حساب کاربری

گفتمان بانوان جوان درباره حجاب و اهمیت آن در جامعه امروزی:

حجاب مصونیت است نه محدودیت

تعداد بازدید : 161
تاریخ و ساعت انتشار : پنج شنبه 7 دی 1402 14:52
بحث حجاب و پوشش جایگاه ویژه ای در مباحث روز دنیا دارد، معنا و اهمیت حجاب به ویژه برای بانوان باعث شده است تا جوامع غرب و استعمارگران حجاب را به بحث روز خود اختصاص دهند و همه تلاش خود را به کارگیرند تا نشان دهند حجاب مانع فعالیت بانوان در جامعه می شود و...

♦ معصومه ماه‌پیکر

بحث حجاب و پوشش جایگاه ویژه ای در مباحث روز دنیا دارد، معنا و اهمیت حجاب به ویژه برای بانوان باعث شده است تا جوامع غرب و استعمارگران حجاب را به بحث روز خود اختصاص دهند و همه تلاش خود را به کارگیرند تا نشان دهند حجاب مانع فعالیت بانوان در جامعه می شود و در واقع حجاب را موجب محدودیت حضور زنان در فعالیت های روز مره و اجتماع می دانند، حال آنکه موفقیت بانوان ایرانی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی و در عرصه های بین المللی نشان دادند یک بانوی مسلمان و ایرانی با حجاب موفق تر از بسیاری بانوان در جهان است. اهمیت بحث حجاب در دنیای امروز باعث شد تا پای صحبت چند  بانوی جوان بنشینیم و گفتمانی در این باره داشته باشیم.
 

 

حجاب باعث می شود
فضای جامعه عفیفانه باشد 


 

«مریم صمدی» کارشناس ارتباطات اولین فردی است که درباره بحث حجاب شروع به صحبت می کند و می گوید: « حجاب باعث می‌شود که فضای کل جامعه عفیفانه بشود و رابطه ی انسان ها با یکدیگر براساس شخصیت و انسانیت باشد. حجاب نگاه جنسی در ارتباط با نامحرم را از بین می برد.» او در ادامه می گوید: « حجاب به هیچ عنوان زنان و دختران  کشور ما را برای انجام وظایف و نقش شان در جامعه محدود نمی کند، بلکه باعث انجام کارها بدون حاشیه و هدر رفت زمان و منابع می شود.» صمدی حرف هایش را ادامه می دهد: «  به نظرم زنان باحجاب بسیاری را می توان مشاهده کرد که در عرصه های مختلف موفق و موثر هستند که این خود نشان دهنده  این است که حجاب مانعی برای ایفای نقش زنان نیست.» 
صمدی به تاثیر حجاب در جامعه اشاره می کند: « از آنجایی که حجاب باعث دور شدن نگاه آلوده و جنسیت زده از زنان در جامعه می‌شود و حیا و عفت عمومی را افزایش می دهد پس می‌تواند انواع مفسده ها و ناهنجاری های اجتماعی را کاهش دهد و به نوبه ی خود در کم شدن میزان جرم و جنایت و در واقع درافزایش امنیت موثر باشد.» وی در پاسخ به این سئوال که چرا رعایت حجاب در جامعه ضروری است؟ می گوید: « حجاب در درجه ی اول یک حکم اسلامی و شرعی هست و همانطور که در قرآن آمده است بر همه زنان مسلمان واجب است. پس حاکم اسلامی موظف است برای جلوگیری از فساد و افزایش محیط آزاد و عفیفانه در جامعه رعایت حجاب را الزامی کند.» صمدی درباره فرهنگ سازی حجاب در جامعه معتقد است: باید در ابعاد و لایه های مختلف انسانی فرهنگ سازی انجام شود. این ابعاد شامل: خانواده، مدرسه، دانشگاه، و محیط کار است که در هریک از این لایه ها  باید بسته های فرهنگی و تربیتی متفاوتی را آموزش داده و اجرا کرد. او در ادامه می گوید: « برای این منظور بهتر است از مراکز فرهنگی و مذهبی مانند مساجد، مدارس، حسینه ها و اماکن فرهنگی در محله ها استفاده کرد، هم چنین از صداوسیما بعنوان یک نهاد عمومی و پرمخاطب برای این منظور کمک گرفت.»

 

کمبود ملزومات حجاب 
باعث شده حجاب کمتر دیده شود

 

«اسرین نراقی» فرزند شهید احمد نراقی که از فعالان در تولید و عرضه محصولات عفاف و حجاب هم است، کمبود در حوزه ملزومات حجاب را از مشکلاتی می داند که باعث شده تا حجاب کمتر دیده شود. او می گوید: « خودم محجبه و مادر هستم، همیشه دغدغه این را دارم که ملزومات حجاب تنوع ندارد و به راحتی در دسترس نیست. به نظرم درحوزه ملزومات حجاب همیشه کمبود وجود دارد.» نراقی چند وقتی است که در بحث ارائه محصولات عفاف و حجاب فعالیت می کند. او حرفهایش را  ادامه داد:« برای جذب بانوان به ویژه دختران جوان پیش از شروع این کار در مناسبت های مختلف نذرهای فرهنگی زیادی را انجام می دادم، بعد به این فکر افتادم که بهتر است ما شبکه هایی از خانم های با حجاب داشته باشیم که بتوانیم به صورت هدفمند در کنار پر کردن خلأ ملزومات حجاب به مباحث فرهنگی هم بپردازیم و نتیجه هاش این شد که در پیج خودمان در مناسبت های مختلف کنار خریدهای مخاطبان هدیه فرهنگی برای آنها در نظر می گرفتیم و حتی پیش از شروع کرونا دورهمی های دوستانه دخترانه با مخاطبان داشتیم که در مورد مسائل مربوط به حجاب و عفاف با هم گفت وگو می کردیم.بانوی فعال عرصه ی حجاب و عفاف معتقد است: محصولاتی که در حال حاضر تولید می شود جوابگوی تمامی سلیقه افراد نیست و موضوع دیگر که بسیار اهمیت دارد قیمت بالای تمام شده ملزومات عفاف و حجاب به خصوص چادر است، این یک واقعیت است که ما با آن درگیر هستیم. گاهی پیش می آید بانوانی هستند که خیلی دوست دارند چادر سر کنند و به ما پیام میدهند که توان مالی خرید چادر را ندارند، ما تا جایی که توان و بضاعت داریم به خصوص برای افرادی که ساکن مناطق محروم هستند به صورت هدیه محصولات خود را ارسال می کنیم ولی موضوع قیمت بالای ملزومات حجاب از بزرگترین مشکلات است. نراقی حرف هایش را ادامه می دهد: «بهترین راه حل برای این مسئله تولید پارچه در کارخانه های داخل کشور است. ما نیازمند پارچه تولید داخل با کیفیت هستیم تا بتوانیم قیمت را تا حد ممکن پایین بیاوریم.»

 

حجاب از گوهر 
وجود زن حفاظت می کند

 

«فاطمه حسینی» دانشجوی 20 ساله هم نفر دیگر این گفتمان است. او که از کودکی به خواست خود چادر را به عنوان حجاب انتخاب کرده است درباره تلاش غرب و استعمار برای بی حجابی می گوید: « استعمار و دشمنان اسلام برای اینکه بتوانند بر ملت ها حکومت کنند و آن ها را تحت سلطه خود درآورند ارزش های اخلاقی و حجاب و عفاف را نشانه می گیرند. آنها سعی می کنند با این کار جوانان را به سمت فساد سوق دهند تا بتوانند بر آنها تسلط داشته باشند.»حسینی می افزاید: « متاسفانه برخی از دختران جوان بدحجابی و بی حجابی را برای خود کلاس کاری می دانند. این افراد حجاب و چادر را مانع پیشرفت خودمی دانند و معتقدند حجاب محدودیت است، حال آنکه باید به این افراد بگوییم حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است. به نظرم حجاب مانند حصاری محکم از زن در برابر پلیدی‌ها و زشتی ها و بی اخلاقی ها محفاظت می‌کند.» بانوی جوان در ادامه حرف هایش می گوید: « به نظرم حجاب برای یک زن ارزش آفرین است و از ارزش های او پاسبانی و نگهداری می کند، خدا پوشش را برای زن قرار داد چون زن را موجود ارزشمندی می داند چادر و حجاب یک زن و دختر مانند صدفی است که از گوهر وجود او محافظت می کند.»

 

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها