حساب کاربری

اهمیت بالای نقش هنر در حوزه نیروهای مسلح

تعداد بازدید : 126
تاریخ و ساعت انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 10:44
یک پیشکسوت تئاتر معتقد است که نقش هنر در حوزه نیروهای مسلح از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمد حمزه زاده پیشکسوت تئاتر در گفتگو با شاهد جوان در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی وسراسری تئاتر«سنگر» درباره فعالیت های خود اظهار کرد: از سال 1349 با نمایش فردوسی کاری از ابوالقاسم معارفی وارد حوزه نمایش شدم و «سکوت سرخ» از مهم ترین آثارم است که در سال 96 در تالار وحدت اجرا کردم، حدود 15 سال به عنوان مدیریت هنری در ارتش جمهوری اسلامی فعالیت داشتم و 5 سال هم دبیر جشنواره میثاق بودم.

این سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی با اشاره به نخستین جشنواره تئاتر سنگر گفت:این جشنواره خیلی دیر اتفاق افتاد، برای پیش برد اهداف فرهنگ جامعه و بحث‌های انقلاب اسلامی باید از نیروهای انسانی موثر استفاده کنیم. بحث ما فقط حفظ اثر وارزشهای دفاع مقدس نیست فکر می کنم نیروی انسانی نقش موثری دارد.  

این پیشکسوت تئاتر درباره ورود هنر در حوزه نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: وارد شدن نقش هنر در حوزه نیروهای مسلح خیلی مهم است، بعد از انقلاب در بهمن سال 58 اولین گروه تئاتری بودیم که در منطقه مهرآباد دواثر را اجرا کردیم، در آن سال به طور خود جوش گروه تئاتری به وجود آوردیم، انجمن اسلامی رفتیم و گفتیم این کار از ما بر می آید می خواهیم یک کار فرهنگی انجام دهیم واین اتفاق راه افتاد و در اولین سالگرد پیروزی انقلاب با دو نمایش «2+2=22» و« روزهای آتش وخون» به صحنه رفتیم و از آن زمان همچنان تئاتر کار می کنم .
پیشکسوت تئاترافزود: امروزه نیروی انسانی عجیبی در بدنه نیروهای مسلح عرصه هنر وجود دارد که ویژگی خاصی دارند، مهمترین ویژگی این است که تربیت شده انقلاب هستند هیچکدام هنرمندان قدیم  نیستند، افکارشان در ساختار سیاسی، ایدولوژیک، سازمان عقیدتی وسیاسی تغییر کرده است.

وی در ادامه گفت: در طول این 50 سالی که از عمرهنریم می گذرد بهترین اجرایی که داشتم در سالن شرکت نفت اهواز بود، در سال 60 « نمایش بن بست» را به صحنه بردیم این اثر کار گروهی بود که سه شب اجرا داشت آن موقع زمانی بود که عراقی‌ها اهواز را بمب باران کرده بودند جالب این است که بچه‌های بسیجی را برای تماشای اجرا از پشت جبهه آورده بودند،کار کمدی بود هیچوقت خنده یکی از بچه های بسیجی را یادم نمی‌رود هنوز تصویرش جلوی چشمان است ، این کار درباره اتاق فرماندهی ارتش عراق بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و سال 64 هم  در سالن چارسواجرا شد.

حمزه زاده با بیان اینکه معمولا ما ارتش را با سیم خاردار، خشونت و جدیت میشناسیم اما وارد شدن اقدام وفعالیت هنری در بدنه ارتش ارزشمند است گفت: وارد شدن فعالیت هنری به لحاظ تعالی روحیه کارکنان، پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها،خدمات فرهنگی برای خانواده ها و گسترش روحیه ایثار وشهادت لازم است. وقتی بچه های ارتش نمایشی اجرا می کنند، آثارشان دفاع مقدس ویا دینی است آن چیزی که ما امروزه به عنوان تئاتر ارزشی می بینیم.

 

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها