حساب کاربری

بررسی نقش مادر در شکل‌گیری روحیه فداکاری در جوانان

تعداد بازدید : 546
تاریخ و ساعت انتشار : شنبه 26 مهر 1399 14:25
گردآورنده: ندا چهاردولی

ايثار و از خود گذشتگی و شهادت‌طلبی عمری به درازای عمر بشر دارد و كم و بيش در همه جوامع بشری و به اشكال مختلف تجلی يافته است. زنان در مقوله ايثار و شهادت چه در دوران جنگ و چه بعد از آن نقش مهمی داشته‌­اند. زنان علاوه بر اين كه فرزندان، همسران، برادران و پدران خود را به مشاركت در دفاع مقدس تشويق می­‌كردند، و اين تشويق‌­ها در استقبال مردان براي حضور بيشتر در جبهه‌­ها بسيار مؤثر واقع می‌­شد، پس از شنيدن خبر شهادت بستگان وعزيزان خود، شكيبايی و بردباری كم نظيری را به نمايش گذاشتند كه آن هم در تقويت روحيه رزمندگان به ادامه مردانه جنگ كمك فراوانی كرد. مواردی از روحيات قوی زنان را مي‌توان در كلام امام خمينی(ره) و مقام معظم رهبری  به وضوح ديد: « درعين حالی كه مادران، جوانان­شان در جبهه شهيد شده‌­اند با كمال خوشرويی، افتخار مي­یكنند به اين كه جوان آن­ها در راه اسلام شهيد شده است و باز هم پيشنهاد می­‌كنند كه جوانان ديگر هم داريم و به اسلام تقديم میكنيم.»

جاری شدن فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه، ابتدا بايد در جامعه كوچك خانه باشد و بی‌شك مدير اصلی در اين جامعه، مادر خانه است .خانه، جامعه اول محسوب می‌شود و فرايند جامعه‌­پذيری از آن شروع می‌­شود. در اين فرآيند مادر نقش مهمی دارد. امام خمينی (ره) در اين باره می­‌فرمايد: «از دامن مادر است كه مرد به معراج می‌­رود.» هرچند كار اصلی انتقال فرهنگ ايثار و شهادت به فرزندان پس از تولد به ويژه هنگامی كه آنان توان عقلی كافی براي دريافت اين مفاهيم را دارا شدند آغاز می‌شود، ولی مسئوليت مادر پيش از آن حتی پيش از دوران جنينی كودك -يعني زمان انعقاد نطفه- شروع می­‌شود. امروزه بر كمتر كسی پوشيده است كه دوران جنينی علاوه بر اينكه دوران تكامل جسمی و ايام شكل‌­گيری اعضا و جوارح اوست، دوران دريافت پيام­‌های تربيتی و تاثيرپذيری اخلاقی و روانی او نيز می­‌باشد.

وظيفه مادر برای پرورش نسلی پاك، آماده­‌ی شهادت و فداكاری در راه حق، مراقبت‌­های حساب شده­‌ی دوران جنينی فرزند و فراهم ساختن زمينه رشد سالم و كامل او در اين برهه‌­ی حساس و سرنوشت‌­ساز است. به همين دليل يكی از انديشمندان مسلمان با تكيه بر احاديث و روايات چنين گفته است: «مادر در ايام حمل، اگر از ذكر خدا، شركت در مجالس الهی، خواندن قرآن، توجه به واجبات و حفظ آرامش غفلت نورزد، در روان و مغز كودك و رشد روحی و معنوی او اثر به سزايی دارد.

داستان و قصه‌گويی يكی از مناسبترين روش‌هاي آموزش مفاهيم ديني به كودكان است . زيرا كودكان شيفته‌ي شنيدن قصه و خواندن داستان می‌باشند. مادر مي‌تواند براي فرزند خود داستان‌ها و قصه‌هايی را بخواند كه مفاهيم جبهه و دفاع مقدس را داشته باشد . روش ديگری كه مادر از طريق آن مي‌تواند اين فرهنگ را به فرزند خود منتقل كند، روش نمايشي است. روش نمايشی يكي از روش‌هاي آموزشی است كه دارای تاثير فوق‌العاده‌اي میباشد و از راه آن مي‌توان اين مفاهيم را در قالب‌های قابل مشاهده و به گونه‌اي روشن و آسان به فرزندان آموزش داد. روش نمايشی موجب می‌شود كودكان مطالب را بهتر درك كنند و يادگيری عمیقتر صورت پذيرد معمولاً كودكان نمايشی را كه در كودكي ديده‌اند، به شكل خودآگاه يا ناخودآگاه تا آخر عمر در حافظه خود حفظ و نگهداری مي‌كنند . با توجه به مطالب فوق مادر در اين مرحله مي‌تواند فرزند خود را در مراسم سرور و سالار شهيدان امام حسين عليه‌السلام، در تعزيه‌ها شرکت دهد و براي او فيلم‌ها، كارتون‌ها، انيميشن‌ها و برنامه‌های تلويزيونی با مضامين دفاع مقدس را تهيه كند كه جذابيت آنها برای خردسالان بالاست.

يكی ديگر از نكاتی كه مادر بايد به آن توجه داشته باشد كتاب‌هايی است كه فرزندش مطالعه میكند. كتاب خوب در روح خواننده عميقاً تاثير می‌گذارد. روح و نفس انسان را تكامل می‌بخشد و شخصيت انسانی او را بالا می‌برد . بر دانش او مي‌افزايد و اطلاعاتش را بيشتر مي‌نمايد. نقائص اخلاقي و اجتماعي را بر طرف میسازد. تاثيری كه خواندن يك كتاب ممكن است در روح شخص بگذارد از تاثيرات ديگر عمیق‌تر وريشه دارتر می‌باشد و گاهی شخصيت او را دگرگون می‌سازد. پس مادران بايد كتاب‌هايی را براي فرزندان خود خريداری كنند كه محتوای آنها درباره ايثار و شهادت باشد.

 

 

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها