حساب کاربری

ورزش هایی که مغز را قوی می کنند

تعداد بازدید : 477
تاریخ و ساعت انتشار : یک شنبه 16 آبان 1400 12:17
همه ما دوران کودکی را پشت سر گذاشته ایم. بعد از آن نوبت به دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی می شود و سرانجام پیری فرا می رسد. لابد دیده اید که برای برخی از انسان ها، پیری خیلی دیرتر از دیگران فرا می رسد و آنها خیلی جوان تر از سن و سال شناسنامه خود هستند.

مغزتان را جوان نگه دارید؛

ورزش هایی که مغز را قوی می کنند

به گزارش شاهد نوجوان، همه ما دوران کودکی را پشت سر گذاشته ایم. بعد از آن نوبت به دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی می شود و سرانجام پیری فرا می رسد. لابد دیده اید که برای برخی از انسان ها، پیری خیلی دیرتر از دیگران فرا می رسد و آنها خیلی جوان تر از سن و سال شناسنامه خود هستند. اما آیا می دانید که مغز انسان نیز چنین شرایطی دارد؟ مغز آدمها هم با گذشت زمان پیر می شود. به همین خاطر است که بسیاری از پیرها به مرور حافظه شان ضعیف می شود و بیماریهایی مثل آلزایمر به سراغ شان می آید.

 

اصلا زود نیست!

چه کار باید کرد که مغزمان دچار پیری نشود؟ شاید بگویید ما که فعلا جوان هستیم و این چیزها الان برای ما زود است! اما پیری مغز شما از همین حالا شروع می شود. پس باید راههایی پیدا کنید که مغزتان مثل جسم تان جوان بماند. هرچه توانایی مغزتان بالاتر باشد، یادگیری تان در درس ها نیز بالاتر می رود. دیدید مغز توانا چقدر به کار می آید؟!

 

عوامل پیری مغز

قبل از هر چیز باید بدانید که چه عواملی  مغز را پیر می کند؟ ساده ترین مساله این است که توجه به سلامت مغز را به بعد موکول می کنید و فکر می کنید مغزتان فعلا که مثل ساعت کار می کند! اما همین بی توجهی آغاز مشکلات است. ببینیم چه عوامل دیگری برای پیرمغزی وجود دارد:

نداشتن تحرک کافی

دوری کردن از فعالیت های فکری و یاد گرفتن چیزهای جدید

بی توجهی به سلامت قلب

استفاده از سیگار، قلیان یا الکل

اضطراب فراوان

رژیم غذایی نامناسب

کمبود خواب

نداشتن ارتباط اجتماعی

زندگی در مناطق آلوده

فعالیت بیش از حد گوش و شنوایی زیاد از حد

 

 

ارتباط بین قلب و مغز و ورزش

یک نکته بسیار مهم که نباید فراموش کنید، این مسأله است که هرچیزی برای مغز خوب است، برای قلب هم مفید است. هرچقدر قلب سالم تر باشد، خون بیشتری را به نقاط مختلف بدن از جمله مغز می رساند و تمام بخش های بدن بهتر کار می کنند. حالا اگر بی تحرک باشیم، گردش خون در بدن با دشواری انجام می شود. به همین خاطر قبل از هرچیزی باید قلب تان خوب کار کند تا دچار پیری مغز نشوید. چگونه؟ با ورزش و دوری از بی تحرکی!

 

ورزش های مغز

بخش هایی از مغز مربوط به یادگیری است و این بخش ها هم نیاز به تمرین دارند. از شطرنج گرفته تا حل کردن جدول و سودوکو می توانند این بخش های مغز را به چالش بکشند. در کنار این کارها لازم است همواره به دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید باشید. هرچیز جدیدی که یاد می گیرید یک چالش جدید برای مغزتان است و این امر قدرت مغزتان را بالا می برد و انعطاف پذیری آن را افزایش می دهد. اگر حوصله داشته باشید و هرشب خاطرات روزتان را بنویسید، عملاً دارید در ذهن تان مرتب سازی اطلاعات را انجام می دهید و یک ورزش مناسب ذهنی می کنید.

 

به اندازه بخوابید

برخی مسائل نیز ارتباط مستقیمی با هم دارند. هرچقدر ارتباطات اجتماعی بیشتری داشته باشید، چالش های مغز بیشتر می شود. از طرف دیگر بودن در جمع می تواند اضطراب و استرس را کم کند.

اگر هم خواب تان کمتر از 8-7 ساعت در روز باشد، مغزتان خسته می شود و توانایی های آن پایین می آید. سیگار، الکل و آلودگی هوا نیز همه به مرور سبب می شوند که در مغز تغییراتی ایجاد شود. تغییراتی که خطر آلزایمر در دوران پیری را دو برابر می کنند.

 

ورزش هایی مناسب برای مغز و قلب

گفتیم برای سلامت قلب و مغز چاره ای ندارید جز ورزش. اما چه ورزشهایی؟  طبیعتا باید ورزش هایی انجام دهید که خون بیشتری را به اندامهای تان برسانند؛ مثل ورزش های هوازی.

به این ترتیب پیاده روی روزانه، دوهای نرم و دوچرخه سواری و شنا از جمله ورزش هایی است که می توانند مغز شما را جوان نگه دارند. البته نباید فراموش کرد که تمام این فعالیت ها باید مستمر باشند. به همین خاطر به هر ورزشی می پردازید، یادتان نرود که حداقل سه جلسه در هفته و هر جلسه به مدت 30 دقیقه آن را انجام دهید.

 

خوراکی هایی برای تقویت مغز

در کنار ورزش، لازم است به تغذیه خود نیز توجه کنید. فقط چیزهایی که می خورید اهمیت ندارد بلکه مقدار غذاهایی که می خورید نیز مهم هستند. زیرا همان طور که زیاد خوردن، به مغز ضرر می رساند، کم خوردن نیز برای مغز مضر است. چگونه؟

پرخوری فعالیت مغز را کند می کند و کم خوری هم سبب کمبود کالری شده و اثری مشابه گذاشته، فعالیت مغز را کند می کند.

از طرف دیگر بسیاری از مواد غذایی اگر به اندازه مصرف شوند، تاثیر مثبتی در مغز دارند. از جمله گوشت ماهی، بادام، آب سیب و قهوه، میوه های توت مانند( گیلاس، توت فرنگی و..)، روغن زیتون و..

حتی اگر این مواد گران هستند، سعی کنید در برنامه غذایی خود قرار دهید. قطعا بعدها گران تر می شوند و تهیه آن ها دشوارتر!

بسیاری از این مواد تاثیر مثبتی روی حافظه انسان دارند.

مجموع این عوامل می توانند دست به دست دهند و جلوی پیری مغز را بگیرند. از همین حالا به فکر باشید و به اطرافیان خود هم آموزش دهید تا مبادا در پیری، فراموش کردن اسامی و آدرس منزل به سراغ تان بیاید!

نویسنده: مهدی زارعی

بیشتر بخوانید: خوردنی های مفید برای ورزشکاران

انتهای پیام/

 

 

 

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها