حساب کاربری

شاهد جوان و نوجوان؛

خرم آباد، انتخابی مطمئن برای گردشگری

تعداد بازدید : 202
تاریخ و ساعت انتشار : شنبه 31 اردیبهشت 1401 13:59
سرویس گردشگری: سفر به خرم آباد لرستان با جاذبه های زیبا و دیدنی که به تنهایی به اندازه بعضی از استان های کشور جای دیدنی دارد . از این رو موارد بسیاری از جاذبه های گردشگری این منطقه را خواهید دید .

به گزارش نشریه الکترونیکی شاهد جوان و نوجوان، یکی از قشنگ‌ترین شهرهای ایران خرم آباد است. شهری برای آدم‌هایی با سلایق مختلف. چه آبشار دوست داشته باشید، چه دلتان بخواهد جاهای تاریخی ببینید، چه در کنار دریاچه خستگی راه را از تن به در کنید، چه دلتان بخواهد به زیارت امامزاده‌ای بروید، خرم آباد همان جایی است که دنبالش می‌گردید.

قلعه فلک الافلاک

نماد شهر خرم آباد، قلعه فلک الافلاک است، قلعه‌ای که هرجای شهر که باشید می‌توانید ببیندیش. فلک الافلاک که به معنی سپهر سپهران است، یکی از یادگارهای برجای مانده از ساسانیان است و حکومت‌های مختلفی را به خود دیده. این قلعه که به آن دوازده برجی و دژ شاپور خواست هم می‌گویند، بر بلندی تپه‌ای قرار گرفته که از بالایش هم خرم آباد زیر پایت است و هم رودخانه. فلک الافلاک که زمانی شاهان در آن قدم می‌گذاشتند و کاربری عمدتا نظامی داشته، بخش‌های مختلفی دارد. موزه مردم شناسی و باستان شناسی از جمله بخش‌های دیدنی قلعه است.

دریاچه کیو

در شمال غرب خرم آباد، دریاچه کیو قرار گرفته. دریاچه‌ای که بعد از فلک الافلاک پر بازدیدترین جاذبه گردشگری خرم آباد است و نماد سرزندگی آن. دریاچه کیو که در پارکی به همین نام واقع شده، از سرچشمه‌های مخمل کوه و چشمه‌های موجود در کف دریاچه تامین می‌شود. کیو در لری به معنی تیره و کبود است و دلیل این نامگذاری به خاطر وجود گونه‌های گیاهی کف دریاچه است که باعث می‌شوند دریاچه در مواقع پرآبی، رنگ کبودی به خودش بگیرد. بهار و اوایل تابستان، دریاچه کیو، محل مناسبی می‌شود برای قایق سواری و ورزش های آبی، هرچند که زمستان فصل پرآبی آن است.

بام لرستان

یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد که به خصوص در شب دیدنی است، بام لرستان است. جایی که روشنای چراغ‌های خانه‌ها و اتوبان‌ها را می‌توان از آن بالا دید و در سکوت شب قدری آرام شد. بام لرستان که قرار است تبدیل به بزرگترین مجتمع تفریحی غرب کشور شود، رصدخانه کاسین را در خودش جای داده و آب و هوای خوشش روح را تازه می‌کند.

آبشار نوژیان

استان لرستان یکی از پرآب ترین مناطق ایران به شمار می رود و بیش از 50 آبشار کوچک و بزرگ در آن یافت می شود. اما اگر در هنگام سفر به این نقطه زیبا از ایران زمین زمان کافی برای بازدید از تمام این جاذبه ها را ندارید و می خواهید برخی از آنها را برای دیدن گلچین کنید، پیشنهاد می شود بازدید از آبشار نوژیان را به هیچ وجه از دست ندهید. می توان از آبشار نوژیان به عنوان یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران نام برد، آبشاری بسیار محبوب و مشهور که در استان لرستان و 38 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد قرار گرفته است. این آبشار با ارتفاع 95 متری و عرض تاج 5 متری اش در بیست و هفتم اسفندماه سال 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. این آبشار از چشمه هایی طبیعی نشات می گیرد، چشمه هایی که در بهار بسیار پر آبند اما رفته رفته با نزدیک شدن به تابستان جوش و خروش شان کمتر می شود. از آنجایی که جریان آبشار در طی ماه های مختلف متفاوت است، پیشنهاد می شود در فصلی مناسب از آن دیدن نمایید. بهترین زمان ممکن برای دیدن ابهت و خروش واقعی آبشار فصل بهار و اوایل تابستان خواهد بود. در اطراف این آبشار رودخانه ای کوچک نیز یافت می شود که منبع آن هم چشمه های طبیعی هستند. در نهایت تمام این جریانات به هم می پیوندد و به رودخانه سزار می ریزند. البته ناگفته نماند که آب این منطقه دارای شرایطی بسیار عالی برای پرورش ماهی قزل آلا می باشد تا جاییکه برای دستیابی به این هدف حوضچه های پرورش ماهی متعددی در نظر گرفته شده است. این آبشار در دل منظره ای دلربا آرمیده، منظره ای فریبنده که پیاده روی در آن قطعا لذت بخش خواهد بود. اطراف این آبشار و ارتفاعات کوه تاف محل رشد گیاهان دارویی متعددی است، از این رو بسیاری از مردم تنها به همین دلیل به این منطقه می آیند. از آنجایی که این آبشار در طبیعتی بکر و دست نخورده قرار گرفته در اطرافش فروشگاهی یافت نمی شود. با توجه به این موضوع در صورت احتیاج به اقلام و یا خوراکی هایی حتما آنها را همراه داشته باشید. می توان از طریق مسیر الیگودرز به سمت شول آباد به آبشار نوژیان دسترسی پیدا کرد.

آبشار گریت خرم آباد

آبشار گریت که از آن به عنوان آبشار سرکانه یا هفت چشمه نیز یاد می شود در 50 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در جاده سپید دشت قرار گرفته. می توان از این آبشار به عنوان مقصدی فوق العاده برای عاشقان طبیعت نام برد، جاییکه می توان ساعت ها در صدای روح نواز ریزش آبشار غرق شد و از استشمام هوایی تازه و دلنواز لذت برد. این آبشار در دل طبیعتی خیره کننده و بسیار روح نواز آرمیده، طبیعتی شگرف که دیدنش هوش را از سر هر بیننده ای می پراند. این چشمه با آب هایی بسیار زلال و گوارا دارای ارتفاع 15 متری و عرض 17 متری است. در آغوش گرفته شدن این آبشار توسط درختان بلوط و زالزالک وحشی خالق تصویری جادویی و تماشایی شده است. این آبشار به صورت طبیعی و بر اثر عبور جریان رودخانه ترس گریت از روی ناهمواری ها به طرف رودخانه سزار شکل گرفته است.

منطقه گریت دارای زمستان های سرد و برفی و بهار، تابستان و پاییزهای خنک و معتدل است. در فصل های بهار، تابستان و پاییز این منطقه بسیار سرسبز می باشد و سفر به آن لذت بخش خواهد بود.

دسترسی به این آبشار از روستای گریت با انجام یک پیاده روی یک ساعته امکان پذیر خواهد بود. البته پیمودن این مسیر با توجه به سرسبز بودنش نه تنها سخت نیست بلکه لذت بخش هم هست. چنانچه مایلید با اتومبیل به این آبشار بروید دو راه برای دسترسی به آن وجود دارد. راه اول در مسیر دورود به خرم آباد بعد از کیلومتر 50 است، در این نقطه با دیدن تابلو آبشار بیشه کافیست وارد فرعی شده و از آنجا به راهتان ادامه دهید تا به یک 3 راهی برسید. مسیر مستقیم این سه راهی به سمت آبشار بیشه و مسیر سمت راستش به سمت آبشار گریت هدایت می شود. مسیر دوم در جاده خرم آباد از مسیر دورود 5 کیلومتر مانده به شهر خرم آباد به یک سه راهی خواهید رسید، این سه راهی دارای تابلو نیز می باشد که 40 کیلومتر بعد از آن به سه راهی آبشار گیریت و بیشه خواهید رسید. مسیر مستقیم آن به آبشار گریت و مسیر سمت چپش به آبشار بیشه می رسد. البته دسترسی به آن از طریق قطار راه آهن تهران – اهواز هم امکان پذیر خواهد بود. فقط قبل از سوار شدن بر این قطارها از توقف آنها در ایستگاه آبشار اطمینان حاصل نمایید.

دریاچه گهر خرم آباد

شهرستان دورود در ۸۵ کیلومتری خرم آباد واقع شده و جاهای زیادی برای دیدن دارد. مثلا کجا؟ دریاچه گهر. دریاچه گهر در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان درود است، دریاچه که به دلیل قرار گرفتن در میان کوه‌های اشترانکوه به آن نگین اشترانکوه می‌گویند. آبش خنک و بلوری رنگ است و اطرافش جنگلی انبوه وجود دارد. دره نی گاه با لاله های واژگون و شقایق هایش، درختان تنومند بلوط و زالزالک، سیب، ارژن، انار و .. و حیات وحشی که حیواناتی چون بز، آهو، قوچ، کبک، شاهین و.. در آن زندگی می‌کنند، دریاچه گهر را دیدنی تر نیز کرده است. بعد از ۴۰ دقیقه پیاده روی به دریاچه گهر دوم می‌رسید، جایی که عمق دریاچه کم است و ماهی ها را از نزدیک می‌توان دید.

به منظور جلوگیری از آسیب به تنوع جانوری و گیاهی، ورود گردشگران به دریاچه گهر تا ۱۵خرداد و همچنین از ۳۱ شهریور به بعد ممنوع است.

آبشار بیشه خرم آباد

می توان از آبشار بیشه به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های ایران نام برد، آبشاری واقع در قلب رشته کوه های زاگرس در شهر خرم آباد استان لرستان. این آبشار در فاصله 65 کیلومتری تا خرم آباد قرار گرفته و پس از عبور از ایستگاه راه آهن بیشه به سمت رودخانه روانه خواهد شد. آبشار بیشه از ارتفاع 58 متری به سمت رودخانه سرازیر می شود و یکی از زیباترین صحنه های طبیعی را برای عاشقان طبیعت خلق می کند و به لطف قرار گرفتنش در مجاورت جنگل های سرسبز بلوط، ایستگاه راه آهن و آب و هوایی دلنواز نظر بسیاری از گردشگران و عاشقان طبیعت را به خود جلب کرده است. نام این آبشار از روستای بیشه و محل قرار گرفتنش نشات گرفته، روستایی زیبا که محل اقامت قبیله بختیاری با گویش خرم آبادی لری می باشد. علاقمندان می توانند از طریق راه آهن درود به این مکان دسترسی یابند و البته بعد از پیاده شدن از قطار می بایست مسیری 1 کیلومتری را بپیمایند تا به این هنر زیبای دست پروردگار دسترسی پیدا کنند. در هنگام سفر به آبشار بیشه حتما از آمادگی جسمانیتان برای پیاده روی و کوهنوردی مطمئن شوید و با توجه به سرد بودن شرایط آب و هوایی در این منطقه همراه داشتن لباس گرم را فراموش نکنید. شاخه ها و انشعابات این آبشار به رودخانه خروشان سزار می ریزد. شاید هیچ چیزی لذت بخش تر از ایستادن در زیر جریان با لطافت یک آبشار در یک روز گرم تابستانی نباشد پس برای تجربه این لذت بی بدیل حتما سری به این آبشار بزنید تا ترسیم گر یکی از زیباترین خاطرات زندگیتان باشید.

خانه تاریخی ابو

یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های خرم آباد که وقتی قدم در آن می‌گذاری انگار از دنیای امروزی فرسنگ‌ها فاصله گرفته‌ای، خانه آخوند ابوست. این خانه تاریخی که یادگار دوره قاجار است، حیاطی با صفا و دلنشین دارد و تلفین آن حیاط باصفا با بنای پرهیبت خانه و صدای فواره، آدم را در خودش غرق می‌کند. ساختمان آخوند ابو که متعلق به شخصی به نام شیخ ابوطالب قاضی معروف به آخوند ابو بوده، دارای دو بخش تابستانه و زمستانه است و بعد از بازسازی آن به یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد تبدیل شده.

مخمل کوه

مخمل کوه که به دلیل گل سنگ‌های مخملی رنگش به این اسم معروف شده، در شمال شرقی خرم آباد قرار گرفته. این پارک جنگلی که آبشار مخمل کوه در تنگه معروف به شبیخون آن واقع شده و طبیعتی که تا چشم کار می‌کند سبزی است، از مخمل کوه، جایی بکر و بسیار قشنگ ساخته است.

آبشار آب سفید الیگودرز

یکی از قشنگ‌ترین شهرهای لرستان، الیگودرز در فاصله ۱۴۹ کیلومتری خرم آباد است و آبشار آب سفید با طبیعت سرسبز و آب و هوای خوشش یکی از جذابیت‌هایش. حالا چرا به آن آب سفید می‌گویند؟ به دلیل برخورد آب با سنگ‌ها، آب به شکل حباب‌های سفید درمی آید و این دلیل نامگذاری آبشار است. آب سفید که در بهار دیدنی‌تر از همیشه می‌شود، ۷۰ متر ارتفاع دارد و آبش از دل یک تونل سنگی بیرون می‌آید، آبی که خنک و زلال است و سرحال می‌آوردت.

دره شیزر

یکی از حیرت‌انگیزترین جاهای لرستان، دره شیزر کوهدشت است. دره‌ای که سکوتش و صدای گذر آب، آن را به منطقه‌ای بکر و خیال انگیز تبدیل کرده. قرار گرفتن صخره‌های خشن و تیز با درختان تنگه و دیواره های آهکی، آبشارهای کوچک و بزرگ، درخت‌های کوهی انگور، انجیر و گلابی، مجسمه‌ها و آثار تاریخی غارهای این تنگه، آشیانه پرندگان، مناره سنگی و طبیعت درختان چنار و بلوط، همگی عزممان را برای دیدن شیزر جذب می‌کند.

پل شاپوری

پل شکسته که از آن به عنوان پل شاپوری نیز یاد می شود، در زمان ساسانیان و دوران قدرت شاپور اول و همزمان با ساخت قلعه فلک ال افلاک یا دژ شاپور ساخته شده، پلی تاریخی که امروزه در فاصله یک کیلومتری از جنوب این قلعه در شهر خرم آباد قرار دارد. این پل با طول 330 متری که یکی از بزرگترین پل های سنگی ایران به شمار می رود، در گذشته از آن به عنوان معبری برای عبور کاروان ها و ارتش ایرانی که از شوش به مقصد هگمتانه می رفتند، استفاده می شد.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام 

https://instagram.com/shahedjournall?igshid=YmMyMTA2M2Y=

آپارات 

https://www.aparat.com/Shahedjournall

واتساپ

https://chat.whatsapp.com/KuYn31NWBC5ArRwCovW1Tw

تلگرام

https://t.me/shahedjournall

گردذآورنده: محدثه گودرزی

سردبیر: حسین عبداللهــی

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها