حساب کاربری

گفت وگوی شاهد جوان با ناخدا نوید؛

حکایتی از یک قایقران جوان

تعداد بازدید : 662
تاریخ و ساعت انتشار : سه شنبه 12 اسفند 1399 09:48
ناخدا با خدا قایقی برمی‌داشت، قایقش جنس صنوبرها بود، دل او کوچک اما با خدا تنها بود. حکایت ناخدا نوید، به عشقش دریا برمی گردد او آنقدر عاشق آن شد که نمی‌دانست قرار است 12 سال گرفتار امواجش شود اما با این حال هنوزهم با شور خاصی از دریا سخن می‌گوید و عاشقانه هر روز به دریا می‌رود، برای پی بردن به قصه‌اش با او گفت وگوی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

نوید عقیلی 24 ساله هستم در استان هرمزگان، روستای بندر مقام متولد شدم، خانواده ما پر جمعیت است، 6 خواهر و سه برادر دارم که هیچ کدام کارشان به دریا مربوط نیست. علاقه من به دریا باعث شد که تا دوم راهنمایی بیشتر درس نخوانم، البته شرایط خانوادگی و کمک به پدر هم باعث شد ترک تحصیل کنم .

چطور شد که ناخدای قایق موتوری شدید؟ چند سال هست در این کار هستید؟
 به این کارعلاقه زیادی داشتم چون عاشق دریا بودم، یه ضرب المثلی هست که می‌گوید «دریا هو پر وهو خالی اش» یعنی دریا هی پر و خالی می‌شود، واقعا همینجوری هست، چون همه چیز بستگی به دریا  دارد.


چطور در حوزه گردشگری «توریست‌ها» ورود پیدا کردید؟

در این منطقه وقتی می‌بینیم که از ماهیگیری چیزی نصیبمان نمی‌شود، یعنی صیدی نمی‌کنیم، مجبور هستیم با مسافرکشی کارمان را پیش ببریم البته آن هم به دریا بستگی دارد؛ چون اگر طوفانی باشد نمی‌توانیم مسافری جابه جا کنیم.  


 برای کارتان چقدر وقت می گذارید؟

چون همیشه مسافر نیست برای امورات زندگی ماهیگیری می‌کنیم و این کار ما را سخت می‌کند.
بارها شده با وجود طوفان وخطراتش مجبور شدیم به دریا برویم و جانمان را کف دستمان بگذاریم؛ رفتن دست خودمان است ولی برگشتن با خداست.


ناخدا به چه معناست؟

ناخدا بودن شاید از نظرهمه خیلی جالب باشد ولی برای ما سخت است و دردسرهایی دارد؛ چون روز شرایطی و شب هم سختی هایی دارد، سخت‌تر از همه اینکه برای ناخدا بودن به چشم، گوش، حس و یک بدن خوب نیاز است.

با توجه به این صحبت‌ها برای استخدام شدن در پست ناخدایی هم قطعا مهارت‌هایی نیاز است؛ لطفا کمی هم در رابطه با آن صحبت کنید؟

 در روستای ما «بندر مقام» واطراف، شرایط به این صورت است که اگر قبلا کسی تجربه کار در دریا را داشت به عنوان ملوان استخدام می‌شد و بعد کم کم جرئت این را پیدا می‌کرد که به عنوان ناخدا قایق کسی را تحویل بگیرد و کار کند، فقط تجربه لازم است، مدرک تحصیلی نیاز نیست.

پس برای ناخدا شدن در منطقه شما نیازی به مدرک تحصیلی نیست. انگار این شغل از پدر به پسر به ارث می‌رسد؟
علاقه خیلی مهم است؛ من هم با علاقه این شغل را از پدرم به ارث بردم. اگه کسی علاقه نداشته باشد به شغل آزاد کارگری مشغول می‌شود یا اینکه به شهرهای دیگر برای کار می‌رود اما شرایط برای استخدام در یک کار سخت شده است.
با وجود انواع مختلف شرکت‌های نفتی دراطراف شهرمان، برای ورود در آنها باید  پارتی داشته باشی وگرنه به همین شغلی که از پدر رسیده باید اکتفا کنی. مثال باارزش یکی از دوستانم که فوق لیسانس حسابداری دارد ولی هیچ فرقی با من ندارد چون پارتی ندارد استخدام نشد وبا هم روی قایق کار می‌کنیم.
 
آیا ناخدای خانم هم داریم؟

 روی قایق شرایط سختی وجود دارد برای همین خانم‌ها نمی توانند در این کار ورود پیدا کنند. ناخدای قایق، فقط دنده زدن وگاز دادن نیست اگر به این بود که همه از پس آن بر می‌آمدند. من در حال حاضر مجرد هستم ولی تصمیم دارم در آینده همسرم را به دریا ببرم تا بفهمد مرد زندگیش چگونه سخت برای زندگیش تلاش می کند، دوست دارم به آن حرفه ماهیگیری هم یاد دهم .

به نظرتان این گفته که قایق های کوچک را باید از بین برد، درست است؟
نمی‌شود گفت از بین برد چون آدمهایی هستند با همین قایق کوچک خرج خانواده خود را در می آورند توان خرید قایق بزرگتر را ندارند؛ احتمالا منظورشان از امحای قایق های قدیمی و کوچک این است که با قایقهای کوچک مسافر یا بار نبرنند چون مسافر به خاطر سرعت کم قایق اذیت می‌شود برای همین نمی توان با آن مسافر برد.


گفتگو از سارا صادقی

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها