حساب کاربری

«اکو» در 300 کلمه

تعداد بازدید : 544
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 8 آذر 1400 12:19
این روزها نام سازمان اکو را در تلویزیون و بقیه رسانه‌های خبری زیاد می‌شنویم و دلیل آن هم سفر دکتر رئیسی رئیس جمهوری به عشق آباد پایتخت ترکمنستان برای شرکت در جلسه رئیسان دولت‌های عضو سازمان اکو است.

به گزارش گروه شاهد جوان، این روزها نام سازمان اکو را در تلویزیون و بقیه رسانه‌های خبری زیاد می‌شنویم و دلیل آن هم سفر دکتر رئیسی رئیس جمهوری به عشق آباد پایتخت ترکمنستان برای شرکت در جلسه رئیسان دولت‌های عضو سازمان اکو است.

در عشق آباد توافق مهمی هم بین جمهوری اسلامی ایران و دو کشور همسایه شمالی شکل گرفته که بر اساس آن گاز ترکمنستان به استان‌های شمالی می‌آید تا کمبودی در فصل سرما نداشته باشند و از سوی دیگر گاز مورد نیاز جمهوری آذربایجان به این همسایه شمال غربی انتقال پیدا می‌کند.

و اما سازمان اکو چگونه سازمانی است؟

اِکو (ECO) نام کوتاه شده «سازمان همکاری اقتصادی» است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1341 خورشیدی نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.

این سازمان در ابتدا با نام «آر سی دی» - که نام اختصاری سازمان همکاری عمران منطقه ای - است، آغاز به کار کرد. پس  از انقلاب اسلامی سال 1357، کار سازمان با وقفه مواجه شد و در سال1364 با نام  «اکو» حیات خود را از سر گرفت.

پس از فروپاشی شوروی، در سال 1372 کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند. این سازمان هم‌اکنون با ده عضو، حدود ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت و ۸،۶۲۰،۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت اعضا، امکانات نفتی، گازی و صنعتی قابل توجهی در اختیار دارد.

طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای افزایش سطح زندگی و رفاه مردم کشورهای عضو و بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار اعضا تلاش می‌کند و می‌کوشد موانع پیش روی همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی اعضا را بردارد.

از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ده کشور است. این سازمان هم‌چنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند. زبان رسمی اکو  انگلیسی و مقر اصلی آن شهر تهران است.

انتهای مطلب/

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها