انسان‌ها در سراسر این کره خاکی، در هر زمان و مکانی به خدمات بهداشتی با کیفیت دسترسی داشته باشند. هدف روز جهانی بهداشت در سال جاری این اصل قانون اساسی WHO را برجسته می‌کند که برخورداری از بالاترین استاندارد بهداشتی، یکی از حقوق اساسی هر انسانی بدون تمایز نژاد، دین، عقاید سیاسی، شرایط اقتصادی یا اجتماعی است.

حقیقت این است که با توجه به شرایط ناگوار فعلی، برای اولین بار در طول ۲۰ سال اخیر، سطح فقر جهانی افزایش یافته است که این امر مانع عظیمی برای پیشرفت در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار محسوب می‌شود. از سوی دیگر حدود ۶۰ درصد از ساکنان بعضی از کشورها فاقد پوشش خدمات بهداشتی ضروری هستند، بیش از یک‌میلیارد انسان در سکونتگاه‌های نامناسب حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که این امر احتمال ابتلای آن‌ها را به ویروس کرونا افزایش داده و آمار انتقال آن را به شدت بالا برده است. فقط پنج‌میلیون و ۹۰۰ هزار کودک در مناطق آسیا و اقیانوسیه به دلیل اخلال‌های ایجاد شده در روند تحصیلی و همچنین تأثیرات اقتصادی منفی از حق ادامه تحصیل محروم مانده و ۵۲ درصد از ساکنان این مناطق هیچ‌گونه دسترسی به اینترنت ندارند. به همین دلیل امسال، در هفتم آوریل ۲۰۲۱ از رهبران جهانی خواسته می‌شود که در سال‌های پیش رو جهانی سالم و برابربرای تمامی ساکنان کره خاکی فراهم آورند.

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها