حساب کاربری

فوتبال دستی، بازی و ورزش در خدمت مدرسه

تعداد بازدید : 927
تاریخ و ساعت انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 09:53
یک جعبه که درون آن چند میله دیده می شود و به هر میله، چند آدمک چسبیده است. در اطراف این جعبه هم چند آدم علاقه مند حضور دارند. حتما این صحنه را موقع فوتبال دستی دیده اید.

به گزارش گروه شاهد نوجوان، یک جعبه که درون آن چند میله دیده می شود و به هر میله، چند آدمک چسبیده است. در اطراف این جعبه هم چند آدم علاقه مند حضور دارند. حتما این صحنه را موقع فوتبال دستی دیده اید. شاید در پارک، شاید در خانه و شاید در خیلی جاهای دیگر. راستی شما چگونه فوتبال دستی بازی می کنید؟ آن را روی زمین می گذارید؟ با تمام قدرت میله ها را مثل فرفره می چرخانید و بعد از این که یک توپ، گل شد، بازی تان تمام می شود؟! می دانید فوتبال دستی هم یک ورزش است که قوانین مخصوص به خود را دارد و اگر قوانین را انجام ندهید، خطا کرده اید؟

بالا رفتن سرعت عمل با فوتبال دستی

یک میز فوتبال دستی 120 سانتی متر طول و 70 سانتی متر عرض دارد و هشت ردیف میله که چهارتای آن مال شماست و چهار تا برای حریف شما. می بینید چقدر محل مسابقه کوچک است؟ آن قدر که هر چند ثانیه یک بار یا توپ به سمت دروازه شما شلیک می شود و باید از دروازه تان دفاع کنید، یا این که باید از فرصت استفاده کرده و به حریف گل بزنید.

برای این کار هم نیاز به تمرکز بالا دارید و هم به سرعت عمل. نمی توانید به درس و مدرسه و خوراکی های درون یخچال و لباسی که می خواهید بخرید فکر کنید و فوتبال دستی هم بازی کنید!

از طرف دیگر نمی توانید شُل بازی در آورید. این قدر باید سریع عمل کنید که فرصت فکر کردن را از حریف تان بگیرید.

راستی سرعت عمل و تمرکز در درس و مدرسه به دردتان نمی خورد؟ پس فوتبال دستی بازی کنید تا در مدرسه هم شاگرد بهتری باشید!

قوی شدن بدن

شاید در ابتدا بعد از مدتی، مچ دست تان درد بگیرد. اما اگر مدام بازی کنید دیگر این درد را حس نمی کنید. زیرا دست شما قوی تر شده است. اگر رقیب شما خیلی قوی باشد، بازی تان آن قدر سریع می شود که آرام آرام عرق تان هم در می آید. فکر می کردید کارهایی که با دویدن و وزنه زدن به آن می رسید( قوی شدن دستان و بالا رفتن نفس)، با بازی منظم فوتبال دستی به دست می آورید؟

یک میز استاندارد

اگر بخواهید تفریحی بازی کنید، بازی با فوتبال دستی های کوچک با 6 مُهره( بازیکن) کافی است. اما اگر می خواهید جدی بازی کنید، یک فوتبال دستی استاندارد این خصوصیات را دارد:

ارتفاع میز از سطح زمین 90 سانتی متر است.

جنس میز از چوب است و میله ها فلزی و توخالی هستند. مهره ها هم از پلاستیک فشرده ساخته شده اند.

سطح میز باید کاملاً صاف باشد و توپ در همه جای آن به راحتی حرکت کند( حتماً دقت کنید که توپ در گوشه های میز توقف نکند. به شکلی که مجبور شوید با دست، توپ را بردارید)

مقررات

فراموش نکنید که باید با لباس و کفش ورزشی مناسب بازی کنید نه با شلوار لی و لباس مهمانی!

برای این که چه کسی بازی را شروع کند با سکه، شیر یا خط کنید و تا حریف اعلام آمادگی نکرده، بازی را شروع نکنید. این کارها خطا هست.

صحبت کردن در بازی، صدا در آوردن با دهان، لرزاندن میز و چرخاندن مهره ها همه خطا هست و هر کس 3 بار خطا کند، باید حریفش یک پنالتی به او بزند.

 نمی توانید هر وقت دلتان خواست به توپ ضربه بزنید. 15 ثانیه وقت دارید توپ را شوت کنید در غیر این صورت خطا کرده اید.

 اگر توپ به گوشه رفت و هیچ مهره ای به آن نرسید، توپ به کسی می رسد که دروازه بانش به توپ نزدیک تر باشد.

 

اثرات زیاد نشستن روی صندلی: نشستن بدتر از سیگار کشیدن

امروزه همه ما ساعتهای زیادی را روی صندلی سپری می کنیم. در کلاس درس، در خانه و البته جلوی سیستم کامپیوتر. شاید فکر کنید این کار از خسته کردن و فشار آوردن به پاها جلوگیری می کند اما کارشناسان معتقدند که نشستن می‌تواند مانند سیگار کشیدن موجب تاثیرات منفی بر سلامت افراد باشند، البته اگر تاثیرات منفی آن از سیگار بیشتر نباشد. مطالعات حاکی از آن است که نشستن به مدت طولانی خطر ابتلا به دیابت، حملات قلبی عروقی و یا ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش می‌دهد.

 

مضرات نشستن

نشستن روی صندلی، بهای سنگینی بر سلامت تحمیل می‌کند، زیرا عملکرد بدن را مختل می‌کند. هنگامی که در صندلی فرو می‌روید، عضلات رها می‌شوند، مفاصل ران سفت شده و ستون فقرات تقریبا خشک می‌شوند. در وضعیت نشسته جریان خون کند می‌شود، که بر فعالیت مغز و ابتلا به بیماری‌های قلبی تاثیر گذار است و حتی خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد. صندلی شما همچنین می‌تواند موجب اُفت چشمگیری در تولید آنزیم‌های چربی‌سوز و کالری‌سوز باشد.

این ها را باید جدی گرفت. بنا بر عقیده کارشناسان نشستن، سبکی از سیگار کشیدن جدید است  و باید آن را متوقف کنید، پیش از اینکه شما را به کشتن دهد!

 

 

چند راه حل

برای فرار از این خطرات باید چند کار ساده انجام دهید:

1- در روز  ۱۵ دقیقه روی زمین بنشینید

2- برخی از کارهایتان را ایستاده انجام دهید.

3- تا جایی که می توانید تمام یا بخشی از مسیر کار یا مدرسه یا پیاده روی کنید.

4- ورزش یادتان نرود. نوع ورزش مهم نیست ولی ورزشی باشد که در آن تحرک داشته باشید.

 

نویسنده مهدی زارعی

 

بیشتر بخوانید:  آشنایی با ورزش پينت‌بال

بیشتر بخوانید: آشنایی با اسب سواری

بیشتر بخوانید: آشنایی با ورزش های هوازی

بیشتر بخوانید: ورزش هایی که مغز را قوی می کنند

بیشتر بخوانید: آشنایی با چوگان (Polo)

بیشتر بخوانید: آشنایی با رشته های ورزشی

بیشتر بخوانید: خوردنی های مفید برای ورزشکاران

بیشتر بخوانید: ورزش هایی که مغز را قوی می کنند

انتهای مطلب/

 

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها