حساب کاربری

برجام در یک کلام

تعداد بازدید : 1242
تاریخ و ساعت انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 09:29
سابقه تلاش ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به دهه‌ها قبل برمی‌گردد؛ استفاده از انرژی اتم برای تامین برق، پزشکی و درمان، انواع صنایع، کشاورزی، دامپروری و ...

برجام در یک کلام

به گزارش گروه شاهد جوان، سابقه تلاش ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به دهه‌ها قبل برمی‌گردد؛ استفاده از انرژی اتم برای تامین برق، پزشکی و درمان، انواع صنایع، کشاورزی، دامپروری و ...

در مقابل، قدرت‌های بزرگ برای جلوگیری از ورود ایران به باشگاه کشورهای هسته‌ای از همان ابتدا سنگ‌اندازی کردند.

بعد از فشارهای زیاد و در سال 1382 ایران پذیرفت که از غنی‌سازی اورانیوم دست بکشد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران از طریق امضای متنی با عنوان «پروتکل الحاقی» زیر نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

نمایی از نیروگاه اتمی بوشهر

چند سال بعد و به دلیل نیازهای کشور، جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی را آغاز کرد یعنی به بیان ساده تبدیل سنگ معدن اورانیوم به ماده‌ای با قابلیت شکافت هسته اتم که انرژی زیادی تولید می‌کند.

اورانیوم با سطح غنی‌شده تا 20 درصد در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از 20درصد تا 98 درصد مصارف درمانی دارد و همچنین در بمب‌هایی استفاده می‌شود که قدرت تخریب وحشتناکی دارند و تا کیلومترها را به خاکستر تبدیل می‌کند.

بعد از حرکت ایران به سمت غنی‌سازی اتمی برای استفاده صنعتی و درمانی، قدرت‌های اتمی انواع فشارها را بر کشورمان تحمیل کردند و در شورای امنیت سازمان ملل 6 قطعنامه ضدایرانی تصویب شد.

این قطعنامه‌ها علاوه بر تحریم‌های اقتصادی شدید و تحریم‌های نظامی، ایران را متهم می‌کرد که تهدیدی برای صلح جهانی است.

تلاش برای رفع این تحریم‌ها و پاسخ به این ادعاهای بی اساس باعث شد تا مذاکره بین ایران و 6 قدرت جهانی، (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه بعلاوه آلمان) یعنی 1+5 شروع شود.

این مذاکرات بعد از 12 سال در 23 تیرماه 1394 به نتیجه رسید و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، علاوه بر پایان دادن به قطعنامه‌های پیشین حکم به رفع بسیاری از تحریم‌ها علیه ایران داد.

تصویری از مذاکرات هسته ای

بر اساس توافق جدید با نام برنامه جامع مشترک که به برجام معروف شد قدرت‌های جهانی حق کشورمان برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را پذیرفتند و قرار شد غنی‌سازی ایران در حد 3.67 درصد باقی بماند.

هر چند ایران به تعهدات خود در این توافق پایبند ماند اما بعد از رسیدن «دونالد ترامپ» به ریاست جمهوری آمریکا، این رئیس جمهور جنجالی و بدعهد در 18 اردیبهشت سال 1397 از برجام خارج شد و شدیدترین تحریم‌ها را علیه کشورمان به راه انداخت.

حالا با کنار رفتن ترامپ و مشخص شدن بی‌اثر بودن فشارها بر اراده جمهوری اسلامی ایران، آمریکایی‌ها می‌گویند می‌خواهند به برجام برگردند. ایران اما بارها اعلام کرده بدون برداشتن تحریم‌ها این مساله ممکن نیست و این آمریکایی‌ها بوده‌اند که زیر عهد و پیمانشان زده‌اند و ممکن است باز هم این عمل را تکرار کنند.

حالا بعد از شش دور مذاکره بین ایران و پنج کشور باقی مانده در برجام، دور هفتم در آذرماه و در وین پایتخت اتریش آغاز شده تا زمینه‌های رفع تحریم‌ها و راه اندازی احتمالی برجام مهیا شود.

بیشتر بخوانید: «اکو» در 300 کلمه

انتهای مطلب/

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها