حساب کاربری

قدرت برنامه ریزی در امور روزانه

تعداد بازدید : 486
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 14:48
گردآورنده: محمد خوش‌لحن

برنامه‌­ریزی اولین قدم برای رسیدن به اهداف است. وقتی صبح از خواب بیدار می‌­شویم و نمی‌دانیم باید چکار کنیم یا کدام کار را در اولویت قرار دهیم، دچار نگرانی و دلهره می‌­شویم. داشتن یک برنامه‌­ریزی روزانه، اعتماد به نفسمان را بالا می‌برد و به ما اطمینان خاطر می‌­دهد.

قدرت برنامه‌ریزی در امور روزانه

برنامه‌­ریزی پل ارتباطی بین داشته‌­ها و خواسته‌­هایمان است. با یک برنامه‌­ریزی می­‌توانیم تا حدودی آینده­ خودمان را پیش‌­بینی کنیم. در واقع با ساختن آینده خود آنها را به واقعیت تبدیل می­‌کنیم. همه­‌ی ما تجربه­‌ی تنظیم یک برنامه را داشته­‌ایم، گاهی دقیقا مطابق آن پیش رفته و نتیجه­ گرفته­‌ایم و گاهی هم پس از چند روز رهایش کرده‌­ایم. اما چرا یک برنامه‌­ریزی شکست می‌­خورد؟

قبل از لیست کردن روش‌­های مختلف برنامه‌­ریزی، بهتر است بررسی کنیم، چه چیزی باعث می­‌شود که یک برنامه کارایی لازم را نداشته باشد؟

 

چگونه یک برنامه‌­ریزی بد داشته باشیم؟

  • برنامه‌­ریزی برای خود ایده­‌آل­

برای داشتن یک برنامه­‌ریزی موفق، لازم است با خود واقعی­تان روبه ­رو شوید. شناختن قابلیت­‌ها و منابعی که در اختیار دارید، اولین قدم برای دستیابی به یک برنامه‌­ی مفید است.

  • انتخاب اهداف مبهم

اهدافتان را واضح و شفاف مشخص کنید. اگر به طور دقیق هدف خود را تعیین نکنید، مسیری که آغاز می­‌کنید پایان جالبی نخواهد داشت. از نگارش اهداف شعاری پرهیز کنید. اهداف باید صریح و قابل سنجش باشند.

  • اصرار به حفظ برنامه و عدم تغییر آن

شاید تا پایان برنامه شرایط شما ثابت بماند و تغییری نکند اما همیشه این­گونه نخواهد بود. برنامه‌­ریزی شما باید انعطاف­‌پذیر باشد. برنامه‌­ریزی را به گونه­‌ای تنظیم کنید که در صورت تغییر شرایط، امکان بازبینی آن وجود داشته باشد.

  • انتخاب اهداف بزرگ

"سنگ بزرگ علامت نزدن است." البته این جمله به این معنی نیست که اهداف بزرگ را فراموش کنید. برای رسیدن به اهداف بزرگ باید آن را به هدف­های کوچک‌­­تر تقسیم کنید. دستیابی به هدف‌­های کوچک­تر انگیزه را افزایش داده و باعث می‌­شود بیشتر تلاش کنید.

  • اولویت قراردادن انتظارات دیگران

خواسته­‌هایتان را با انتظارات دیگران، اشتباه نگیرید. مادامی که خودتان و خواسته‌­هایتان را نادیده بگیرید، رنگ خوش موفقیت را نخواهید دید. شاید نتوانید از وظایفتان نسبت به دیگران چشم‌پوشی کنید که این نشان از مسئولیت پذیری شما دارد، اما با پیروی از یک برنامه‌­ی خوب، می­توانید رضایت عزیزانتان را هم جلب کنید.‌

قدرت تحول آفرین برنامه‌­ریزی در امور روزانه

  1. برای دستیابی به هدف، به یک ذهن منظم نیاز داریم. برنامه‌­ریزی موجب انسجام افکار و سازماندهی ذهن می­‌گردد.
  2. آگاهی نسبت به مسیر و اهدافمان سبب شناسایی فرصت‌­ها و استفاده از آن­ها می­‌گردد. در تنظیم برنامه­‌ریزی فردی، همه­‌ی جوانب را باید در نظر بگیریم تا نهایتاً آمادگی رو به ­رو شدن با موانع و مشکلات را داشته باشیم.
  3. در تنظیم یک برنامه همان­طور که توانایی­‌ها پررنگ می­‌شوند، کمبودها و نیازها نیز مشخص می­‌گردند. برنامه­‌ریزی موجب ترغیب ما به کسب مهارت­‌های فردی می‌­شود.
  4. انتخاب مسیرهای اشتباه وقت و انرژی ما را هدر می‌­دهد. با برنامهِ­‌ای حساب شده، با اطمینان پیش می­‌رویم و امکان رسیدن به موفقیت را افزایش می­‌دهیم.

 

روش کاربردی در برنامه­‌ریزی امور روزانه

روش‌­های مختلفی برای برنامه‌­ریزی روزانه وجود دارد. از نرم‌­افزارهای مختلف گرفته تا کتاب­­‌ها و چک لیست­‌های گوناگون. با یک سررسید یا تقویم ساده می‌­توان برای امور روزانه، برنامه‌­ریزی کرد. در تنظیم برنامه، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • سعی کنید برنامه­‌ی هرروز را شب قبل بنویسید.
  • کارهایتان را اولویت­‌بندی کنید. این کار را می­‌توانید با اعداد یا رنگ­ها انجام دهید.
  • عادات مطلوب و نامطلوب را تعیین کنید.
  • زمان کارهای روتین را مشخص کنید.

می­‌توانید از تصویر چک لیستی که برایتان تهیه کرده‌­ایم برای طرح برنامه خود ایده بگیرید.

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها