حساب کاربری

نقش ارتش در افزایش قدرت بازدارندگی کشور

تعداد بازدید : 330
تاریخ و ساعت انتشار : یک شنبه 29 فروردین 1400 10:31
امروز ارتش با تقویت قوای زمینی، دریایی و هوایی خود، نقش بارزی در افزایش توان بازدارندگی نظامی جمهوری اسلامی، در منطقه غرب آسیا و نظام بین‌الملل ایفا نموده است.

به گزارش شاهد جوان به نقل از تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، با پیروزی انقلاب اسلامی، از همان ابتدا زمزمه‌ها و نظراتی در خصوص انحلال ارتش توسط برخی از احزاب و گروه‌ها باانگیزه‌های خاص و متفاوت مطرح می‌شد، اما امام خمینی (ره) با نگاه دوراندیشانه و تیزبین خود، ضمن حمایت قاطع از این نهاد، مخالفت با موجودیت و ادامه حیات آن را مخالفت با اسلام دانستند و در جمع پرسنل پادگان فرح‌آباد که در تاریخ ۲۶ فروردین سال ۱۳۵۸ به ملاقات با ایشان مشرف شده بودند؛ فرمودند: «من اعلام می‌کنم که اگر کسی با ارتش ما، امروز مخالفت بکند، با اسلام مخالفت کرده است، با پیغمبر اسلام مخالفت کرده است. امروز ارتش، ارتش طاغوتی نیست، ارتش محمدی است.»

ایشان همچنین در فرمانی در جهت هویت بخشی به این نهاد مقدس، روز ۲۹ فروردین‌ماه را روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نامیدند.

با شروع جنگ تحمیلی و در همان ابتدای جنگ، ارتش جمهوری اسلامی ایران با تکیه‌بر توان بالای قدرت هوایی خود و با استفاده از خلبانان آموزش‌دیده در سپیده‌دم اول مهرماه ۱۳۵۹، درست یک روز پس از آغاز جنگ تحمیلی، دست به اجرای عملیات تاریخی کمان ۹۹ با به‌کارگیری ۱۴۰ فروند جنگنده خود نمود که طی آن بسیاری از تأسیسات و مراکز نظامی و اقتصادی رژیم بعثی را مورد هدف قرارداد و ضرب شصت سنگینی را به صدام و ایادی آن نشان داد.

همچنین در همان ماه‌های نخستین جنگ، ارتش جمهوری اسلامی با انجام عملیات ماهرانه «مروارید» که با همکاری مشترک نیروی دریایی و هوایی ارتش انجام شد، دو اسکله مهم نفتی عراق در خلیج‌فارس یعنی «البکر» و «الامیه» را منهدم کرد و تقریباً تا پایان جنگ شریان اقتصادی عراق در خلیج‌فارس را قطع کرد.

انجام عملیات متهورانه و تاریخی «حمله به اچ ۳» در ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ که طی آن خلبانان تیزپرواز ارتش جمهوری اسلامی، با طی کردن مسافت طولانی و چندین مرحله سوخت‌گیری هوایی، موفق شدند ۴۵ جنگنده رژیم بعثی را که در پایگاه الولید و در نزدیکی مرز اردن مخفی شده بودند، منهدم سازند؛ از دیگر افتخارات ارتش قهرمان جمهوری اسلامی در طول تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی می‌باشد.

در ادامه جنگ تحمیلی تا پایان آن در مردادماه ۱۳۶۷، ارتش جمهوری اسلامی در کنار و همراه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مردمی، در عملیات‌های مختلف شرکت کرد و نقش فراوانی در پیش برد اهداف عملیات‌ها ایفا نمود.

این نهاد مقدس با تقدیم شهدای بزرگی از ابتدای انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی و پس‌ازآن همچون شهیدان، سپهبد قرنی، سرلشکران؛ فلاحی، فکوری موسی نامجوی، عباس دوران، عباس بابایی، علی‌اکبر شیرودی، حسین لشکری، حسین خلعتبری، منصور ستاری، مصطفی اردستانی، سپهبد علی صیاد شیرازی و... برگ زرینی را در دفاع از انقلاب اسلامی و آرمان‌های مقدس آن ورق زد.

بعد از جنگ نیز ارتش با تقویت قوای سه‌گانه هوایی، زمینی و دریایی خود، در جهت مأموریت ذاتی و قانونی خود که همانا آمادگی و مقابله در برابر هرگونه تجاوز نظامی علیه استقلال و دفاع از منافع کشور و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی ایران است، گام برداشته و نقش بارزی در افزایش توان بازدارندگی نظامی جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا و نظام بین‌الملل ایفا نموده است.

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها