حساب کاربری

معاون دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد؛

‎شهدا را همانطور که بودند، معرفی کنیم

تعداد بازدید : 1484
تاریخ و ساعت انتشار : سه شنبه 23 فروردین 1401 17:11
سرویس فرهنگی: بالندگی، عزت و اقتدار امروز جمهوری اسلامی ایران را مدیون خون شهدای گرانقدر و رشادت ایثارگران هستیم.

مطلب بالا را مریم امیدی معاون دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد در گفتگو با نشریه الکترونیکی شاهد جوان و نوجوان اعلام کرد و افزود: تا زمانی که نتوانیم همانند شهدا عمل کنیم نمی توانیم حافظ خون آنان باشیم؛ شهدا ارزش های گرانسنگی برای ما به ارث گذاشته اند، لذا وظیفه ما صیانت و پاسداری از این ارزش ها است.

‎وی در ادامه سخنانش کوتاهی و قصور در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال آن به نسل جوان و نوجوان را امری نابخشودنی دانست و گفت: امروز همه ما باید در جهت احیاء و زنده نگه داشتن این فرهنگ در جامعه کوشا باشیم.

‎معاون دفتر مطالعات رسانه‌های وزارت ارشاد اظهارداشت: برای داشتن یك جامعه اسلامی و دینی باید منطبق بر اصول آن حركت كنیم ولی هنوز برخی از رسانه های ما با این اصول منطبق نشده و به عنوان یك نیاز و ضرورت روی آن تمركز ندارند.

‎به گفته وی بسیاری از مشكلات در فضای اطلاع رسانی كشور ناشی از سیاست دست اندركاران رسانه ها و (عدم بكارگيري )اصول حرفه ای اطلاع رسانی است.

‎معاون دفتر مطالعات رسانه‌های وزارت ارشاد اظهارداشت: اطلاع رسانی دو بخش دارد؛ حرفه ای و غیر حرفه ای، با اطلاع رسانی حرفه ای می‌توانیم نسل جدید را با جنگ و جبهه و دفاع از کشور آشنا کنیم اما با اطلاع رسانی غیرحرفه ای نسل جدید از این فرهنگ دور خواهد شد و به این ترتیب اثر مقدس ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت را باطل می کنیم.

‎وی نبود دانش، مهارت و بینش را 3 ضعف بزرگ در بخش اطلاع رسانی دانست و افزود: اگر نتوانیم این ضعف ها را برطرف کنیم نمی توانیم دین خودمان را نسبت به شهدا ادا کنیم. 

‎به اعتقاد وی، اکنون مقالات و یادداشت های خوبی از فعالیت شهدا در دوره دفاع از کشور نداریم؛ پس نتوانستیم به خوبی اقدام آنان در دفاع از کشور را درک کنیم.

‎او آگاهی بخشی به مردم و اصحاب رسانه و شفاف سازی را از دیگر راهكارهای اطلاع رسانی صحیح از ترویج فرهنگ و ایثار شهادت دانست. 

شهدا را همانطور که بودند معرفی کنیم

‎امیدی ادامه داد: هر کاری را برای شهدا و زنده نگه داشتن یاد آنان انجام دهیم باز هم کم است، بین نسل سوم و نسلی که جنگ را دیده است فاصله افتاده و بچه‌های این نسل با شهدا و کارهایی که انجام داده اند، خیلی آشنا نیستند.

‎معاون مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد گفت: ما باید زبان این نسل را پیدا کنیم. نسل امروز با فرهنگ ایثار و شهادت هم فاصله گرفته و هم غریب است، همانطور که حضرت آقا فرمودند: زنده نگه داشتن راه شهدا کمتر از شهادت نیست.

‎امیدی ادامه داد: وظیفه رسانه‌ها اعم از مکتوب دیداری و شنیداری این است که با زبان و سلیقه روز به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آرمان شهدا بپردازند، و متاسفانه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

‎وی افزود: نباید شهدا را آسمانی و افسانه ای کنیم در غیر این صورت نمی توانیم الگوی مناسبی را در ذهن نسل جوان و نوجوان پیاده سازی کنیم.

‎معاون دفتر مطالعات رسانه‌های وزارت ارشاد اظهارداشت: ما فرزندان شهدا فقط خوبی های پدر را شنیده ایم که البته قطعا همینطور هم بوده؛ مثلا اطرافیان هیچگاه به من از اخم ، از خستگی و نارحتی‌ پدر چیزی نگفته اند و من در ذهنم از پدرم یک فرشته ساختم و وقتی که می‌خواهم ازپدرم الگو برداری کنم می‌بینم که نمی‌توانم به جایگاه او برسم. چیزی که در ذهن من است اینکه پدرم خیلی بزرگ بوده و من هر چه تلاش می کنم نمی توانم به او برسم و هرگز از خودم راضی نیستم.

‎امیدی اضافه کرد: اگر شهدا را ماورایی ترسیم کنیم جوانان بدلیل آن که نمی توانند مانند آنان باشند مایوس می شوند. اما اگر شهدا را همانطور که بوده اند معرفی کنند؛ انسان هایی که از دل همین جامعه با تمام مشکلاتی که داشته اند، برای جوانان معرفی کنیم، آنان نیز می توانند از این افراد الگو برداری کنند.

‎او یادآور شد: جبهه یک دانشگاه انسان سازی بوده و شهدا و رزمندگان اسلام در آنجا صیقل خوردند و الماسی بجا مانده که خدا آن‌را خریده است؛ الان جبهه ای وجود ندارد که جوانان را بسازند، باید به زبان ساده و روان با نسل جدید حرف بزنیم.

‎امیدی اظهارداشت: باید به سلیقه و زبان این نسل صحبت کنیم؛ درمورد شهدا و جنگ و راه و منش آنان طوری صحبت نکنیم که نسل جدید این‌ها را نپذیرد، امنیت و عزتی که داریم صدقه سر همین شهدا است؛ لازم است خاطرات تاریخ شفاهی جنگ را در رسانه ها منتشر کنیم، باید رسالتمان را با همت و تلاش بیشتری انجام دهیم تا مدیون شهدا نباشیم.

 

خبرنگار: محدثه گودرزی

سردبیر: حسین عبداللهی 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها