حساب کاربری

گذری بر شخصیت والای امام حسین (ع)

تعداد بازدید : 438
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 10:55
گردآورنده: توحید سیف

پرداختن به شخصیت والای امام حسین (ع)، آن رادمرد جهان اسلام، و بررسی جنبه‌های گوناگون حیات آسمانی آن سپهر ایمان، شناختی درخور و مجالی فراتر می طلبد. بزرگان اسلام گفته‌اند که برای شناخت حسین (ع) و کند و کاو در شخصیت بی نظیر او هرچقدر هم که تلاش کنیم باز هم از عظمت او به صورت کامل آگاه نخواهیم شد. اما می‌توان به صفاتی بارز از سالار شهیدان اشاره کرد که راهنما و چراغ هدایت بشریت است. امام حسین (ع) ثمره پیوند دو تن از بزرگترین شخصیت‌های جهان اسلام، بهترین مخلوقات خداوند یعنی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بود. او شش سال ابتدای عمر خود را در زمان حیات جد بزرگوارش رسول الله (ص) سپری کرد و این فرصت بزرگی برای تربیت شدن در مکتب رسول خدا بود. حضرت محمد (ص) در همان زمان کودکی امام حسین و امام حسن (ع) فرمود: «این‌ها سرور جوانان بهشتند.»

شجاعت یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های امام حسین (ع) بود، او هیچگاه در مقابل ستمگران سکوت نکرد، قیام کربلا از نخستین مراحل تا پایان آن، تجلی گاه شجاعت امام بود. صلابت و قاطعیت امام حسین (ع) در مخالفت کردن با یزید و خودداری ورزیدن از بیعت با وی، تصمیم گرفتن برای حرکت به سوی کوفه و مبارزه با یزیدیان، متزلزل نشدن روحیه از شنیدن اخبار داخل کوفه، نثار خون در راه احیای دین و صحنه‌های مبارزه او و یارانش در مقابل سپاهیان دشمن همه جلوه‌هایی از شجاعت حسین بن علی (ع) است.

اما در کنار این شجاعت، امام حسین (ع) بسیار جوانمرد و بزرگوار بود، او پاسخ بی مهری دشمنان را هم به مهر می‌داد. می‌گویند در مسیر حرکت امام حسین و یارانش به سمت کوفه، زمانی که به سپاه حر بن یزید ریاحی برخوردند، در آن گرمای شدید وقتی فریاد العطش سربازان حر به گوش امام رسید، دستور داد که نه تنها به سپاهیان دشمن، بلکه به اسب‌ها و مرکب‌های آنها را هم سیراب کنند. این جوانمردی و بزرگواری تنها از شخصیتی آزادی‌خواه مثل امام حسین (ع) برمی‌‌آید.

 

کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسمات مذهبی

با شیوع ویروس کرونا در دنیا، به خصوص در داخل کشور از اوایل اسفند ماه سال 1398 سبک زندگی، بخصوص زندگی اجتماعی مردم با تغییراتی اساسی مواجه شده است. یکی از مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی که در این دوره برعهده همه مردم قرار دارد رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی است، چرا که در این شرایط ما علاوه بر خودمان بر زندگی و سلامت دیگران هم تاثیرگذار هستیم و ممکن است در آلوده کردن دیگران به ویروس منحوس کرونا نقش داشته باشیم. بنابراین در مراسمات مذهبی مثل عزاداری‌های ماه محرم و صفر و هر تجمع دیگری هم لازم است که پروتکل‌های بهداشتی را به بهترین نحو رعایت کنیم. سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشورمان مواردی را درخصوص پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا منتشر کرده‌اند و هرروز تازه‌ترین یافته‌ها را نیز در این خصوص اطلاع رسانی می‌کنند، بنابراین ما هم باید در هرگونه مراسم مذهبی و یا در هر حضور فیزیکی در جامعه براساس وظیفه اخلاقی که داریم مطابق با آخرین اطلاع رسانی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

 

پروتکل‌های بهداشتی که باید آنها را رعایت کنیم

ما باید از آخرین خبرهای مربوط به وضعیت همه گیری ویروس کرونا مطلع بوده و درخصوص آن به بهترین نحو عمل کنیم. این بیماری می‌تواند برای عده‌ای از مردم بسیار خطرناک باشد، به همین دلیل رعایت این پروتکل‌ها الزامی است.

مرتب دست‌های خود را بشویید

شستن دست‌ها با استفاده از آب و صابون و یا ضدعفونی کردن با محلول‌های ضدعفونی کننده حاوی الکل ویروس‌های روی دست را از بین می‌برند.

فاصله ایمن را در اجتماعات حفظ کنید

با افراد در جامعه، به خصوص افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند فاصله یک و نیم متری را برای در امان ماندن از ویروس کرونا حفظ کنید.

به چشم‌ها، بینی و دهان خود دست نزنید

دست‌ها ممکن است در تماس با سطوح آلوده شوند، راه نفوذ ویروس به بدن چشم‌ها، بینی و دهان است، از لمس این اعضای بدن با دست آلوده خودداری کنید.

بهداشت تنفسی را رعایت کنید

برای حضور در جامعه از ماسک استفاده کنید. هنگام عطسه و سرفه جلوی بینی و دهان خود را با آرنج خم شده و یا دستمال کاغذی بگیرید و سپس دستمال را در سطل زباله درب‌دار بیندازید.

اگر علائم دارید به دنبال مراقبت‌‌های پزشکی باشید

اگر علائمی مثل تب و سرفه دارید و یا به سختی نفس می‌کشید فاصله خود را از دیگران حفظ کرده، در خانه مانده و به دنبال مراقبت‌‌های پزشکی باشید.

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها