حساب کاربری

گفتگوی فرزند شهید با نشریه الکترونیکی و مجلات شاهد جوان و نوجوان؛

نسل جوان و نوجوان را باید با منش و روش زندگی شهدا آشنا کنیم

تعداد بازدید : 1932
تاریخ و ساعت انتشار : چهار شنبه 17 فروردین 1401 16:11
سرویس ایثار و شهادت: بدون تردید، مهمترین هدف شهدا، احیای دین، ابقای سنت و رفتن به مسیر امامت و ولایت امامان معصوم (ع) بود و راه شهدا را نباید با یک عکس، پوستر، اسم و فاتحه بر مزارشان خلاصه کنیم، زیرا این کار بی‌انصافی در حق شهداست. 

مطلب بالا را مریم امیدی درگفتگو با نشریه الکترونیکی و مجلات شاهد جوان و نوجوان اعلام کرد و افزود: به قول فرمایش رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند "زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از خود شهادت نیست؛ این جمله پرمحتوا و مهمی است که ایشان، نام و خاطره شهدا را معادل خون شهید می‌دانند، شهادتی که برای شهید یک حرکت ارزشمند، مهم و فراتر از سایرارزش‌هاست.

اودر ادامه سخنانش به یکی از آیات قرآن که در آن اشاره‌ای به شهدا داشت، اشاره کرد و گفت: خداوند خود را مشتری خون شهدا می‌داند و باید ببینیم شهیدان در قبال دادن جان و مال خود و ایثارشان به چه مقام عظیمی دست پیدا کردند که قابل تعقل و فهم نیست. 

امیدی یادآور شد:موظفیم نگذاریم رنگ و بوی شهادت کم‌رنگ شود و وظیفه دیگر ما این است که با برگزاری بزرگداشت برای شهدا ، خانواده آنان را تکریم کنیم و قدرشناس خدمات آنان باشیم. در قدردانی از جانبازان ، ایثارگران و آزادگان ، رنگ لباس مهم نیست، همه مردم در روزهای دفاع مقدس، کنار هم از خاک کشور و ارزش‌ها و اصول انقلاب دفاع کردند و امروز هم همه جانبازان و آزادگان مایه عزت و افتخار محسوب می شوند.

این فرزند شهید افزود: نسلی که چندین سال بعد از جنگ به دنیا آمده است و مواجه شده با شهدایی که از همین مردم بوده اند به این فکر نکردیم که شهدا از بین همین مردم بوده اند که در این کشور و شهر زندگی پیشه و خودسازی کردند و به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

اوادامه داد: اشتباه ما این است که شهدا را از دسترس خارج کردیم، آنان را آسمانی کردیم،  

شهید سلیمانی، هم قهرمان ملّت ایران و هم قهرمان امّت اسلامی شد، آن شهید بزرگوار را با چشم یک مکتب ، یک راه، یک مدرسه‌ی درس‌آموز باید نگاه کنیم.

به گفته او، ملت ایران با همه وجود مرهون تلاش و مجاهدت ایثارگران است؛ چه ایثارگرانی که شهید شدند و چه آنانی که به جبهه‌های جنگ رفتند و خطر را پذیرفتند و جان خودشان را کف دست گرفتند و همه‌ نیروی خودشان را صرف کردند، اما خدای متعال خواست اینها زنده بمانند و برکاتشان برای کشورشان و دنیای اسلام ادامه پیدا کند. 

امیدی یادآور شد: سردار سلیمانی موهبت بزرگ بودند، همزمان که در قید حیات بودند و هم زمانی که به شهادت رسیدند، سردار سلیمانی را آسمانی نکنیم سردار سلیمانی زمینی بود تا اینکه به آسمان راه پیدا کرد. 

این فرزند شهید معتقد است، روش زندگی و منش سردار سلیمانی و شهدا باید تعلیم داده شود به نسل جوان و نوجوان و در کنار اینها باید روی فرهنگ ایثار و شهادت کار کنیم و هر چه تلاش کنیم باز هم حرف‌های نگفته بسیار زیاد است.

او معتقد است؛ ایثار اجتماعی را نیز باید ترویج دهیم و به نسل جوان و نوجوان که با جنگ غریبه هستند باید گفتگوی مسالمت آمیز داشته باشیم که رنگ و بوی نصیحت هم نداشته باشد و بیشتر جنبه یادگیری داشته باشد. 

امیدی گفت: ما انسانها از نصیحت خوشمان نمی‌آید و وقتی صحبتی جنبه نصیحت داشته باشد باعث دلزدگی می شود، نسل نوجوان و جوان را باید با منش و روش زندگی شهدا آشنا و در نهایت ایثاری که شهدا انجام داده اند را باید به تصویر بکشیم انتقال تجربه خیلی مهم است که جانبازان با نام شهدای زنده این وظیفه را به عهده دارند .

وی یادآور شد: باید تاریخ شفاهی جنگ را سینه به سینه نقل کنیم و نگذاریم این چراغ خاموش شود و یا حتی به سو سو بیفتد، موثرترین روش برای اینکه این قضیه برای نوجوانان و جوانان جا بیفتد انجام کارهای فرهنگی و فعالیت های فرهنگی مثل ساخت فیلم، انتشار کتاب است که متاسفانه دراین زمینه موفق نبوده ایم. و هنوزهم خیلی برای ارائه دادن جا داریم.

وی افزود: فعالیت ها خیلی کم بوده و امروزه نسل جوان و نوجوان ما نیاز بیشتری به کتاب هایی با محتوای ایثار و شهادت که جذابیت داشته باشد، دارند و قشر خاکستری را به قشر سفید در بیاوریم و آگاهشان کنیم که جنگ چگونه بوجود آمد و چرا شروع شد؟ چه جوانانی که نخبه و دلاور بودند و برای یک وجب خاک جان خود را فدا کردند و نگذاشتند یک وجب خاک سرزمین مادری، به دست دشمن بیفتد، آنان از ناموس این مملکت دفاع کردند و طبق فرمان خدا جهاد کردند. 

امیدی افزود: توصیه بنده به نسل جوان این است که تصویر ذهنی برای خود بسازند اگر اکنون کشوری به ایران حمله کند، چکار می کنند و باید این تصویر را در ذهن خود بسازند و خود را جای نوجوانان و جوانان سال 59 تا 67 بگذارند که چه رشادت هایی انجام داده اند.

خبرنگار: محدثه گودرزی

سردبیر حسین عبداللهی

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها