حساب کاربری

سالم بمانیم: ده نکته مفید جهت آرامش روح و روان

تعداد بازدید : 234
تاریخ و ساعت انتشار : چهار شنبه 16 مهر 1399 12:26
سهیلا نجفی کارشناس ارشد روانشناسی

برای رسیدن به آرامش بعد از روزهای پر تنش و پر استرس، لازم نیست برای ریکاوری و برگشتن به کار و زندگی روزانه حتما به سفر برویم. مخصوصا در این ایام که پیک بعدی کرونا در راه است و مسافرت راه عاقلانه­‌ای نیست.

 بر اساس گفته­‌های امامان معصوم یاد خدا همیشه آرامش­‌بخش دل‌ها بوده و هست. اگر ما همه امور را به خداوند بزرگ بسپاریم و تنها به او توکل کنیم  بسیاری از مشکلات حل می­شود یا در بدترین حالت تحمل مشکلات برایمان آسان می­‌گردد. پیوسته به یاد خدا بودن حلال مشکلات و تسکین آلام انسان است. در کنار یاد خدا می­‌توانیم کارهایی را انجام دهیم که به آرامش دست پیدا کنیم و روح و روانمان را آرام کنیم.

  1. قرآن بخوانید. تلاوت قرآن صحبت و مناجات با خداوند عالم است. انسان وقتی با خدای خود صحبت می­‌کند، مشکلات خود رادر برابر عظمت پروردگار عالم ناچیز می‌بیند. در لحظات استرس و نگرانی خواندن دعاهایی از متن قرآن می‌­تواند یک داروی سریع‌­التاثیر باشد. مانند آیت­‌الکرسی.
  2. دم­نوش و نوشیدنی­‌هایی وجود دارند که باعث کم شدن استرس و احساس آرامش می­‌شوند. چای ­سبز یکی از این نوشیدنی­‌هاست. چای­ سبز به دلیل داشتن ماده‌­ای به نام "لیتنین" در ترکیباتش، آرامش و کاهش خشم را به دنبال دارد. دمنوش بابونه نیز به دلیل داشتن خاصیت معکوس کردن هورمون کورتیزول می­‌تواند بدن را به آرامش برساند. همچنین شیر گرم ‌می­تواند در کم کردن استرس و داشتن خوابی عمیق و آرام کمک کند. دمنوش گل ­گاوزبان نیز یکی دیگر از معجزه­گرهای آرامش فوری است.
  3. سعی کنید آرام و شمرده نفس بکشید. نفس‌های آرام، و عميق به کاهش فشارخون و ضربان قلب کمک میکند. روش­‌های مختلفی برای تنفس عمیق امتحان کنید و ببینید کدام روش برایتان جواب می‌­دهد. یکی از تکنیک‌­های سریع آرامش با تنفس، تکنیک 4-7-8 می­باشد. بدین صورت که به مدت 4 ثانیه یک دم عمیق بکشید، سپس به مدت 7 ثانیه نفستان را حبس کنید و بعد در ادامه در طی 8 ثانیه یک بازدم عمیق انجام دهید و چندبار تکرار کنید. این روش را قبل از خواب هم می­‌توانید انجام دهید. زیرا به پایین آمدن ضربان قلب کمک کرده و باعث می­‌شود زودتر به خواب فرو روید.
  4. شنیده­‌اید که خنده بر هر درد بی­‌درمان دواست؟ ذهن انسان نمی‌­تواند خنده واقعی را از غیر واقعی تمییز دهد. به همین خاطر وقتی شما بی‌­بهانه می­‌خندید مغز هورمون‌های دوپامین ترشح می­‌کند که این هورمون خود شادی را بیشتر کرده و شما را به آرامش می­‌رساند. قهقهه زدن یک پادزهر قوی علیه استرس به شمار می‌­رود.
  5. شکلات بخورید. شکلات سطح قند خون شما را افزایش می­‌دهد. سطح هورمون کورتیزول را کم کرده  و متابولیسم بدن را ثابت نگه می­‌دارد. مجموع این اعمال در بدن به آرامش ختم می­‌شود.
  6. شاید برایتان عجیب باشد ولی بو کردن چیزهای خوب می­‌تواند حس آرامش را به انسان القا کند. به طور مثال بوییدن وانیل در بیماران مبتلا به استرس تاثیرات مثبتی داشته است. وانیل یکی از گیاهان دارویی بسیار خوشبو در کل جهان است.
  7. حس لامسه یکی دیگر از حس‌­هایی ا­ست که برای آرام شدن به کمک‌مان می‌­آید. هنگام احساس استرس و اضطراب کافی­‌ست با آب خنک دست­ها و مخصوصا مچ دست­‌های خود را شستشو دهید. و دست خیس خود را پشت لاله گوش‌های خود بکشید. با خنک کردن این دو قسمت از بدن، در کل بدنتان احساس خنکی و آرامش خواهید کرد.
  8. گوش دادن به موسیقی یکی دیگر از راه­‌هاست. اینکه چه موسیقی­‌ای گوش می­‌دهید اهمیتی ندارد. کافی‌­ست با سلیقه‌­تان سازگار باشد. موسیقی غذای روح است و یک راه فوری برای به دست آوردن آرامش ذهن می باشد.البته پیشنهاد می‌کنیم موسیقی بی کلام گوش دهید تا تاثیر بهتری بگیرید.

10- پیاده­‌روی و دویدن در طبیعت یکی از راههایی­‌ست که باعث ترشح هورمون­‌هایی می­‌شوند که بدن را در حالت آرامش فرو می­‌برند. در گذشته انسان­‌های نخستین هنگامی که احساس خطر می­‌کردند پا به فرار می­‌گذاشتند و بعد از آن هورمون­‌های آرامش بخشی مثل دوپامین و سروتونین ترشح می­‌شدند. برای همین دلیل است که مغز انسان یاد گرفته است که در برابراسترس با دویدن به حالت آرامش دست پیدا کند.

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها