حساب کاربری

تکنولوژی روز: تکنولوژی‌های پیشرفته در حوزه هوا و فضا

تعداد بازدید : 486
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 11:25
گردآورنده: حامد معز

 

اهمیت توجه به صنعت هوا و فضا

روزگاری صرف حضور در صنعت هوا وفضا فقط نشانه پیشرفت بود اما امروزه به صنعت هواو فضا برای بسیاری از مسائل بشری نیاز داریم. کشاورزی، نفت، ارتباطات هواشناسی و موارد دیگر.

پرمصرف‌ترين خدمتی كه صنعت هوا و فضا برای جامعه به ارمغان آورده حمل‌ و نقل هوایی‌ است كه راه‌بردی‌ترین بخش صنعت حمل ‌و نقل، می‌باشد.

آخرین دستاوردهای صنعت هوا و فضا

اغلب کشورها همه ساله همزمان با هفته جهانی فضا، دستاوردها و تلاش‌­های انجام شده خود برای افزایش سهولت زندگی مردم را از طریق اطلاع‌­رسانی عمومی به نمایش میگذارند.

 در این گزارش به برخی از دستاوردهای صنعت هوا و فضا جهان اشاره شده است.

در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، انجمن علوم و فنون چین دستاوردهای برتر علمی این کشور را اعلام کرد:

 

فرود نرم ماه‌نشین چانگ‌ئه-۴ به سطح پنهان کره ماه

رونمایی از اولین مجموعه پروژه‌های آزمایشگاهی بین‌المللی ایستگاه فضایی چین

ساخت اولین یخ‌شکن تحقیقاتی ساخت چین

 

لباس فضانوردی ناسا با تهویه خاص

این لباس فضایی از ۱۸ هزار قسمت تشکیل شده تا فضانوردان را از  محیط خشن فضا محافظت کند. به عنوان مثال رویه این لباس از جنسی است که سوراخ نمی­شود تا به این ترتیب فضانورد را از ریز شهاب‌­هایی با سرعت ۱۷ هزار مایل بر ساعت، حفظ کند. همچنین برای کنترل دما از یک سیستم خنک­ کننده مایع و پارچه تهویه­‌دار زیر لباس فضانوردی استفاده شده که شامل ۳۰۰ فوت از لوله‌­های نازک است تا آب خنک در آنها جریان داشته باشد.

 

 کپسول فضایی بلو اوریجین

این کپسول که قرار است در سفرهای تجاری توریست‌­ها را به مدار زمین ببرد، سروصدای زیادی به راه انداخته است. هرچند ظاهری ساده دارد اما در آن جدیدترین تکنولوژی روز به کار رفته است.

 

 

تکنولوژی هوا و فضا در ایران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران ماهواره‌های مختلفی را به فضا پرتاب کرده و جایگاه ایران در عرصه فناوری فضایی در دنیا ارتقا یافته است.

توسعه فناوری فضایی از ۲۵ سال گذشته در ایران آغاز شده و محققان ایرانی به دانش ساخت ماهواره‌های کوچک و دانشجویی، سنجش از راه دور و نیز ماهواره‌برهای داخلی دست یافتند، به طوری که کشور ما در منطقه با اقتدار رتبه اول و در دنیا رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده و به چرخه کامل فناوری فضایی دست یافته‌­ایم.

این پیشرفت­‌ها درحالی بوده است که در تمام سال­‌های پس از انقلاب اسلامی این حوزه با تحریم مواجه بوده است. اما تحریم‌­ها تاثیری بر پیشرفت و تلاش محققان کشورمان نداشت و با بهره‌گیری از خودباوری جوانان‌ کشورمان توانستیم فناوری فضایی ایران را توسعه دهیم.

 

برخی از دستاوردهای صنعت هوا و فضا در ایران :

ماهواره سینا-۱ (ساخت مشترک ایران و روسیه) در روز ۵ آبان ۱۳۸۴ ازپایگاه فضایی پلستسک در روسیه توسط موشک کاسموس-۳ به فضا پرتاب شد. با پرتاب این ماهواره، ایران رسماً به جمع ۴۳ کشور دارای ماهواره مداری پیوست.

ایران در دومین گام، ماهواره امید را در بهمن ماه ۱۳۸۷ با موفقیت در مدار لئو قرار داد. این ماهواره آزمایشی- تحقیقاتی ۲۷ کیلوگرمی برای عمر کاری ۵۰ روز ساخته شده بود که در نهایت پس از ۸۰ روز به کار خود پایان داد و ایران را به عنوان نهمین کشور سازنده و پرتاب کننده ماهواره ثبت کرد.

با پرتاب ماهواره امید فعالیت‌­های فضایی ایران نیز وارد مرحله تازه­‌­ای شد ­‌‌‌‌و­ پس­ از­ آن به فاصله کوتاهی ماهواره های طلوع، فجر، نوید، آتست، فجر، طلوع1، ظفر، امیرکبیر، شریف، و ماهواره رصد در مدار قرار گرفت.

ایران برای نخستین بار در نهم بهمن 1391 هجری خورشیدی موفق شد یک موجود زنده را به همراه کاوشگر پیشگام به ارتفاع 120 کیلومتری زمین پرتاب کند و این کاوشگر را با موفقیت به زمین بازگرداند، این موفقیت به قدری بزرگ بود که مردم جهان را شگفت زده کرد.

 

  • ساخت ماهواره سیمرغ و راه اندازی پایگاه جدید برای پرتاب ماهواره‌های یک تنی، طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری 100 تا 150 نفره و ساخت نخستین فضاپیمای سرنشین­دار ایرانی در سال 98 از جمله دستاوردهای دیگر کشورمان در این صنعت می­باشد.

 

 

ایران برای تسخیر فضا و دستیابی به مدارهای با ارتفاع بالاتر­، روز به روز گام­‌های منسجم‌­تری برمی­دارد و طولی نخواهد کشید تا ماهواره‌­های ایرانی یکی پس از دیگری فضا را به تسخیر خود درآورند.

 

 

 

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها