حساب کاربری

تفکیک زباله ‏های تر و خشک

تعداد بازدید : 772
تاریخ و ساعت انتشار : جمعه 11 مهر 1399 14:33
گردآورنده : شیدا مرادماهی

پس از تلاش برای تولید حجم کمتر زباله، بازیافت یعنی تفکیک زباله ‏های تر و خشک مورد توجه قرار می ‏گیرد. اگر تصمیم گرفته ‏اید شما هم در چرخه سبز بازیافت نقشی داشته باشید پس این مطلب را بخوانید.

 

غرفه‏ های بازیافت

شاید بگویید خب بعد از تفکیک زباله ‏های تر و خشک چه کار کنیم.

 

خیلی‏ ها همین‌ طور منتظر می ‏مانند تا یکی در خانه‏ شان را بزند و زباله ‏های خشک را از آن ها بگیرد و چون این اتفاق نمی ‏افتد، زباله‏ های خشک را که کلی وقت صرف جدا کردنشان کرده‏ اند با سایر زباله‏ ها بیرون می ‏گذارند.

 

می ‏توانید زباله‏ های خشک را در کیسه‏ های نایلونی آبی رنگ که توسط شهرداری محل توزیع می ‏شود، جمع کنید و یا آن ها را به غرفه‏ های بازیافت تحویل دهید.

 

غرفه‏ های بازیافت از چند سال پیش با هدف توسعه و ترویج فرهنگ تفکیک زباله ‏های تر و خشک بین شهروندان و پاکسازی محیط زیست از زباله‏ های غیرقابل بازیافت در مناطقی از شهر ها دایر شده ‏اند. این غرفه‏ ها در برخی مناطق مانند میادین میوه و تره بار به چشم می‏ خورند و در ازای دریافت پسماند خشک، به افراد مواد شوینده یا بن کالا مثلا بن خرید گل و گیاه می ‏دهند.

 

ادارات، مراکز تجاری و مجتمع‏ های مسکونی بعد از تفکیک زباله ‏های تر و خشک در صورتی که حجم پسماند خشک‏شان از یک تن بیش تر باشد، می‏ توانند با تماس با شماره ۱۳۷ از خودروهای ویژه این کار استفاده کنند.

 

پسماند های خشک

کاغذ و مقوا: انواع روزنامه، مجله، کتاب، دستمال کاغذی، عکس، بسته های کاغذی شیر و آ‌بمیوه، جعبه‏ های شیرینی و کفش و لباس، ‏شانه تخم مرغ و … پلاستیک انواع ظروف پلاستیکی، روکش ‏ها و کیسه‏ های پلاستیکی، طناب ‏های پلاستیکی، اسباب بازی ‏های پلاستیکی،فیلم ‏های عکاسی، انواع ابر و اسفنج و…

 

فلزات: انواع قوطی فلزی کمپوت، کنسرو، نوشابه، رب، وسایل فلزی آشپزخانه، شیرآلات، لوله‏ ها و توری ‏های فلزی، ظروف و لوله‏ های مسی، چدنی، آهنی، فویل‏ های آلومینیومی، رادیاتور و … شیشه انواع ظروف شیشه‏ ای، لامپ‏ های ساده و فلورسنت، آینه، سرامیک، چینی، بلور و…

 

پارچه: منسوجات و چرم انواع لباس ‏های کهنه و پارچه‏ های مستعمل، انواع وسایل پارچه‏ ای، انواع کیف و کفش، البسه و وسایل چرمی چوب انواع جعبه‏ های چوبی، سرشاخه، برگ درخت، مبل،‏میز، وسایل چوبی آشپزخانه و …

 

لوازم الکتریکی: لوازم الکتریکی و الکترونیکی سیم، کابل، پریز، دیسکت، سی‌دی، نوار کاست، ماشین حساب، ساعت، لوازم کامپیوتر، چراغ قوه، انواع باتری، تلفن، تلویزیون و…

 

تفکیک زباله ‏های تر و خشک و چگونگی آن

پسماندهای تر

به پسماندهای غذایی مانند برنج، خورشت، گوشت، مرغ، ماهی، روغن ‏های خوراکی سوخته و فاسد شده و … سبزی و ‏میوه پسماند میوه و سبزی، میوه و سبزی فاسد شده، تفاله چای و … گفته می شود که می توان آنها را به کود تبدیل کرد.

 

البته اگر این مواد با سایر پسماندها مخلوط باشند کیفیت کود تولیدی مناسب نبوده و خود می تواند بهداشت و محیط زیست را تهدید کند.

 

تفکیک زباله ‏های تر و خشک  کمک بزرگی به پاکیزه سازی شهرها و دفع اصولی زباله ها می کند زباله ها می توانند سرمایه بزرگی برای یک شهرباشند به شرطی که به درستی بازیافت و تفکیک شوند و در غیر این صورت تبدیل یه یک تهدید خواهند شد.

 

چرا باید زباله ها را تفکیک کنیم ؟ – درشو،خرید ضایعات،فروش ضایعات

منبع : نشریه اینترنتی نوجوان ها

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها