حساب کاربری

بررسی شخصیت و الگوهای اخلاقی حضرت علی اکبر (ع)

تعداد بازدید : 485
تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 16:04
نویسنده: مهدی عابدینی

 

جامعه اسلامی و به خصوص نسل جوان، در جستجوی قهرمانی محبوب و اسوه‌­ای شایسته است تا اخلاق و رفتار خویش را مطابق او تنظیم نماید. بدان امید که پرتویی از کمالات وی در وجودش راه یابد و از امتیازات الگوی خویش بهره‌­مند گردد. یک جامعه سالم و زنده که مشعل اصلاح، ترقی، توسعه فکری و فرهنگی را به دوش می‌­کشد و در تباهی­‌ها و مفاسد کنونی که چون مرداب های متعفّن جهان را فرا گرفته، انسان‌­های تشنه حق را به سرچشمه معنویت و معرفت توجّه می‌­دهد، در صورتی می­‌تواند در این راه موفق شود که در جهت بهبود وضع فکری و روحی جوانان اهتمام ورزد.

به طور مسلم بزرگ­ترین و مؤثرترین عامل که جوانان را به سوی معارف دینی و افتخارات معنوی سوق می‌­دهد و مجد و عزّت و عظمت آنان را میسر می­‌سازد و روح ایمان و فداکاری را در اعماق وجودشان احیا می‌­کند، معرفی ابعاد زندگی اسو‌ه‌­های فضایل و جلوه‌­های مکارم است. آری، باید برای تقویت عرق دینی و ترویج سنت­های نیکو در میان نسل جوان از اراد‌‌ه‌­های نیرومند و همّت طلایه­داران عظمت‌­های معنوی استمداد طلبید که حضرت علی اکبر یکی از این چهره­‌هاست.

حضرت علی­‌اکبر علیه السلام در خاندانی رشد یافت که حافظ سرّ خداوند، جانشینان بر حقّ آخرین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ذریه او هستند.

در روز یازدهم شعبان سال سی و سوم هجرت ستاره­ای پرفروغ در آسمان خاندان عصمت هویدا گردید که درخشش و تابش آن شیعیان و اصحاب ائمه را در موجی از شادی و شعف فرو برد. این دُرّ درخشان کسی جز علی­اکبر نیست که در شهر مدینه و در بیت امامت دیده به جهان گشود.

شرایط خانوادگی و محیط پرورش او پاکیزه­‌ترین و عالی­‌ترین مکان بود. این کودک تحت عنایت ویژه پدر و در سایه توجّهات عمویش امام حسن علیه السلام و در دامان مادرش لیلی پرورش یافت، با ولادت وی رایحه عطرآگین رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در فضای خانه امام حسین علیه السلام بیش از پیش استشمام می­‌گردید. هر کس بر او می­‌نگریست، انگشت حیرت به دندان می­‌گرفت. چرا که گویی فروغ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را نظاره­‌گر است­.

 

فضایل علی‌اکبر علیه السلام

بصیرت

مـعنای لغوی «بصیرت»، «علم، عبرت و حجّت» اسـت و در اصطلاح قرآنی، آن را به مـعنای «رؤیـت قلبی و باطنی » دانسته­‌اند.

در همین راستا صِرف ایمان و عـمل تـعبدی و خالی از بصیرت نیز ارزش چندانی نـدارد و انـسان مـؤمن و بـاتقوای بی­‌بصیرت نیز راه به جـایی نمی­برد. از این رو، ایمان و عمل، زمانی ارزش حقیقی خود را دارد و تأثیرگذاری مطلوب را به جای می­‌گذارد که با معرفت و بصیرت دیـنی هـمراه و آمـیخته باشد.

محبت و اطاعت

دومین شاخصۀ ولایت مداری علی­‌اکبر(ع)، اطاعت بی چون و چرای او از ولیّ خداست؛ اطاعتی مخلصانه و از روی آگاهی و بر اساس حُبّ به ولایت؛

از سوی دیگر محبت، شالودۀ هر نوع ولایتی است؛ زیرا بـدون کشش و علاقۀ قلبی، هیچ گونه پیوند و ارتباط مـعنوی و روحـی بـرقرار نمی­شود. اما محبت تنها یک علاقۀ قلبی ضعیف و خالی از اثر نیست؛ بلکه باید آثار آن، در عمل انعکاس یابد. مهم‌­ترین آثار محبت عبارتند از حرکت­آفرینی و پویایی، اطاعت پذیری، لذت بخشی انس با محبوب و کسب احساس آرامـش، اطمینان و امید به آینده.

صـبر و استقامت

از جمله الگوهای بارز صبر، علی‌­اکبر(ع) است که در روز عاشورا، جلوۀ باشکوهی از صبوری را به نمایش گذارد.

امام خمینی(ره) در لزوم الگوپذیری از اولین جوان شهید آل الله در کربلا فرمود:

وقتی که ما برای اسلام و برای احیای سنت پیـغمبر(ص) و اقامه عدل به پاخاستیم نباید از این بترسیم که از ما شهید [می­شود] شهادت پیدا می­‌کند؛ اولادمان شهید می‌­شوند، خودمان شهید می­‌شویم. این یک سیره­‌ای بوده که در اسلام، از اول بوده. از اول پیغمبر خدا(ص) و ائمه ما(ع) فـداکاری کـردند، شهادت نصیبشان شد، اولاد دادند. حضرت علی‌­بن‌­الحسین (علی اکبر) به پدر بزرگوارشان عرض می­‌کند که [مگر] ما به حق نیستیم؟! می‌فرماید: چرا، ما به حقیم. می‌فرماید: پس، از مردن نمی­‌ترسیم (لا نبالی بالموت). کسی باید از مردن بترسد کـه خـیال کند بعد از مُردن، خبری نیست؛ همه‌اش همین است... زندگی انسانی در یک عالم دیگری، بالاتر از این­جاست؛ این دیگر ترسی ندارد، خوفی ندارد. انسان از این محل به محل دیگری منتقل می­‌شود کـه بهتر از این­جاست.

نتیجه گیری

در آخر باید به خاطر داشته باشیم که با توجه به تهاجم همه جانبه دشمنان از نظر فرهنگی به دین مبین اسلام، لازم است که جوانان عزیز حتما در الگوگیری خود از امامان و بزرگان دین همچون حضرت علی‌اکبر استفاده کنند چرا که نه تنها خود به موفقیت می‌­رسند بلکه باعث شکست دشمنان اسلام و ایران خواهند شد. جوانان باید بدانند برای پاسداری از این مرز و بوم پاسداری از اسلام لازم است که لازمه آن الگو قراردادن افرادی فاضل و بزرگوار همچون حضرت علی­‌اکبر است که در بر دارنده خلق و خوی پیامبر می­‌باشد به صورتی که حتی دشمنان نیز ایشان را تمجید می­‌کردند. امید است جوانان وطن با الگو گیری از افراد شایسته رستگاری این دنیا و آخرت را به دست آورند.

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها