حساب کاربری

وقایع نگاری

مروری بر تاریخ مبارزات مردمی فلسطین

تعداد بازدید : 110
تاریخ و ساعت انتشار : چهار شنبه 6 دی 1402 05:15
از زمان آغاز اشغال فلسطین از جمله شهر قدس در سال 1967 میلادی فلسطینیان مبارزات مردمی بسیاری را علیه اشغالگران صهیونیست انجام دادند که اولین انتفاضه فلسطین از مهم‌ترین مبارزات مردمی فلسطین به شمار می‌آید.

♦ گردآوری : محمد علومی

 

1967

خیزش قدس «هبّة القدس»

در اواخر ژوئیه 1967، در واکنش به تصمیم اسرائیل برای انتقال مدیریت شهری از جمله مسجد الاقصی از وزارت دفاع به وزارت ادیان، خشم فلسطینی برانگیخته شد. فلسطینی‌ها این تصمیم را آغاز یهودی سازی و سلب هویت عربی- اسلامی از قدس دانستند.
این خیزش شامل اعتصابات و درگیری مردمی و عملیات نظامی انفرادی و محدود بود. یکی از بارزترین اشکال اعتراض، تشکیل هیئت عالی اسلامی در قدس و کرانه باختری در 24 ژوئیه 1967 میلادی بود.

 

1976

روز زمین «یوم الارض»

وقایع یوم الارض یا روز زمین به 30 مارس 1976 برمی گردد، در این روز اسراییل ۲۱ هزار کیلومتر مربع از زمین های فلسطینیان را مصادره و به مهاجران واگذار کرد که قیام فلسطینیان را در پی داشت. فلسطینیان در این روز به اعمال خشونت یهودیان ، سیاست تبعیض نژادی، مصادره زمین‌ها و ویران‌سازی روستاها و همچنین راندن فلسطینیان از سرزمین های خودشان و تجزیه آن به مجموعه‌های کوچک جدا از هم اعتراض کردند ، این اعتراضات واکنش وحشیانه یهودیان  را به همراه داشت.

 

1976

انتفاضه «انتفاضه الحجاره»

اسم اولین انتفاضه فلسطین «انتفاضه سنگ» نامیده می‌شود. در هشتم دسامبر سال 1987 یک راننده کامیون اسرائیلی ، گروهی از کارگران فلسطینی را زیر گرفت که به کشته شدن چهار نفر منجر شد. پس از آن درگیری های خونین بین فلسطینیان و ارتش اسرائیل رخ داد. فلسطینیان برای مقابله با صهیونیست‌ها از سنگ استفاده می کردند و این درحالی بود که نظامیان صهیونیستی با گلوله پاسخ می دادند . براساس داده های رسمی در نتیجه این درگیری‌ها یک‌هزار و 162 فلسطینی کشته شدند.

 

1996

خیزش تونل«هبّة النفق»

حوادث خیزش تونل به 25 سپتامبر 1996 برمی گردد، زمانی که اعلام شد اسرائیل تونلی به طول 450 متر زیر مسجد الاقصی احداث کرده است و از این تونل برای اهداف شوم خود استفاده می کند،پس از آن یاسر عرفات، رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار مقابله با این تجاوزگری به حریم مسجد الاقصی شد. بنابراین تظاهرات مردمی در بیشتر سرزمین‌های اشغالی به راه افتاد. درگیری با نیروهای ارتش اسرائیل منجر به شهادت 63 فلسطینی شد.

 

2000

انتفاضه الاقصی

دومین انتفاضه  فلسطین انتفاضه الاقصی نامیده می شود که در 28 سپتامبر 2000 میلادی با یورش آریل شارون، رهبر جنایتکار اسرائیل در آن زمان به مسجد الاقصی شروع شد. این انتفاضه از اطراف مسجد الاقصی آغاز   و پس از چند روز به کرانه باختری و غزه رسید.این انتفاضه سال 2005 میلادی پس از خروج اسرائیل از شهرک های نوار غزه پایان یافت.براساس آمار رسمی، از آغاز این انتفاضه تا پایان آن نزدیک به سه هزار و 712 فلسطینی کشته شدند.

 

2015

انتفاضه القدس

در اوایل اکتبر 2015 میلادی، در واکنش به تشدید حملات اسرائیل به مسجد الاقصی و همزمان با ممنوعیت حضور مسلمانان در  این مسجد «انتفاضه القدس» شکل گرفت. فلسطینیان در شهر قدس و کرانه باختری به عملیات نظامی علیه شهرک نشینان صهیونیست روی آوردند که با یورش وحشیانه  ارتش صهیونیست همراه بود  در نتیجه دهها فلسطینی کشته شدند.

 

1917

خیزش باب الاسباط

خیزش باب الاسباط در 16 ژوئیه 2017 میلادی  در اعتراض به نصب گیت‌های بازرسی الکترونیکی توسط پلیس اسرائیل در یکی از شهرک های قدیمی قدس اشغالی رخ داد.  فلسطینی‌ها  به نشانه اعتراض برای اقامه همه نمازهای خود در مجاورت مسجد الاقصی جمع شدند و تحصن  کردند. ارتش اسرائیل با گلوله پاسخ فلسطینیان را داد که به کشته شدن چهار فلسطینی منجر شد.

 

2021

خیزش باب العامود

جرقه خیزش باب العامود در 13 آوریل 2021 میلادی رقم خورد. هنگامی که اسرائیل تصمیم گرفت از حضور فلسطینی‌ها در میدان باب العامود (یا باب دمشق) جلوگیری کند. اقدام بعدی اسرائیل بیرون کردن خانواده‌های فلسطینی از خانه‌های شان در منطقه شیخ الجراح و تحویل دادن این خانه‌ها به شهرک نشینان صهیونیست بودکه منجر به درگیری فلسطینیان و نظامیان صهیونیست شد.

 

2022

عملیات در کرانه باختری

 از اوایل سال 2022 میلادی، عملیات های فلسطینیان علیه سربازان اشغالگر در کرانه باختری افزایش یافت.فلسطینیان با عملیات‌های پراکنده توانستند 30 سرباز اشغالگر و شهرک نشین صهیونیست را به هلاکت برسانند  و ده ها نفر را  نیز زخمی کنند. این مسئله نگرانی و ترس اشغالگران صهیونیست را از آغاز انتفاضه سوم در فلسطین افزایش داد.

 

2023

عملیات «طوفان الاقصی»

این عملیات در منطقه مرزی غَزّه و سرزمین‌های اشغالی در 7 اکتبر 2023 آغاز شد که تا کنون ادامه دارد. در پی این حملات،‌ ابتدا نیروهای حماس مناطقی از سرزمین‌های اشغالی را با راکت هدف قرار دادند و پس از آن به صورت زمینی وارد سرزمین‌های اشغالی شدند. گفته می‌شود در پی این عملیات، بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته و ۳۰۰۰ نفر از آنان زخمی شدند. این عملیات شکستی بی‌سابقه برای اسرائیل ارزیابی شد.

 

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها