حساب کاربری

یادداشت سردبیر:حسین عبداللهی

شهدا؛ نسل‌های تکرار نشدنی

تعداد بازدید : 1772
تاریخ و ساعت انتشار : چهار شنبه 18 اسفند 1400 11:35
به تصاویر شهدا نگاه می‌کنم و به این می‌اندیشم که آن نسل در چه دنیای پاک و بی آلایشی زندگی می‌کردند! و چقدر بزرگ بودند، نسلی که دیگر تکرار نمی‌شود.

به گزارش نشریه الکترونیکی شاهد جوان و نوجوان؛ تقویم را که ورق می‌زنم، نام فرماندهانی را که حماسه آفریدند می بینیم که چطور حدیث عشق خواندند و ره صدساله را یک شبه پیمودند؛ همان نسلی که فصل الخطاب شان، حرف امام بود و می‌گفتند؛"هرچه امام بگوید، همان است"
هشت سال تمام بهترین نسل این مرز و بوم جان دادند تا یک وجب خاک ایران به دست دشمن نرسد؛ زندگی شهدا هر قدر در جامعه ترویج یابد به همان اندازه تغییرات مثبت بیشتر در اخلاق و اعمال افراد ایجاد می شود؛ باید همت کنیم تا فرهنگ و روحیه شهدا در جامعه ترویج یابد.

آیت الله العظمی خامنه‌ای درباره ترویج فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه در بیانات مختلف‌شان تاکید کرده و فرموده اند؛ روز به ‌روز باید "یاد شهدا" و "تکرار نام شهدا" و نکته ‌یابی و نکته ‌سنجی زندگی آنها در جامعه‌ رواج پیدا کند.

برای اینکه بتوانیم اخلاق را در جامعه نهادینه کنیم نیاز داریم؛ سخنان و سبک زندگی  و الگوهای  والای اخلاق یعنی شهیدان عزیزمان را در جامعه ترویج کنیم، چرا که از عوامل تاثیرگذاری اخلاق در جامعه ترویج فرهنگ شهادت و شهامت در جامعه است.

باید همت کنیم و فرهنگ و روحیه شهیدان و شهادت طلبی که در آن ایثار، از خودگذشتگی، اخلاص، کار برای خدا، انجام تکلیف وجود دارد را در جامعه ترویج کنیم  و اگر این روحیه در جامعه ترویج شود شاهد گسترش فضائل اخلاقی در جامعه خواهیم بود.

دراینجا لازم می‌دانم به بخشی از مناجات شهید مصطفی چمران اشارتی داشته باشم که چنین نوشته است؛ ترا شکرمی‌کنم که از پوچی‌ها ، ناپایداری‌ ها، خوشی ها و قید و بندها آزادم کردی و مرا در توفان‌های خطرناک حوادث رها ننمودی و درغوغای حیات، در مبارزه با ظلم و کفر غرقم کردی، لذت مبارزه را به من چشاندی، مفهوم واقعی حیات را به من فهماندی… فهمیدم که سعادت حیات در خوشی و آرامش و آسایش نیست، بلکه در جنگ و درد و رنج و مصیبت و مبارزه با کفر و ظلم و بالاخره در شهادت است.

خدایا تراشکر می کنم که به من نعمت ” توکل ” و ” رضا” عطا کردی، و در سخت ترین توفان‌ها و خطرناکترین گرداب‌ها، آنچنان به من اطمینان و آرامش دادی که با سرنوشت و همه پستی ها و بلندی‌هایش آشتی کردم و به آنچه تو بر من مقدر کرده ای رضا دادم.

خدایا در مواقع خطر مرا تنها نگذاشتی، تو در کویر تنهایی، انیس شبهای تار من شدی، تو در ظلمت ناامیدی، دست مرا گرفتی و کمک کردی… که هیچ عقل و منطقی قادر به محاسبه پیش بینی نبود، تو بر دلم الهام کردی و به رضا و توکل مرا مسلح نمودی، و در میان ابرهای ابهام و در مسیری تاریک، مجهور و وحشتناک مرا هدایت کردی.

این نوشته ها معانی و مفهوم خوبی دارد به شرطی که آنها را بخوانیم و عمل کنیم و در اجرای آنها کوتاهی نکنیم؛ معتقدم زندگی شهدا و سبک و سیره خانواده های آنان همواره برای جامعه درس است.

خون شهید سرچشمه آب حیات است و حرکت و تحول ایجاد می‌کند، در دوران دفاع مقدس، شهدایی مفقود شدند، عده ای برای تفحص رفتند و شهید شدند، عده ای برای ساخت مستند رفتند و شهید شدند، عده ای اردوی مناطق جنگی رفتند و متحول شدند و به همین ترتیب، خون شهدا باعث تحول و حرکت سازنده در جامعه شد.

شهدا ولایت پذیری امام زمان عجّل‌الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف را در حضرت امام "بی چون و چرا" تمرین کردند و ما هم باید ولایت پذیری را در تبعیت از رهبر معظم انقلاب مدظله العالی"بی چون و چرا تمرین" کنیم.

معتقدم در هر زمان و برهه‌ای نیاز است سیره و روش شهدا در جامعه تبیین شود چرا که سیره آنان گره‌گشای مشکلات و تربیت‌کننده نسل جوان است. نسل جوان امروز در مقابل دنیای زیاد خواه و قدرت طلب  نیازمند تبیین اندیشه هاست؛ در دوران دفاع مقدس اندیشه هایی بروز کرد که در تاریخ کهن ایران ثبت شده است که نیازمند واکاوی است و این متناسب با این مطلب است که تمام دشمنان اسلام مهاجم شده اند و ما مستلزم بسیج شدن در مقابل این تهاجم هستیم.یادداشتم را با وصیت شهید غلامرضا صفا به پایان می رسانم می رسانم که در آن آمده است؛ به روی سنگ قبرم اسمم را ننویسید، می خواهم همچون دهها شهید دیگر گمنام باقی بمانم؛ اگر خواستید فقط این جمله را بنویسید: پرکاهی تقدیم به آستانه کبریایی الله.

انتهای یادداشت

بیشتر بخوانید: 
به یاد روز پاسدار
موفقیت از آن جوانان است

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها