حساب کاربری

خوردنی های مفید برای ورزشکاران

تعداد بازدید : 256
تاریخ و ساعت انتشار : سه شنبه 11 آبان 1400 12:02
همه ما خوردن میوه و نوشیدنی های مختلف را دوست داریم. اما خوردن کدام میوه ها فواید بیشتری دارد؟ راستی ممکن است خوردن یک میوه یا نوشیدنی ضرر داشته باشد؟ پاسخ این سوالات را در زیر خواهید دید.

خوردنی های مفید برای ورزشکاران

 

به گزارش شاهد نوجوان، همه ما خوردن میوه و نوشیدنی های مختلف را دوست داریم. اما خوردن کدام میوه ها فواید بیشتری دارد؟ راستی ممکن است خوردن یک میوه یا نوشیدنی ضرر داشته باشد؟ پاسخ این سوالات را در زیر خواهید دید!

چگونه میوه بخوریم!

1- آیا زیاده روی در مصرف میوه کار درستی است؟

برخی افراد برای آن‌ که کمتر غذا بخورند به خود عادت داده اند که در برنامه غذایی روزانه از مقدار زیادی میوه استفاده کنند، اما باید این نکته را فراموش نکنید که میوه ها قند بالایی داشته و می‌ تواند به مرور زمان موجب چاقی ما شوند. اما چه باید کرد؟

می‌توان در وعده های غذایی  از مقدار بیشتر سبزی استفاده کرد. سبزی‌ ها در مقایسه با میوه‌ ها کالری و قند کمتری دارند و با وجود این‌ که از نظر مواد مفید برای بدن مثل میوه ها هستند.

2- چرا بعضی از ما پوست میوه ها را نمی خوریم؟

پوست میوه معمولا بهترین بخش از نظر مقدار ویتامین است، برای مثال پوست سیب سرشار است از ویتامین C ویتامین.  Aتحقیقات همچنین نشان داده پوست سیب می تواند از چاقی جلوگیری کند و خواص ضد سرطانی نیز دارد.

3- خوردن میوه و پروتئین

میوه را به تنهایی نخورید! بلکه آن را با مقداری پروتئین ترکیب کنید ، مثلا مقداری پنیر یا کره بادام زمینی این کار باعث می شود میوه  باعث بالا و پایین رفتن ناگهانی در قند خونتان نشود.

4- کالری میوه ها با هم متفاوت است

صدای شکمتان درآمده و هنوز چند ساعتی تا آماده شدن غذا باقی است؟ اگر در این شرایط خواستید میوه بخورید دقت کنید چه می خورید! برای مثال یک سیب بزرگ 120 کالری دارد اما یک سیب کوچک فقط 53 کالری. همچنین هنگام انتخاب یک سیب را هرگز در اندازه با یک پرتقال مقایسه نکنید. کالری یک پرتقال بزرگ در واقع برابر است با کالری یک سیب کوچک. بد نیست بدانید هندوانه، طالبی، خربزه، خیار، انبه، آلبالو میوه های کم کالری هستند. به همین خاطر خوردن این میوه ها را بیشتر توصیه می کنیم.

پس از تمرینات ورزشی چه نوشیدنی مصرف کنیم؟

بعد از یک تمرین سبک ورزشی قطعا احساس تشنگی خواهید کرد. حالا اگر تمرین شدیدی انجام دهید ممکن است احساس گرسنگی بیشتر از تشنگی به شما فشار آورد. فکر می کنید دلیل این امر چیست؟

ورزش سبب تعریق در بدن شده و به این ترتیب آب از بدن خارج می شود تا بعد از ورزش به شدت به آب نیاز داشته باشیم. در حالی که اگر ورزش ادامه پیدا کند مقداری از قند بدن نیز سوخته می شود و این مساله باعث می شود که بعد از تمرین احساس گرسنگی هم بکنیم. به همین خاطر بهتر است بعد از تمرین، از مایعات زیر استفاده کنیم:

* آب هندوانه: آب هندوانه هم قند از دست رفته بدن را تامین می کند و هم به کاهش درد‌های عضلانی بعد از تمرین کمک می‌کند.

* شیر: علاوه بر تامین آب از دست رفته، قدرت و استقامت بدن را افزایش می دهد.

* عرق نعنا : مصرف اسانس نعنا همراه با آب به مدت 10 روز تأثیر مطلوب و مثبتی در فشار خون گذاشته و عملکرد ورزشی و توانایی تنفس در طول تمرین را افزایش می‌دهد

* آب گوجه فرنگی: آب گوجه فرنگی یک محافظ خوب برای سیستم قلب و رگهای بدن بعد از تمرین است.

 

چهار ماده غذایی برای سلامتی و افزایش طول عمر

یکی از رازهای طول عمر زیاد، جدا از داشتن ژنتیک خوب، خوردن میوه ها و سبزیجات رنگی و مختلف است. آنها سرشار از مواد غذایی هستند که بیماری ها را دفع می کنند. به همین خاطرهرچه انتخاب های شما متنوع تر باشد بهتر است. اگر به دنبال حداکثر عمر طولانی هستید، این چند انتخاب مواد غذایی را باید در نظر داشته باشید :

گریپ فروت : تحقیقی در سال ۲۰۱۰ از دانشگاه ماساچوست نشان داده که نارجنین ( آنتی اکسیدانی که به گریپ فورت مزه ی تلخ می دهد) می تواند به کبد کمک کند اسیدهای چرب را تجزیه کند همان کاری که بعضی از داروهای دیابت انجام می دهند.

زغال اخته : مواد مغذی خاص در این میوه می تواند شما را از عفونت دور کند و خطر بیماری قلبی، انسداد رگ های قلب را کاهش دهد و از برخی از سرطان ها جلوگیری کند.

سیر:  سیر به جلوگیری از چند نوع سرطان خاص کمک می کند.

قهوه : تحقیقی در بیش از ۴۰۰ هزار نفر نشان داده که نوشیدن روزانه ی قهوه (حداکثر پنج فنجان) با خطر کمتر در معرض مشکلات سلامتی مثل دیابت، بیماری قلبی یا عفونت همراه می باشد.

مهدی زارعی

انتهای پیام/  

 

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها