حساب کاربری

به مناسبت سالگرد شهادت صیاد شیرازی

تعداد بازدید : 272
تاریخ و ساعت انتشار : شنبه 21 فروردین 1400 12:05
در آستانه سالگرد شهادت صیاد دلها یاد سه ستاره فروزان نیروهای مسلح ایران زمین، امیر سپهبد شهید محمد ولی قرنی، امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی وسردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را گرامی می داریم. اما در ادامه نگاهی داریم به زندگی شهید صیاد شیرازی که یاد وخاطرش همیشه جاودان است.

به گزارش شاهد جوان، شهید سپهبد علی صیاد شیرازی فرزند «زیاد» ۲۳ خرداد سال 1323 در روستای کبودگنبد شهرستان درگز استان خراسان رضوی دیده به جهان گشود. شهید صیاد شیرازی فرماندهِ سابق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای عالی دفاع ملی بود او  پس از ۳۲ سال خدمت در یگان‌های مختلف نیروی زمینی ارتش، در تهران و مقابلِ درِ منزلش، به دست اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد.

شهید صیاد شیرازی پس از پیروزی انقلاب ایران، سال ۱۳۵۸ در کردستان، به فرماندهی عملیات شمال غرب کشور برگزیده شد و در نبردهای کردستان به همراه مصطفی چمران نقش مهمی ایفا نمود.


پس از حوادث کردستان، شهید صیاد با درجه سرگردی به همراه سردار رحیم صفوی به غرب اعزام می‌شود و با همکاری ارتش و سپاه سنندج را فتح می‌کنند. این عملیات در کردستان موجب می‌شود تا او با درجه سرهنگی به فرماندهی عملیات غرب منصوب شود، با تأسیس قرارگاه حمزه سیدالشهداء لشکرهای ۶۴ ارومیه و ۲۸ کردستان و تیپ ۲۳ هوابرد و تیپ ۳۰ گرگان، شهرهای بوکان و اشنویه را آزاد کرد.


پس ازولی‌الله فلاحی در ۹ مه شهادت ر ۱۳۶۰، سرلشکر قاسمعلی ظهیرنژاد (فرماندهٔ وقت نیروی زمینی) به سمت رئیس ستاد مشترک ارتش منصوب شد و صیاد شیرازی (با درجه سرهنگی)، رئیس شورای عالی دفاع و با حکم امام خمینی(ره) به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب شد.

او با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در عملیات طریق القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، مسلم‌بن‌عقیل، مطلع‌الفجر، محرم، والفجر۱، ۲، ۳، ۴، ۸، ۹، عملیات خیبر و بدر و قادر شرکت نمود و پیروزی‌های بزرگی را برای ایران به ارمغان آورد، شهید علی صیاد شیرازی در مرداد سال ۱۳۶۵ از فرماندهی نیروی زمینی استعفا داد و با سمت «نمایندگی رهبری در شورای عالی دفاع» منصوب شد، ایشان در تیر ماه ۱۳۶۵ با پیشنهاد رهبر انقلاب به فرمان فرمانده کل قوا به عضویت شورای عالی دفاع منصوب شد و در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۶ به درجه سرتیپی ارتقاء یافت.


شهید صیاد شیرازی در سال ۱۳۶۷ در عملیات مرصاد که در خلال آن مرزهای غربی ایران مورد هجوم مجاهدین خلق قرار گرفته بود، با طراحی عملیاتی تحت عنوان عملیات مرصاد نیروهای متجاوز را شکست داد.

در مهر ۱۳۶۸، بنابه درخواست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، و با موافقت و حکم فرماندهی کل قوا به سمت معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح و در شهریور ۱۳۷۲ به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد او پنج روز قبل از شهادتش در ۱۶ فروردین ۱۳۷۸ هم‌زمان با عید غدیر از سوی فرمانده کل قوا به درجه سرلشکری ارتقاء پیدا کرد که این درجه پس از شهادت به سپهبدی ارتقاء یافت.

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها