حساب کاربری

داستان یک فیلم سیاسی اکران شده

مصلحت

تعداد بازدید : 228
تاریخ و ساعت انتشار : یک شنبه 10 دی 1402 04:08
ژانر سیاسی در ایران اما همیشه به دلیل سوءتفاهم‌های موجود پر چالش بوده. فیلم مصلحت در این میان یک رویکرد متفاوتی در پرداخت به دوگانه آرمان و واقعیت داشته و بحث عدالت و مصلحت را به خوبی و سنجیده شده در دل روایت خود قرار داده که مخاطب سینما به خوبی با آن ارتباط گرفته اند. فیلم «مصلحت» در سال ۱۳۹۹ به عنوان نخستین فیلم حسین دارابی در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد. «مصلحت» که فیلم‌نامه آن توسط دارابی نوشته شده و تهیه‌کنندگی آن با محمدرضا شفاه است به تازگی پس از سه سال و نیم توقیف، به جدول اکران سینماهای کشور اضافه شد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است .ما در این صفحات نگاهی کوتاه به این اثر چالش برانگیز کردیم ، با ما همراه شوید.

نمایش تیزر فیلم مصلحت

کوتاه درباره فیلم مصلحت 
فضای فیلم در سال‌های اول بعد از انقلاب است. داستان از آنجایی آغاز می‌شود که «مهدی» پسر آیت‌الله مشکاتیان که یکی از مقامات بلندپایه‌ی قوه‌ی قضائیه است، مرتکب قتل می‌شود. اطرافیان پدرش برای پوشاندن این قضیه از جعل سند، تهدید و تطمیع استفاده می‌کنند و سرباز بیگناهی را به جای «مهدی» به قتل متهم می‌کنند. خانواده‌ی آن سرباز بیگناه به دادستان «جلالی» مراجعه می‌کنند و از او می‌خواهند با عدالتی که از او سراغ دارند، پرونده را پیگیری کند.پیگیری‌های دادستان «جلالی» به جایی می‌رسد که متوجه می‌شود در پرونده تناقضات زیادی وجود دارد. او سعی می‌کند قاتل اصلی را پیدا کند و مدارک را به خانواده‌ی مقتول برساند و از آن‌ها بخواهد به‌دنبال حقیقت بروند. «حسین جلالی» به‌دنبال عدالت است و این موضوع را چندین بار صراحتاً بیان می‌کند. اطرافیان آیت‌الله مشکاتیان که به‌دنبال لاپوشانی این موضوع بودند متوجه سنگ‌اندازی‌های «جلالی» می‌شوند و درصدد حذف او و دوستانش برمی‌آیند. آیت‌الله مشکاتیان به نحوی از عملکرد اطرافیانش باخبر می‌شود. او تلاش می‌کند تا کارهایی که برخلاف میلش و بر ضد عدالت انجام شده بود را اصلاح کند و پرونده را به روند قانونی بازگرداند.

سینما می‌تواند جایگاهی فراتر از سرگرمی داشته باشد؟ این سئوالی است که مدیران سینمایی و فیلمسازان با سیاست‌ها و رویکردهای گوناگون خود سعی بر ارائه جوابی برای آن داشته‌اند. یکی از این رویکردهای مهم، پرداختن به تاریخ معاصر، به ویژه دهه شصت و پنجاه بوده که  فیلم مصلحت یکی از نمونه های موفق آن است. فیلمی که نام آن از پدری به مصلحت نظام و در نهایت به مصلحت تغییر کرده. داستان در آستانه‌ سال ۶۰ و آغاز دهه‌ای پرحادثه اتفاق می‌افتد، زمانی که بعد از انقلاب، نظام سیاسی جدید تازه دارد مستقر می‌شود. در این زمان اختلاف سیاسی میان یکی از شخصیت‌های بانفوذ نظام با فرزندش، آن‌ها را در مقابل هم قرار می‌دهد و موجب تقابل و موازانه‌ سخت پیوند خانوادگی و مصلحت سیاسی کشور می‌شود.

فیلم مصلحت همان‌قدر که در موضوع جای بحث دارد و باید از زوایای مختلف به قرائت تاریخی و رویکرد آن پرداخته شود، در اجرا هم اثر شاخصی به حساب می‌آید، مخصوصا که اولین فیلم بلند حسین دارابی است که این فیلمساز جوان در کار خود تسلط و انگیزه چشمگیری را به خرج داده و هم‌چنین موفق شده تا فیلمش را از زیر سایه سنگین مقایسه با نمونه‌های موفق قبلی مانند فیلم‌های محمدحسین مهدویان خارج کند. استفاده از بازیگران شاخص با خاستگاه و سابقه تئاتری هم ترکیب بازیگری جذابی را رقم زده، برای مثال نقش‌‌آفرینی مهدی حسینی‌نیا و امیر نوروزی می‌تواند نمونه بارز آن باشد. بررسی فیلم مصلحت از یک نظر به‌عنوان تجربه‌ای سینمایی در ساخت یک درام تاریخی اهمیت دارد و از سویی دیگر به دلیل موضوع سیاسی قابل بحثی که مطرح می‌کند.

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها