حساب کاربری

آشنایی با ورزش های هوازی

تعداد بازدید : 299
تاریخ و ساعت انتشار : یک شنبه 25 مهر 1400 17:00
اگر علاقه مند به ورزش باشید، حتما واژه « هوازی» را بارها و بارها شنیده اید. اما شاید کمتر به اهمیت این کلمه فکر کرده باشید. پس بهتر است هرچه زودتر به این کلمه فکر کنید و البته هرچه زودتر متوجه اهمیت موضوع بشوید!

هوازی و غیرهوازی

به گزارش گروه شاهد نوجوان، دو عبارت هوازی و غیرهوازی را می توان بدون مراجعه به هیچ لغتنامه ای معنا کرد! فقط به کلمات دقت کنید: در عبارت « هوازی» آنچه به چشم می خورد کلمه « هوا» است. همین معنی این کلمه است: ورزشی که در حال انجام آن بتوان هوا را به آسانی تنفس کرد.

طبیعتاً غیرهوازی هم ورزش یا تمرینی است که نمی توان در آن تنفس کرد. به عبارت ساده تر، ورزش هوازی، ورزشی است که شدت آن کم است و به همین خاطر در حال انجام آن می توان به راحتی تنفس کرد. اما اگر شدت هر تمرینی بالا برود، نقش تنفس در آن کم می شود. مثلا یک دونده 100 متر را تصور کنید. او باید در مدت زمانی حدود 10 ثانیه مسیر 100 متر را طی کند. در این مسیر دیگر فرصتی برای تنفس آرام و رسیدن اکسیژن به اندامها وجود ندارد بلکه باید با فشار بالا و بدون تنفس عادی مسیر را طی کرد. پس این دونده در حال انجام یک تمرین یا مسابقه غیرهوازی است.

حالا اگر به آرامی در یک پارک بدویم می بینیم که در حال دویدن می توانیم ضربان قلب ما آرام آرام بالا می رود با این حال دم و بازدم را نیز به آسانی انجام دهیم. پس مشغول یک تمرین هوازی خواهیم بود.

***

به قلب خود رحم کنید!

بسیاری از اطرافیان ما حاضرند انواع و اقسام رژیم های غذایی سخت را قبول کنند فقط برای این که به خیال خودشان تناسب اندام داشته باشند یا مثلا چند کیلو از وزن خود را کم کنند. شاید شما هم کسی را در خانواده یا اشنایان دیده اید که با افتخار می گوید که در یک ماه مثلا 10 کیلو از وزن خود کم کرده است. بهتر است شما در جواب چنین افرادی بگویید« چه حماقتی!»

وقتی کسی با رژیم های غذایی سخت وزن خود را کم کند، با پایان یافتن این رژیم غذایی، وزن او نیز به مرور به شرایط قبل بازمی گردد. این افزایش و کاهش پیاپی وزن، ضرر فراوانی برای قلب دارد.

اما اگر همان شخص تمرینات مداوم هوازی انجام دهد، نه تنها وزن خود را به شکل استاندارد کم می کند، بلکه به تناسب اندام هم می رسد و البته قلب او نیز در همین مدت بسیار قوی می شود.

***

استخوان ها نیازمند ورزش هوازی

واژه « پوکی استخوان» را همه ما شنیده ایم و معنای آن را می دانیم. حتما این را هم شنیده اید که همه تاکید می کنند برای قوی بودن استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان در دوران پیری باید شیر و مواد کلسیم دار مصرف کرد. اما یک مساله که کسی به آن توجه نمی کند این است که « تحرک» اهمیت بسیار زیادی در تقویت استخوان ها دارد و یکی از دلایلی که انسان های پیر دچار پوکی استخوان می شوند، کمبود تحرک است. به همین خاطر اگر جایی خواندید یا شنیدید که ورزشهای هوازی مانع پوکی استخوان می شود، تعجب نکنید! ضمن این که ورزش هوازی به جلوگیری یا کاهش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها، دیابت، افسردگی و بیماری های قلبی و عروقی نیز کمک می کند.

***

در ورزش های هوازی مهم این است که کار را با شدت کم اما در زمان دراز انجام دهید. به طوری که به مرور عرق کنید، ضربان قلب تان بالا برود و نفس نفس بزنید. فرق نمی کند این فرایند با پیاده روی انجام شود، یا با دوچرخه سواری، شنا یا هر ورزش دیگر..بیایید چند تمرین ساده و بدون امکانات را همین حالا انجام دهید. البته با آرامش، در زمان طولانی و یا دقت به ضربان قلبتان که چگونه بالا می رود!

  1. زانوبلند: فقط کافی است در جا شروع به حرکت کنید و درست مثل یک پیاده روی ساده عمل کنید. اما زانوهایتان را تا می توانید بالا بیاورید. دقت کنید که با هر زانو، دست مخالف نیز حرکت کند. خیلی ساده است اما کم کم عضلات شکمتان نیز فشار را احساس می کند. تمرین را ادامه دهید. ببینید نفس نفس زدنتان از چه زمانی آغاز می شود؟
  2. لگد به باسن: درجا شروع به دویدن کنید. اما دقت داشته باشید که پاهایتان از پشت به باسن تان برخورد کند. چقدر طول می کشد که ضربان قلبتان افزایش پیدا می کند؟
  3. خزیدن خرس: همان طور که چهار دست و پا روی زمین راه می روید، دست ها و پاها را روی زمین بگذارید و به ترتیب زانوهایتان را از زمین جدا کرده و به جلو بیاورید. با انجام این حرکت بعد از مدتی متوجه می شوید که تمام اندامهای تان درگیر می شوند و این فشار را در شکم، باسن و پشت ران ها بیشتر احساس می کنید.

اگر می خواهید فشار این تمرین بالا برود، همین کار را انجام دهید اما وقتی یک پایتان را جلو می آورید، آن را روی زمین نگذارید و روی هوا نگه دارید. حالا چطور شد؟ باز هم به اسانی قبل است؟!

  1. حرکت پروانه: با این حرکت قطعا آشنا هستید و شاید آن را جدی نگیرید اما همین تمرین ساده می تواند کالری زیادی مصرف کند. پس در مدت زمان طولانی در جا بالا بپرید و به تناوب، با بالا رفتن دست ها، پاهایتان را باز کنید و با پایین آمدن دست ها، پاهایتان را جمع.

 

***

مهم ترین کار بعد از هر تمرین:

از همین حالا عادت کنید، بعد از هر تمرین ضربان نبض خود را بگیرید. فقط کافی است دو انگشت خود را روی رگ گردن تان بگذارید و تعداد تپش ها را بشمرید. بعد از یک تمرین پر فشار، ضربان قلبتان ممکن است تا 180 ضربه در دقیقه بالا برود. در این حالت دقایقی استراحت کنید و دوباره تمرین کنید اما اگر ضربان قلبتان از این عدد بیشتر شد، بدانید تمرین تان پرفشار بوده و بهتر است اندکی از فشار تمرین کم کنید.

 

***

آخرین نکته مهم

اگر تمرین های هوازی را مستمر انجام دهید، می بینید که بعد از تمرین، ضربان قلب تان کمتر از حالت عادی شده است. این یک اتفاق فوق العاده است و نشان می دهد که قلب تان بر اثر تمرین قوی تر از قبل شده است. پس ادامه بدهید!

مهدی زارعی

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها