حساب کاربری

درختان چه فوایدی برای ما انسان ‌ها دارند؟

تعداد بازدید : 1101
تاریخ و ساعت انتشار : یک شنبه 13 مهر 1399 21:00
گردآورنده : شیدا مرادماهی

۱- درختان مانع از تغییرات زیست محیطی می شوند

دی اکسید کربنی که در اتمسفر تولید می شود می تواند موجب تغییر وضعیت زیست محیطی شود. درختان، این دی اکسید کربن را جذب و در مقابل، اکسیژن آزاد می کنند.

 

هر جریب زمین (معادل ۲۰۰۰ مترمربع) پوشیده از درخت در طول سال، می تواند حجمی از دی اکسید کربن را که یک ماشین با طی مسافت بیست و شش هزار مایل تولید می کند، به طور کامل جذب کند.

 

۲- درختان، هوا را تمیز می کنند

درختان بوهای نامطبوع و گازهای آلاینده (نیتروژن اکسید، آمونیاک، سولفور دی اکسید و اوزن) را جذب می کنند، ذرات موجود در هوا را توسط شاخ و برگ های خود به دام می اندازند و به این ترتیب، موجب بهبود کیفیت هوا می شوند.

 

۳- درختان، اکسیژن تولید می کنند

هر 10،000 کیلومتر رانندگی یک درخت - درخت‌کاری

در طول یک سال، یک جریب زمین پوشیده از درخت می تواند اکسیژن کافی برای ۱۸ انسان بالغ را تامین کند.

 

۴- درختان، خیابان و شهر را خنک می کنند

میانگین دما در لس آنجلس در طول ۵۰ سال گذشته، ۶ درجه فارنهایت افزایش یافته است که علت آن کاهش زمین های پوشیده از درخت و افزایش جاده ها و ساختمان های جاذب حرارت است.

درختان با ایجاد سایه بان برای خانه ها و خیابان ها و آزاد کردن بخار آب از برگ های خود، محیط های شهری را تا ۱۰ درجه فارنهایت خنک می کنند.

 

۵- درختان، انرژی را ذخیره می کنند

سه درخت که به شکل صحیح، اطراف یک خانه را فرا گرفته باشند می توانند نیاز به استفاده از سیستم های خنک کننده را برای ساکنین خانه تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

 

۶- درختان، آب را ذخیره می کنند

سایه درختان، میزان تبخیر آب از سطح چمن زارها را می کاهد. اغلب درختانی که تازه کاشته شده اند، در طول هفته صرفا به ۱۵ گالن آب نیاز دارند و هنگامی که شروع به خارج کردن بخار آب از برگ های خود می کنند، موجب افزایش رطوبت اتمسفر می شوند.

 

۷- درختان، مانع از آلودگی آب می شوند

درختان از طریق جذب آب و هدایت آن به عمق زمین، مانع از راه افتادن سیلاب می شوند و با این کار مانع از حمل آلودگی ها توسط سیلاب ها به داخل اقیانوس می شوند. وقتی خاک اطراف درخت به دلیل راه افتادن آب، گل می شود، درخت مثل یک اسفنج عمل می کند که هم آب موجود را فیلتر می کند و هم به صورت تدریجی آب را آزاد می کند تا آب در زمین ذخیره شود.

 

۸- درختان، مانع از فرسودگی خاک می شوند

ریشه درختان میوه - شرکت دانش بنیان نهال گستر رویان

در تپه ها و دامنه ها، ریشه درختان مانع از ریزش خاک می شود و خاک را در جای اصلی خود حفظ می کند. با این روش، درخت مانع از فرایند فرسودگی خاک می شود.

 

۹- درختان، مانع از تابش اشعه ماورای بنفش به پوست می شوند

سرطان پوست، شایع ترین سرطان در ایالات متحده آمریکا است. درختان می توانند تا ۵۰ درصد، تابش اشعه ماورای بنفش (نوعB) به سطح زمین را بکاهند.

 

۱۰- درختان، مواد غذایی تولید می کنند

شرایط پرورش درخت سیب

یک درخت سیب، در طول یک سال، حجم زیادی سیب تولید می کند. علاوه بر انسان ها، پرندگان و سایر موجودات حیات وحش نیز از میوه درختان به عنوان غذا استفاده می کنند.

 

منبع : نشریه اینترنتی نوجوان ها

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها